Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
En skitkass liknelse, förstår du.
Det är en jävla skillnad på om man blåser upp bolagets utsikter med bevisliga lögner, som Refaat gjorde, och om folk som köper aktier bara tror att företaget är värt miljoners miljarder i största allmänhet. Facebook ska inte jämföras med Fermenta och Hebi, utan, om alls, snarast med Ericsson år 2000.
Lögner är alltid lögner. Poängen är att fram till den punkt det bevisades som lögner, så var det precis som idag - förväntningar. Att folk kastar pengar omkring sig utan att ha grund för det.
Citat:
Ursprungligen postat av Jerkoff-name
Jag äger inte en enda produkt från Apple så där kunde du inte ha mer fel. Inte för att jag förstår vad det har med saken att göra mer än att du verkar tro att Zuckerberg äger Apple.
En usel och felaktig sådan.
Fermentas värde byggde på vad folk ansåg det vara värt utifrån lögnaktigt material. Facebooks värde bygger på vad folk anser det vara värt utifrån, mig veterligen, korrekt redovisat material.
Förstår du inte skillnaden så är det nog inte mycket att göra åt.
Jag säger inte att Facebook är Fermenta. Men du måste ju medge att det finns vissa likheter.
Först får bolaget ett högt börsvärde, sedan inser folk vad substansvärdet egentligen är och luften går ur.
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Riktigt så oskyldig var han inte: Refaat El-Sayed dömdes till sex års fängelse för bland annat bokföringsbrott och brott mot insiderlagstiftningen. Fermentas styrelse dömdes dessutom till dagsböter för miljöbrott.
Ja, men fram till den punkten att det dribblades med siffror så gjorde han inte mer än blåste luft i ballongen.