Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-02-10, 19:09
  #1
Medlem
Jag har en fråga till er som ätit Propavan en längre tid, har hangover effekten blivit bättre med tiden? Eller har det varit likadant ända från början?
Jag vill försöka minska ner min användning av Imovane då jag inte vill bli fast, och jag vill heller inte att den skall tappa effekt (inte hänt än).
Propavanen fungerar i 50% av gångerna jag använder den, MEN jag får sådan hangover att det ju knappt är värt det, mår nästan lika illa som jag gör om jag inte sovit alls.
Citera
2016-02-10, 19:18
  #2
Medlem
loliravers avatar
"Propavanen fungerar i 50% av gångerna jag använder den"

stämmer även på mig, märkte dock inte av några direkta bieffekter, om du upplever någon bieffekt böt du istället fortsätta med imovanen.

Imovan har jag knaprat i flera år och det funkar lika bra idag som för 3år sen.
Citera
2016-02-10, 19:31
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loliraver
"Propavanen fungerar i 50% av gångerna jag använder den"

stämmer även på mig, märkte dock inte av några direkta bieffekter, om du upplever någon bieffekt böt du istället fortsätta med imovanen.

Imovan har jag knaprat i flera år och det funkar lika bra idag som för 3år sen.

Ja helst skulle jag väl vilja fortsätta med imovane, men vad jag förstår kommer den till slut att få mindre effekt? Och sedan är det väl svårt att sluta med dom också med abstinens och liknande?
Citera
2016-02-10, 19:35
  #4
Medlem
Du borde försöka sänka och sluta lite regelbundet om du har svårt att sova eller ångest etc.

Propavan är ju medicin som gör att du håller en jämn sömnivå under tiden du sover. Den gör att du inte vaknar.

Imovane är ju insomning.

Vet inte hur du gör men försök att använda propavan och ta en halv imovane och sedan successivt bryta tabletterna i omgångar för att förminska mängd och sedan köra en paus. Helst vill man ju inte behöva använda sömnmedicin men vissa har ju förvissa relaterade sömnbesvär.
Citera
2016-02-10, 20:02
  #5
Medlem
loliravers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kullerbytta
Ja helst skulle jag väl vilja fortsätta med imovane, men vad jag förstår kommer den till slut att få mindre effekt? Och sedan är det väl svårt att sluta med dom också med abstinens och liknande?


När min läkare gick i pension tog det lite över en vecka att få ett nytt recept(brukar annars gå att få ett nytt samma dag) och jag märkte inga direkta problem

Effekten kan säkert gå ner men det är nog bara att du försöker sova 1 dag i veckan eller liknande utan
Citera
2016-02-10, 20:22
  #6
Medlem
LennartLuskams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kullerbytta
Jag har en fråga till er som ätit Propavan en längre tid, har hangover effekten blivit bättre med tiden? Eller har det varit likadant ända från början?
Jag vill försöka minska ner min användning av Imovane då jag inte vill bli fast, och jag vill heller inte att den skall tappa effekt (inte hänt än).
Propavanen fungerar i 50% av gångerna jag använder den, MEN jag får sådan hangover att det ju knappt är värt det, mår nästan lika illa som jag gör om jag inte sovit alls.

Om jag tar den minst 2 tim innan sovdags och med jävligt god marginal ( 12 tim sömnmöjlighet) så KAN det funka med 1 st.
Men oftast är jag oförmögen att vakna dagen efter. Har t.om varit tvungen att sjukskriva mig från jobbet pga detta i början (när jag provade ut olika).

Men Imovane är stabilt. Aldrig problem på morgonen. Funkar kanon. Tyvärr blir man ju van vid dem så de funkar sämre = måste skippa dem ett par dagar per vecka.

Edit: jag kör numera med propavan på helger och imovane i veckorna (varvar dock med postafen faktiskt).
__________________
Senast redigerad av LennartLuskam 2016-02-10 kl. 20:24.
Citera
2016-02-12, 00:01
  #7
Medlem
lithionits avatar
propavan är den värsta psykofarmaka jag någonsin prövat.

Fick nästan svårare att somna än utan pga. myrkrypningar över hela kroppen, den enda sederingen för mig kom dagen efter att jag tagit propavan :P

Evidensen för propavan är väldigt låg, har du prövat nåt mer icke-beroendeframkallande typ theralen? Sen så går det att använda andra mediciner som används off-label mot insomi; mirtazapin, quetiapin, amitriptylin mm. Har tagit den förstnämnda medicinen sedan 2008 och den sistnämnda körde jag som insomningsmedicin funkade riktigt bra faktiskt =)
Citera
2016-02-12, 05:40
  #8
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kullerbytta
Jag har en fråga till er som ätit Propavan en längre tid, har hangover effekten blivit bättre med tiden? Eller har det varit likadant ända från början?
Jag vill försöka minska ner min användning av Imovane då jag inte vill bli fast, och jag vill heller inte att den skall tappa effekt (inte hänt än).
Propavanen fungerar i 50% av gångerna jag använder den, MEN jag får sådan hangover att det ju knappt är värt det, mår nästan lika illa som jag gör om jag inte sovit alls.

Ja, det blir bättre med tiden. Det upplevde i alla fall jag. Jag tycker du ska ta alla som lovprisar Imovane och dess icke beroendeframkallande effekt med en nypa salt.

Ditt upplägg verkar smart, jag kör likadant men tillsammans med Stilnoct (också insomningstablett) istället. Om jag använder Stilnoct flera dagar på raken så märker jag hur den långsamt minskar i effekt.

Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
propavan är den värsta psykofarmaka jag någonsin prövat.

Fick nästan svårare att somna än utan pga. myrkrypningar över hela kroppen, den enda sederingen för mig kom dagen efter att jag tagit propavan :P

Evidensen för propavan är väldigt låg, har du prövat nåt mer icke-beroendeframkallande typ theralen? Sen så går det att använda andra mediciner som används off-label mot insomi; mirtazapin, quetiapin, amitriptylin mm. Har tagit den förstnämnda medicinen sedan 2008 och den sistnämnda körde jag som insomningsmedicin funkade riktigt bra faktiskt =)

Myrkrypningarna kommer då man tagit för mycket. Jag tar inledningsvis alltid 3/4 av tabletten då jag inte tagit på några dagar. Skulle få myrkrypningar av en hel då.
Citera
2016-02-18, 04:27
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kullerbytta
Jag har en fråga till er som ätit Propavan en längre tid, har hangover effekten blivit bättre med tiden? Eller har det varit likadant ända från början?
Jag vill försöka minska ner min användning av Imovane då jag inte vill bli fast, och jag vill heller inte att den skall tappa effekt (inte hänt än).
Propavanen fungerar i 50% av gångerna jag använder den, MEN jag får sådan hangover att det ju knappt är värt det, mår nästan lika illa som jag gör om jag inte sovit alls.


Jag har aldrig upplevt hangover av propavan,
dock myrkrypningar men det händer inte alls ofta! Har imovane med, där brukar jag ta mina pauser så får man bättre effekt vid senare tillfälle. Bättre då att sova sämre någon dag än alltid!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback