Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-02-11, 13:49
  #1
Medlem
Vet inte om det är rätt ämne men hoppas mod skickar mig rätt om så är fallet.
Bor vägg i vägg med ett pundarpar, och igår var kvinnan så påverkad att jag fick hjälpa henne in i hennes lgh. De bråkar ofta så hon spydde galla över sin karl men sa att hon hade en laddad pistol hemma minsann.
Försökte fiska efter modell o kaliber och exakt var denna pjäs fanns men hon var vid det laget helt väck.
OM hon talar sanning och denna pistol avfyras så kommer kulan garanterat gå igenom väggen till oss vilket inte är trevligt alls.
Ska jag kontakta polisen och hoppas att hon inte minns att hon berättat detta för mig eller bara ignorera allt?
Vill inte bli skjuten genom väggen men heller inte dödad för att jag tjallat.
Hjälp.
Citera
2016-02-11, 14:01
  #2
Medlem
LazyBlues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maleficent44
Vet inte om det är rätt ämne men hoppas mod skickar mig rätt om så är fallet.
Bor vägg i vägg med ett pundarpar, och igår var kvinnan så påverkad att jag fick hjälpa henne in i hennes lgh. De bråkar ofta så hon spydde galla över sin karl men sa att hon hade en laddad pistol hemma minsann.
Försökte fiska efter modell o kaliber och exakt var denna pjäs fanns men hon var vid det laget helt väck.
OM hon talar sanning och denna pistol avfyras så kommer kulan garanterat gå igenom väggen till oss vilket inte är trevligt alls.
Ska jag kontakta polisen och hoppas att hon inte minns att hon berättat detta för mig eller bara ignorera allt?
Vill inte bli skjuten genom väggen men heller inte dödad för att jag tjallat.
Hjälp.

Du kan skicka ett anonymt tips till polisen både om att det finns droger och vapen i den bostaden.
Citera
2016-02-11, 14:03
  #3
Medlem
varför inte bara flytta om du är så rädd?
Citera
2016-02-11, 14:08
  #4
Medlem
TheGamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomatsosen
varför inte bara flytta om du är så rädd?

Jo, för det är bara att packa och dra - tar max en kvart, eller?
__

TS, kontakta anonymt vore något bra ( men hon skulle kanske lista ut då, beroende på hur många hon har talat med om detta ), så förstår att det kanske inte är det ultimata.

Ring 114 14, och rådgör? Förklara situationen, att du är osäker men att hon förtäljt detta i ett onyktert tillstånd ( kanske dra till med alkohol, istället för droger om du inte vill bre på ).
Citera
2016-02-11, 14:10
  #5
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maleficent44
Vet inte om det är rätt ämne men hoppas mod skickar mig rätt om så är fallet.
Bor vägg i vägg med ett pundarpar, och igår var kvinnan så påverkad att jag fick hjälpa henne in i hennes lgh. De bråkar ofta så hon spydde galla över sin karl men sa att hon hade en laddad pistol hemma minsann.
Försökte fiska efter modell o kaliber och exakt var denna pjäs fanns men hon var vid det laget helt väck.
OM hon talar sanning och denna pistol avfyras så kommer kulan garanterat gå igenom väggen till oss vilket inte är trevligt alls.
Ska jag kontakta polisen och hoppas att hon inte minns att hon berättat detta för mig eller bara ignorera allt?
Vill inte bli skjuten genom väggen men heller inte dödad för att jag tjallat.
Hjälp.

Ring anonymt.

Polisen MÅSTE åka vid tips om laddade vapen, annars begår de tjänstefel.
Citera
2016-02-11, 14:20
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGamer
Jo, för det är bara att packa och dra - tar max en kvart, eller?
__

TS, kontakta anonymt vore något bra ( men hon skulle kanske lista ut då, beroende på hur många hon har talat med om detta ), så förstår att det kanske inte är det ultimata.

Ring 114 14, och rådgör? Förklara situationen, att du är osäker men att hon förtäljt detta i ett onyktert tillstånd ( kanske dra till med alkohol, istället för droger om du inte vill bre på ).

Polisen känner väl till drogproblematiken- de har haft span på den lgh förut, men jag är asrädd för att hon ska komma ihåg att hon pratat bredvid mun med just mig. Känns som en catch 22 detta, men tack f svaret.
Citera
2016-02-11, 14:21
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Ring anonymt.

Polisen MÅSTE åka vid tips om laddade vapen, annars begår de tjänstefel.

But still... Fan om hon minns att hon pratat med mig- då kommer jag att ligga illa till. Jag är en vanlig svensk hemmafru ffs. Jag vet inte hur man hanterar sånt här.
Citera
2016-02-11, 14:30
  #8
Medlem
Rumpelstiltskinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomatsosen
varför inte bara flytta om du är så rädd?

Jisses. Folk som slänger den här kommentaren borde fan få en örfil. Har du bott under en sten i skogen den senaste tiden? Det råder bostadsbrist och alla människor har inte råd att köpa en bostad!

TS. Som alla andra normalt funtade människor redan skrivit så råder jag dig att ringa anonymt till polisen.
Citera
2016-02-11, 14:32
  #9
Medlem
Rumpelstiltskinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maleficent44
Polisen känner väl till drogproblematiken- de har haft span på den lgh förut, men jag är asrädd för att hon ska komma ihåg att hon pratat bredvid mun med just mig. Känns som en catch 22 detta, men tack f svaret.

Om de haft span på lägenheten tidigare och känner till att det finns drogproblematik så är risken ännu mindre att hon ser dig som ansvarig för att de slår in dörren igen.
Citera
2016-02-11, 14:40
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpelstiltskina
Jisses. Folk som slänger den här kommentaren borde fan få en örfil. Har du bott under en sten i skogen den senaste tiden? Det råder bostadsbrist och alla människor har inte råd att köpa en bostad!

TS. Som alla andra normalt funtade människor redan skrivit så råder jag dig att ringa anonymt till polisen.

Tack! Det är ju liksom inte bara att flytta som hurtpellen föreslog. Som mamma så är ju min prioritering att skydda min dotter vars rum ligger rakt i skottlinjen, men jag tror inte man KAN ringa anonymt till polisen- de ser väl numret även om jag trycker #31#, och det vore typiskt dessa lantispoliser att först knacka på hos mig och flöjta "Var det du som ringde om pistolen?" så det hörs tvärs över gatan.
Men ni som säger att jag ska ringa har ju rätt, men jag är ändå feg. Fan också!
Min man (som räddat kvinnan från att bli sönderslagen flera ggr) sa bara "Du vet att en .22a lätt går genom väggen va?"
Kändes tryggt.
Citera
2016-02-11, 15:15
  #11
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maleficent44
Tack! Det är ju liksom inte bara att flytta som hurtpellen föreslog. Som mamma så är ju min prioritering att skydda min dotter vars rum ligger rakt i skottlinjen, men jag tror inte man KAN ringa anonymt till polisen- de ser väl numret även om jag trycker #31#, och det vore typiskt dessa lantispoliser att först knacka på hos mig och flöjta "Var det du som ringde om pistolen?" så det hörs tvärs över gatan.
Men ni som säger att jag ska ringa har ju rätt, men jag är ändå feg. Fan också!
Min man (som räddat kvinnan från att bli sönderslagen flera ggr) sa bara "Du vet att en .22a lätt går genom väggen va?"
Kändes tryggt.

Tänk så här: Hur stor är risken att de avlossar vapnet vid något pundargräl? Ganska stor skulle jag säga.

Om din dotter då skulle bli träffad, hur skulle du då känna dig om du visste att du hade läge att anmäla vapeninnehavet men inte gjorde det?

Det nog inte bara vara du som känner till att de har en pistol, hon lär ju ha glappat om det till andra. Tveksamt också om hon kommer ihåg att hon glappat till dig om hon var så omtöcknad som du beskriver. Om de dessutom har ett skarpladdat vapen i lägenheten är det stor risk att någon av dem åker in för det är ett ganska allvarlig brott. Jag misstänker att de inte är ostraffade sen tidigare heller...

Slutsats: Ring. Anonymt. Jag ser vad du säger om riskerna men jag vågar hävda att konsekvenserna av ett avlossat vapen är större.
Citera
2016-02-11, 15:15
  #12
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maleficent44
Min man (som räddat kvinnan från att bli sönderslagen flera ggr) sa bara "Du vet att en .22a lätt går genom väggen va?"
Kändes tryggt.

Ett skott från kaliber 22 går definitivt inte igenom något annat än en gipsvägg. Å andra sidan så är det väl ingen, särskilt inte en pundare, som skulle få för sig att köpa en .22:a om man nu vill ha en pistol i något annat syfte än prickskytte.

Normalt sett så är det väl betongväggar mellan lägenheter och jag kan inte tänka mig att något annat än något riktigt grovkalibrigt pistolskott skulle klara sig genom en sån vägg.

Hur som helst så lär väl pundaren bara svamlat. Chansen att hon faktiskt har en pistol skulle jag säga är mycket liten.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback