Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-02-10, 23:27
  #1
Medlem
Om man ångrat sin abort och tagit en tablett Mifepriston skulle ni våga fortsätta er graviditet?

http://www.janusinfo.se/Beslutsstod/...an/?docid=1782
Citera
2016-02-10, 23:56
  #2
Medlem
ush vad hemskt,


mycket svårt val, å ena sidan så kanske barnet föds med någon skada,, o andra sidan det är ett barn
Citera
2016-02-11, 00:04
  #3
Medlem
Nej, du ska inte avbryta aborten. Den här typen av beslut är inget man håller på att ändra fram och tillbaka, det har allvarliga konsekvenser och det är någon annan som kommer få lida av dina beslut.
__________________
Senast redigerad av Dogmatix 2016-02-11 kl. 00:07.
Citera
2016-02-11, 00:09
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Nej, du ska inte avbryta aborten. Den här typen av beslut är inget man håller på att ändra fram och tillbaka, det har allvarliga konsekvenser.

är du läkare? skulle gärna vilja ha en läkares bedömning..

uppenbart: Du får en tablett sen går du hem o ska tillbaka 2 dgr senare

Dom måste ju ha räknat med risken att man inte dyker för de tabletterna som ska upp i slidan, alltså att inget händer med fostret om man inte kommer tillbaka?
Citera
2016-02-11, 00:58
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av truthnow56
är du läkare? skulle gärna vilja ha en läkares bedömning..

uppenbart: Du får en tablett sen går du hem o ska tillbaka 2 dgr senare

Dom måste ju ha räknat med risken att man inte dyker för de tabletterna som ska upp i slidan, alltså att inget händer med fostret om man inte kommer tillbaka?

Snälla du!? Du vill ha en läkare? Tror du att det dyker upp utbildat folk på befallning på FB
Ring sjukvårdsupplysningen för ett rimligt svar? Lycka till
Citera
2016-02-11, 00:58
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av truthnow56
är du läkare? skulle gärna vilja ha en läkares bedömning..

uppenbart: Du får en tablett sen går du hem o ska tillbaka 2 dgr senare

Dom måste ju ha räknat med risken att man inte dyker för de tabletterna som ska upp i slidan, alltså att inget händer med fostret om man inte kommer tillbaka?

Om du vill ha en läkares åsikt så bör du gå på ditt återbesök och gärna förvarna personalen på vilka tankar du har.

Jag är generellt liberal till att folk ska få göra vad de vill, men jag blir rabiat när det påverkar andra, och speciellt barn. Jag är också mycket tveksam till lämpligheten att bli förälder hos en person som inte ser allvarligare på det än att ena dagen slänga i sig abortpiller, för att nästa dag vilja ha barnet.
Citera
2016-02-11, 03:06
  #7
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Om du vill ha en läkares åsikt så bör du gå på ditt återbesök och gärna förvarna personalen på vilka tankar du har.

Jag är generellt liberal till att folk ska få göra vad de vill, men jag blir rabiat när det påverkar andra, och speciellt barn. Jag är också mycket tveksam till lämpligheten att bli förälder hos en person som inte ser allvarligare på det än att ena dagen slänga i sig abortpiller, för att nästa dag vilja ha barnet.

Jag håller visserligen med Dogmatix. Är du verkligen tillräckligt psykiskt stabil för att genomföra en graviditet och att ta ansvaret för ett barn? Du har på bara några timmar ändrat på ett livsavgörande beslut. Du kan tydligen bli gravid och kommer alltså kunna bli det igen. Är det här då rätt tid?

Mifepristone är dock generellt inte farligt för embryot och tyder på att du inte är långt gången. Det är den betydligt enklaste metoden. Man brukar till och med kunna få frågan om man vill fortsätta med aborten vid återbesöket. Mifepristone mjukar upp livmoderhalsen och de följande tabletterna drar igång små sammandragningar så att ägget puttas ut. Det är alltså inte avsett att varken skada eller döda embryot.

Det ökar dock risken för missfall. Det ska du ha med i beräkningen. Vill du hellre ha ett missfall senare än att göra det hyfsat smärtfritt nu?

Fundera noggrant. Gå på återbesöket. Bolla med barnmorskan du får träffa. De kommer inte tvinga dig att fortsätta men kan informera dig mer ingående om fördelar/nackdelar.
__________________
Senast redigerad av SkepticalHippo 2016-02-11 kl. 03:44.
Citera
2016-02-11, 19:26
  #8
Medlem
sprutar blod nu antar att det är kört
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback