Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-02-28, 15:20
  #13
Medlem
MLEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impasto
Han skriver ju rakt ut att det handlar om kroppspråk, hur är det med läsförståelsen?

Vad är det ni vill att jag ska säga?
Citera
2016-02-28, 17:21
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MLE
Vad är det ni vill att jag ska säga?

Det är väl ingen som har bett dig säga någonting alls. Däremot har du kommit och yrat en hel del om att djur minsann inte är några tankeläsare. Kan det vara så att du hakat upp dig på vissa formuleringar?
Citera
2016-03-01, 07:56
  #15
Medlem
MLEs avatar
Hur ni nu än vrider och vänder på det så verkar det som att här råder skilda uppfattningar! Och det verkar vara ödesdigert på något sätt?!
Citera
2016-03-10, 09:32
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MLE
Jag tycker ändå att du är inne på att dom är lite av tankeläsare! "Dom är oerhört bra på att registrera rädsla". Hur då?! Hur "registrerar " dom det? Är man rädd så kanske man har ett beteende som ett djur kan uppfatta som hotfullt och då reagerar dom givetvis på det.

Nej att läsa av ett ANSIKTSUTTRYCK är inte att vara tankeläsare. Det är något alla djur och även människor nyttjar varje gång vi kommunicerar. Det är därför ett samtal öga mot öga är så otroligt mycket mer givande än ett telefonsamtal. Ansiktet och kroppsspråket, men även tonfall, röstläge osv tillför väldigt mycket nyanser till själva orden. Att djur kan tolka detta hos andra inom arten gör att jag ser det som rätt troligt att de skulle kunna läsa av motsvarade hos människan.
Nu finns det även andra studier på hästar som visar att de reagerar på människors stressnivå. Det underliga - eller kanske inte eftersom de är flockdjur och agera som flock - är att hästar blir lugnare runt stressade människor. Troligtvis en konsekvens av att försöka minska risken för panik i flocken.

http://www.atl.nu/h-st/h-star-stress...r-dda-personer

/
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback