2012-03-26, 22:43
Medlem
bernankes avatar
Ekonomi - övrigt => Kändisskvaller

/mod
Citera
2012-07-17, 15:24
Medlem
dumpar tråden.... asg...

den gamla skojaren rifaat el sayed är på interpols hemsida för eftersökta personer...
Upp som en sol och ner som en pannkaka...
Tur att man inte satsade pengar i Fermenta och den cirkusen...

Han blev ju till och med utnämnd till årets svensk...

En kamelryttare som snuvar staten och oss hederliga svenska på pengar...
Men han kommer väl gråta i pressen och få sitta på lyxhotellen i kriminalvårdens regi.. Han borde få bli kvar i egypten...
Citera
2012-07-17, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bonkeyboy
dumpar tråden.... asg...

den gamla skojaren rifaat el sayed är på interpols hemsida för eftersökta personer...
Upp som en sol och ner som en pannkaka...
Tur att man inte satsade pengar i Fermenta och den cirkusen...

Han blev ju till och med utnämnd till årets svensk...

En kamelryttare som snuvar staten och oss hederliga svenska på pengar...
Men han kommer väl gråta i pressen och få sitta på lyxhotellen i kriminalvårdens regi.. Han borde få bli kvar i egypten...
Han myntade också uttrycket: "Här ligger det en gravad hund".
Citera
2012-07-17, 18:32
Medlem
Det enda "Raffe" egentligen gjorde var ju att blåsa upp förväntningarna och den allsmäktiga "Marknaden" trodde på honom. Vad skiljer honom från exempelvis Facebook, som egentligen inte har något reellt värde? Eller IT-företagen som värderades till miljoner över en natt och som bara innehöll luft?

Jag skulle nog säga att "Raffe" bara var tidigare ute med luftslott innan det blev allmänt accepterat.
Citera
2012-07-17, 18:43
Medlem
Jerkoff-names avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbeltommy
Det enda "Raffe" egentligen gjorde var ju att blåsa upp förväntningarna och den allsmäktiga "Marknaden" trodde på honom. Vad skiljer honom från exempelvis Facebook, som egentligen inte har något reellt värde? Eller IT-företagen som värderades till miljoner över en natt och som bara innehöll luft?

Jag skulle nog säga att "Raffe" bara var tidigare ute med luftslott innan det blev allmänt accepterat.

Zuckerberg har mig veterligen varken ljugit om sin utbildning eller ägnat sig åt grov ekonomisk brottslighet och redovisat påhittade siffror ifråga om Facebooks räkenskaper. Du vet, såsom Refaat-El Sayed gjorde under sin Fermenta-tid.

Men du kanske vet annorlunda då personen ifråga enligt dig inte gjort något annat än vad Zuckerberg gjort. Du kanske kan ta och redovisa vad du vet i lämplig tråd som behandlar Facebook?
Citera
2012-07-18, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jerkoff-name
Zuckerberg har mig veterligen varken ljugit om sin utbildning eller ägnat sig åt grov ekonomisk brottslighet och redovisat påhittade siffror ifråga om Facebooks räkenskaper. Du vet, såsom Refaat-El Sayed gjorde under sin Fermenta-tid.

Men du kanske vet annorlunda då personen ifråga enligt dig inte gjort något annat än vad Zuckerberg gjort. Du kanske kan ta och redovisa vad du vet i lämplig tråd som behandlar Facebook?

Förlåt, förlåt, förlåt. Visst har du iPhone och iPad och AirBook också?

Det är en liknelse, förstår du. Jag skiter i var Mark Zuckerberg har runkat och inte runkat. Poängen är att Fermentas värde byggde på luft, vilket även många IT-bolag gör. Sedan blir det ett fysiskt värde för att "Marknaden" tycker att det verkar vettigt.
Citera
2012-07-18, 13:21
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:

Det är en liknelse, förstår du.
En skitkass liknelse, förstår du.

Citat:
Jag skiter i var Mark Zuckerberg har runkat och inte runkat. Poängen är att Fermentas värde byggde på luft, vilket även många IT-bolag gör. Sedan blir det ett fysiskt värde för att "Marknaden" tycker att det verkar vettigt.
Det är en jävla skillnad på om man blåser upp bolagets utsikter med bevisliga lögner, som Refaat gjorde, och om folk som köper aktier bara tror att företaget är värt miljoners miljarder i största allmänhet. Facebook ska inte jämföras med Fermenta och Hebi, utan, om alls, snarast med Ericsson år 2000.
Citera
2012-07-18, 13:55
Medlem
Jerkoff-names avatar
Citat:

Jag äger inte en enda produkt från Apple så där kunde du inte ha mer fel. Inte för att jag förstår vad det har med saken att göra mer än att du verkar tro att Zuckerberg äger Apple.

Citat:
Det är en liknelse, förstår du.

En usel och felaktig sådan.

Citat:
Jag skiter i var Mark Zuckerberg har runkat och inte runkat. Poängen är att Fermentas värde byggde på luft, vilket även många IT-bolag gör. Sedan blir det ett fysiskt värde för att "Marknaden" tycker att det verkar vettigt.

Fermentas värde byggde på vad folk ansåg det vara värt utifrån lögnaktigt material. Facebooks värde bygger på vad folk anser det vara värt utifrån, mig veterligen, korrekt redovisat material.

Förstår du inte skillnaden så är det nog inte mycket att göra åt.
Citera
2012-07-18, 15:31
Medlem
Soterns avatar
Citat:

Riktigt så oskyldig var han inte: Refaat El-Sayed dömdes till sex års fängelse för bland annat bokföringsbrott och brott mot insiderlagstiftningen. Fermentas styrelse dömdes dessutom till dagsböter för miljöbrott.
Citera
2012-07-18, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
En skitkass liknelse, förstår du.

Det är en jävla skillnad på om man blåser upp bolagets utsikter med bevisliga lögner, som Refaat gjorde, och om folk som köper aktier bara tror att företaget är värt miljoners miljarder i största allmänhet. Facebook ska inte jämföras med Fermenta och Hebi, utan, om alls, snarast med Ericsson år 2000.

Lögner är alltid lögner. Poängen är att fram till den punkt det bevisades som lögner, så var det precis som idag - förväntningar. Att folk kastar pengar omkring sig utan att ha grund för det.

Citat:
Ursprungligen postat av Jerkoff-name
Jag äger inte en enda produkt från Apple så där kunde du inte ha mer fel. Inte för att jag förstår vad det har med saken att göra mer än att du verkar tro att Zuckerberg äger Apple.

En usel och felaktig sådan.

Fermentas värde byggde på vad folk ansåg det vara värt utifrån lögnaktigt material. Facebooks värde bygger på vad folk anser det vara värt utifrån, mig veterligen, korrekt redovisat material.

Förstår du inte skillnaden så är det nog inte mycket att göra åt.

Jag säger inte att Facebook är Fermenta. Men du måste ju medge att det finns vissa likheter.
Först får bolaget ett högt börsvärde, sedan inser folk vad substansvärdet egentligen är och luften går ur.

Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Riktigt så oskyldig var han inte: Refaat El-Sayed dömdes till sex års fängelse för bland annat bokföringsbrott och brott mot insiderlagstiftningen. Fermentas styrelse dömdes dessutom till dagsböter för miljöbrott.

Ja, men fram till den punkten att det dribblades med siffror så gjorde han inte mer än blåste luft i ballongen.
Citera
2012-07-20, 18:46
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Lögner är alltid lögner. Poängen är att fram till den punkt det bevisades som lögner, så var det precis som idag - förväntningar. Att folk kastar pengar omkring sig utan att ha grund för det.

Jag säger inte att Facebook är Fermenta. Men du måste ju medge att det finns vissa likheter.
Först får bolaget ett högt börsvärde, sedan inser folk vad substansvärdet egentligen är och luften går ur.

Ja, men fram till den punkten att det dribblades med siffror så gjorde han inte mer än blåste luft i ballongen.
Det är fel. Refaat förfalskade sitt eget CV, och ljög därmed öppet, redan från början.
Citera
2012-07-20, 19:18
Medlem
Grejen med Refaat är ju att han än idag vidhåller att han blivit dömd pga. missförstånd och feltolkningar. Han kallar sig fortfarande för "doktor" och det gör han nu, såväl som då, med argumentet att det är brukligt i Egypten att man fåt kalla sig sjhälv för det bara man arbetar med medicin på något sätt. Han menade att föreställningen om vad en doktor var i Sverige var så pass avskiljd från det han var van vid, men att ha alltid kallat sig för doktor och fortfarande såg sig själv som en sådan. Därför visade han upp "doktorstiteln" etc. bara för att "blidka" svenskarna som inte förstod det här med att man faktiskt kunde vara doktor ändå, utan titel. Källand missrepresentationerna i Fermenta så menade han att han (oskyldigt) fick bara hundhuvudet pga. att folk uttnyttjade honom och hans okunskap om det svenska affärssystemet och att det var andra i hans krets som hade en egen agenda. Givetvis fanns det även beskyllningar om rasism etc. när det begav sig, om att det Svenska etablissemanget inte kunde "tåla att en invandrare blivit svensk entreprenör och lyckats" och att han därför utsatts för "häxjakt".

Reefat är emellertid knappast ensam udda fågel i den svenska affärsvälden. Hans Pandeya är en annan lirare som är av samma virke, och det finns säkert många många fler. På något sätt finns det i Sverige alltid möjligheter för dessa människor att alltid komma tillbaka efter en tid oavsett vad de gjort. Skulle inte förvåna mig det minsta om vi inte får se både Refaat och Pandeya inom en inte alltför avlägsen framtid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in