Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-02-11, 16:50
  #1
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Att man ofta blir dålig i magen av alkohol är väl allmänt känt och det drabbar antagligen de flesta som dricker alkohol i olika stor utsträckning. Men min mage har reagerat ganska kraftigt ett par gånger nu, och det får mig att undra om min alkoholkonsumtion kan leda till bestående magskador/problem?

Problemen tog sin början för några år sedan, då jag under ca 4 dygn söp hårt. Jag drack både öl och sprit (även bensodiazepiner var inblandade den gången, vilket var en starkt bidragande orsak till att jag tappade kontrollen över mitt drickande) och åt alldeles för lite mat. Detta leddde till att magsyra trängde upp genom min matstrupe, med följd av irritation och inflammation som resultat. Detta i sin tur gjorde att det gjorde så ont svälja och dricka att det knappt gick alls. Jag uppsökte läkare och genomgick en gastropiundersökning. Efter det kunde man konstatera att allt såg helt ut, och att muskulaturen i magmunnen troligtvis är lite slapp, vilket kan leda till att magsyran tränger upp i matstrupen (att jag i princip hade levt på alkohol och benso i några dygn var naurligtvis ingenting som jag berättade om för läkaren). Jag blev ordinerad omeprazol och att avstå alkohol under 14 dagar. Jag följde läkarens ordination och blev bra igen.

Men efter detta snedsteg har jag nu börjat att få problem vid lite mer måttlig och normal helgkonsumtion också. Att bara dricka en gång under helgen brukar inte orsaka några större problem, lite sura uppstötningar dagen efter bara. Men det går att hålla i schack med omeprazol. Däremot händer det att jag rabbas av mer besvär om jag dricker två dagar i följd. Mina besvär består då av:

Ont i magen

Sura uppstötningar

Känslan av att vara lite hungrig men att snabbt bli mätt när jag äter


Efter några dagar går mina symptom över, men jag har sett at de passar in på magkatärr, och det oroar mig lite grand. Jag brukar för övrigt nästan uteslutande dricka öl och whisky, i totala mängder om ca 30-45 cl 40%.
Citera
2016-02-11, 17:29
  #2
Avstängd
Vostalikass avatar
svar ja, men ännu värre ärr i halsen som kan brista och man kvävs att sitt eget blod. Många alkoholister som gått den vägen till ödes.
Citera
2016-02-11, 17:31
  #3
Medlem
"En alltför omfattande alkoholkonsumtion kan ge magbesvär, med irritation i magsäcken och symtom som halsbränna. Ofta kommer också tarmfunktionen i olag. Vid långvarigt och omfattande missbruk av alkohol utvecklar många patienter leverskador i olika grader, där så kallad skrumplever utgör det mest avancerade stadiet. Även under mer begränsade perioder av överkonsumtion kan man se en övergående leverpåverkan med förhöjda levervärden. Inflammation i bukspottskörteln kan också vara en smärtsam komplikation efter en period av omfattande alkoholintag, även hos relativt unga, eller som en långvarig komplikation hos kroniskt alkoholberoende individer."

Källa: http://www.netdoktor.se/beroende/art...ade-sjukdomar/
Citera
2016-02-11, 17:32
  #4
Medlem
Har jag druckit mycket vid ett tillfälle blir jag alltid nått jävulskt lös i magen ett par dagar senare. Det är ett helvete att gå på muggen. Sitter och studsar på tronen för det gör så ont att skita. Det ger dock med sig efter nån dag tack och lov.

Jag gissar ju att skulle man kröka non-stop så kan det absolut hända nått dåligt med magen.
Citera
2016-02-11, 19:47
  #5
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Jag får väl tacka för era svar! Men jag skulle gärna vilja ha lite mer ingående och uttömande svar på vilket sätt som magen kan få bestående skador av berusningsdrickande under enbart helger, inte alkoholism.

Upprepade tillfälliga bukspottkörtelinflamationer ska tydligen kunna leda till kronisk bukspottkörtelinflammation. Men tillfällig bukspottskörtelinflamation orsakas, åtminstone enligt källorna som jag fann, av mer långvarigt alkoholmissbruk, så det behöver jag nog inte vara så orolig över i mitt fall...
Citera
2016-02-11, 19:59
  #6
Medlem
Helgkrökande ger sällan några bestående skador. Risken finns dock att få sura uppstötningar eller magsår om man är känslig för sånt.

Mycket riktigt får man akut pankreatit av ett långvarigt hårt krökande.
Citera
2016-02-12, 01:00
  #7
Medlem
SkepticalHippos avatar
De symptomen stämmer in på mig med. Jag har magkatarr. Det blir alltid värre då jag druckit alkohol.

Du vet, magkatarr är något man bygger upp med tiden. Alkohol kan vara bidragande men jag har svårt att tro att ditt drickande skulle ha orsakat det. Hur har du det med stress i ditt liv? Upplever du att du har mycket att göra, har stora krav på dig eller är du allmänt orolig över något? Stress leder ofta till magkatarr.

Jag har levt med det i 15 år nu och druckit många helger. Med lite Omeprazol då jag får känningar så går det fortfarande över på några dagar. Har du testat att ta en tablett förebyggande, det vill säga innan eller under drickandet? Det brukar fungera för mig då jag har på känn att jag kommer få ont (som när du tar den andra dagen i följd till exempel).
Citera
2016-02-12, 02:25
  #8
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
De symptomen stämmer in på mig med. Jag har magkatarr. Det blir alltid värre då jag druckit alkohol.

Du vet, magkatarr är något man bygger upp med tiden. Alkohol kan vara bidragande men jag har svårt att tro att ditt drickande skulle ha orsakat det. Hur har du det med stress i ditt liv? Upplever du att du har mycket att göra, har stora krav på dig eller är du allmänt orolig över något? Stress leder ofta till magkatarr.

Jag har levt med det i 15 år nu och druckit många helger. Med lite Omeprazol då jag får känningar så går det fortfarande över på några dagar. Har du testat att ta en tablett förebyggande, det vill säga innan eller under drickandet? Det brukar fungera för mig då jag har på känn att jag kommer få ont (som när du tar den andra dagen i följd till exempel).

Stressad kan jag inte påstå att jag är, däremot känner jag mig ganska orolig (vilket jag ofta gör, det är väl en läggningsfråga). Något annat som också skulle kunna påverka min mage negativt, är att jag sover och äter på väldigt oregelbundna tider. Men oftast brukar det inte leda till några märkbara problem, fast det händer att jag får lite sura uppstötningar av det också. Men annars är det ju alkohol som påverkar min mage (och kaffe, som jag av den anledningen har slutat med), vilket gör att jag känner mig osäker om jag verkligen har magkatarr? Har man inte problem lite mer konstant då?

När jag ska dricka brukar jag ta en omeprazol i förebyggande syfte i samband med att jag börjar dricka och en dagen efter. Det brukar oftast hålla mina besvär mer eller mindre helt borta.

15 års tid säger du!? Fy fan, jag lider med dig. Kommer du aldrig bli fri från skiten? Vad jag har förstått när jag har läst på lite nu, finns det både tillfällig och kronisk magkatarr (eller om det är så att det man kallar för tillfällig magkatarr egentligen inte är magkatarr). Du lider alltså av kronisk magkatarr då?
__________________
Senast redigerad av Knarkarjävlar 2016-02-12 kl. 02:28.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback