Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-02-10, 18:22
  #1
Medlem
envackerblommas avatar
Finansdepartementet har ( via riksgälden) mycket sannolikt överdrivit skatteinkomsterna med cirka 40 miljarder sedan oktober 2015. Pengar som egentligen är smarta kapitalplaceringar på skattekonto har istället räknats som skatteinbetalninngar. O således bättrat på statens finanser på ett lögnaktigt sätt. En fet miljardskandal! Som kommer få konsekvenser för Dig
http://www.di.se/#!/artiklar/2016/2/...t-skenar-ivag/
Hushållens och företagens överskott på skattekonton ökade i fjol med 40 procent från 2014.
Många misstänker att det handlar om rena placeringar snarare än riktiga skatteinbetalningar.

http://www.di.se/#!/artiklar/2016/2/...t-skenar-ivag/

Oväntat överskott i staten i januari, skatteinkomster 18 mdr kr högre än väntat men delvis av tillfällig karaktär enligt @Riksgalden

https://twitter.com/Makroredaktion/s...38652719996928

http://www.di.se/#!/artiklar/2016/2/...gladjesiffror/

från DI
Citat:
Skatteinkomsterna var långt högre än väntat i januari. Främst beror det på ökade inbetalningar av preliminärskatt. Men Riksgälden tvivlar på siffrorna.

Statens betalningar gav i januari ett överskott på 17 miljarder kronor. Det meddelar Riksgälden, som bland annat sköter statens upplåning. Utfallet var långt bättre än Riksgäldens prognos om ett underskott på 6 miljarder kronor.
Annons:

”Skillnaden beror främst på en kraftig ökning av inbetald preliminärskatt. Skatteinkomsterna var cirka 18 miljarder högre än prognos”, skriver Riksgälden.

Januari blev därmed ännu en månad med överraskande stora skatteinkomster, Under oktober-december i fjol var skatteinkomsterna omkring 5 miljarder över prognos varje månad.

De stora avvikelserna har fått Riksgälden att tvivla på siffrorna.

”Differenserna är så pass stora att det väcker frågor om att det handlar om något annat”, säger Hans Lindblad, chef för Riksgälden.

”Det kan bero på att vi har underskattat konjunkturen. Det kan också vara något annat. Exempelvis vet vi att bostadspriserna har stigit kraftigt. Exakt vad det beror vet vi inte.”

Tvivlet är så pass stor att Riksgäldens bedömning är att en del av skatteinbetalningarna är av ”tillfällig karaktär”.

”Vi vill ta höjd för att det kan handla om något annat, att det inte är genuint konjunkturdrivet”, säger Hans Lindblad.

Som Di skrev i onsdags finns i statsförvaltningen en misstanke om att de stora skatteinbetalningarna kan bero på den förhållandevis goda räntan på pengar som hålls på skattekonto. Skatteverket ger en skattefri ränta på 0,5625 procent på överskott på skattekonto, vilket motsvarar en skattepliktig bankränta på 0,8 procent. En del av skatteinbetalningarna skulle, om misstankaran stämmer, i så fall vara rena placeringar.

Riksgäldschefen Hans Lindblad vill inte spekulera i det.

”Det får Skatteverket svara på”, säger han.
__________________
Senast redigerad av envackerblomma 2016-02-10 kl. 18:25.
Citera
2016-02-10, 18:32
  #2
Medlem
envackerblommas avatar
hade väntat Munkhammar skulle följa upp denna vecka , men icke!

Det är alltså så att skattekontot har marknadsförts som det det bästa sparkontot för privatpersoner o särskilt företagare. 0,8 % ränta , inga avgifter. Alla sajter, typ Avanza o Privata affärer har tipsat om detta sedan hösten 2015. Företagare har ju nu minusränta på likvida medel på banker om avgifter räknas in. Så nu runt 100 miljarder på dessa skattekonton, mot runt 50 miljarder för ett år sen. Dessa extra 50 miljarder låsas regeringen är "skattebetalningar"....
Felet är att Magdalena A på finansdep. bokför dessa "sparmedel" som intäkter för staten. En megafet skandal, grekland 2.0
När riksgälden kallar dessa "miljarderintäkter" för tillfälliga ljuger de, pengarna måste betalas tillbaka - o därmed belasta fstatens budget med typ 40-50 miljarder...

lägg till att migverket har ett krav på 26 miljarder mer snart....
Misstror finansministern
__________________
Senast redigerad av envackerblomma 2016-02-10 kl. 18:59.
Citera
2016-02-10, 20:56
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av envackerblomma
Finansdepartementet har ( via riksgälden) mycket sannolikt överdrivit skatteinkomsterna med cirka 40 miljarder sedan oktober 2015. Pengar som egentligen är smarta kapitalplaceringar på skattekonto har istället räknats som skatteinbetalninngar.
Vaddå jag drabbas? Detta är ju bra. Om staten kan få pengarna att växa utan att jag behöver betala mer i skatt då är ju det så klart bra för mig som skattebetalare. Det må vara hänt att de felaktigt har kallat det skatteintäkter. Men det är ju intäkter till staten i vilket fall som helst, som du och jag, och alla andra gynnas av så klart.
Citera
2016-02-10, 21:14
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Vaddå jag drabbas? Detta är ju bra. Om staten kan få pengarna att växa utan att jag behöver betala mer i skatt då är ju det så klart bra för mig som skattebetalare. Det må vara hänt att de felaktigt har kallat det skatteintäkter. Men det är ju intäkter till staten i vilket fall som helst, som du och jag, och alla andra gynnas av så klart.

Nej, det är absolut inte intäkter.
Citera
2016-02-10, 21:21
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Vaddå jag drabbas? Detta är ju bra. Om staten kan få pengarna att växa utan att jag behöver betala mer i skatt då är ju det så klart bra för mig som skattebetalare. Det må vara hänt att de felaktigt har kallat det skatteintäkter. Men det är ju intäkter till staten i vilket fall som helst, som du och jag, och alla andra gynnas av så klart.
Det är inte staten som en gjort en smart placering. Det är privatpersoner som betalt in för mycket avsiktligt. De kommer få tillbaka pengarna +ränta.
Citera
2016-02-10, 21:54
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MongoTroll
Nej, det är absolut inte intäkter.
Edit: om jag hade förstått TS rätt hade det varit intäkter
__________________
Senast redigerad av Binary 2016-02-10 kl. 21:57.
Citera
2016-02-11, 00:11
  #7
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pluppB
Det är inte staten som en gjort en smart placering. Det är privatpersoner som betalt in för mycket avsiktligt. De kommer få tillbaka pengarna +ränta.
Får man tillbaka ränta på överbliven preliminärskatt??
Citera
2016-02-11, 08:05
  #8
Medlem
marcus90_kungs avatar
Om jag lånar en miljon, som jag planerar att festa upp, men bara bränner 900k på sprit och horor, har jag då ett överskott på 100k?

Klart som fan att de ljuger arslet av sig, om allt, men med all denna invandring, så blir det ju en otrolig vinst längre fr.....

..jag försökte i alla fall...
Citera
2016-02-11, 09:40
  #9
Medlem
envackerblommas avatar
ser att basfrågor om skattekonto kommit.
Läs denna artikel i Privata Affärer. Den är också ett exempel på info som skapat dessa enorma insättningar på skattekontot. Men de tillhör spararna!
http://www.privataaffarer.se/nyheter...g-ranta-841322

Kanske har Magdalena A inte begripit att det inte är skatteintäkter ? Vad tror ni?
Måhända firar finansministern tjejmiddag med bästa tjejgänget hela veckan i ett glädjerus över de "urstarka" (bluff)siffrorna från Riksgälden.
Citera
2016-02-24, 11:25
  #10
Medlem
envackerblommas avatar
Förvånad att så få intresserade sig för denna tråd. Tyst i media också. Menar detta är den störtsta skandalen inom svensk finanspolitik i modern tid.Men nu vaknas de så sakta
Ekot igår.
Citat:
På Skatteverket har man under de senaste månaderna sett en kraftig ökning av sådana här inbetalningar och uppskattar nu att man har så mycket som 22 miljarder kronor för mycket i inbetald skatt.

– Det är jättemycket pengar för ett land som Sverige. Det finns stora budgetposter som är lika stora. Det påverkar också lånebehovet, säger Åsa Hagman som är analyschef på Skatteverket.

Med lånebehovet avses statsskulden, ja, nu kan riksgälden o finansdep bluffa o redovisa att statsskulden inte ökar...
bluffbeloppet är med all säkerhet högre än 22 miljarder - troligen redan runt 45 miljarder.
mer citat från Ekot
Citat:
Det här är besvärligt på flera sätt, främst eftersom politiker och andra myndigheter kan tro att har mer skattepengar att göra av med än man faktiskt har.

Naturligtvis alltid "besvärligt" när någon spenderar pengar som tillhör andra..
Framförallt är det allmänheten o global kapitalmarknad som bedras!
Ekots artikel
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6375133
__________________
Senast redigerad av envackerblomma 2016-02-24 kl. 11:32.
Citera
2016-02-24, 11:41
  #11
Medlem
envackerblommas avatar
Skatteverket uppskattar att det är så mycket som 22 miljarder kronor för mycket i inbetald skatt.
Skatteverket har intresse av att underdriva, för detta är en skandal som förr eller senare kommer utredas. Skatteverket borde informerat Riksgäld o finansdep tydligare!
Beloppet då, hur många miljarder i bluff?
50 miljarder brukar skvalpa runt på skattekonton. Är det nu 100 miljarder är 45 miljarder troligen sparpengar, ej skatteintäkt. 5 miljarder i beräknad "tillväxt" i ekonomin.
Dessa 45 miljarder har alltså felaktigt räknats som inkomster för staten
Mycket lätt kolla , Skatteverket har månadssiffrorna.
Kom igen Munkhammer, Oskar Schönning o Direkt med flera! Snyt ur näsan o känn doften av en megaskandal inom finanspolitiken!
__________________
Senast redigerad av envackerblomma 2016-02-24 kl. 11:45.
Citera
2016-02-24, 11:56
  #12
Medlem
Vaken2016s avatar
Med risk att låta korkad, men har du lust att utveckla dit resonemang lite?
Jag tycker detta förtjänar mer uppmärksamhet men jag tror att många (inklusive jag själv) har svårt att ta till sig magnituden när man inte förstår vad som skett/sker.

Vad har hänt?
Varför är det exceptionellt?
Vem mörkar/ljuger?
Vad får detta för konsekvenser?
Osv.
DI rapporterar idag att budgetunderskottet för 2016 förväntas blir +3 miljarder istället för förväntade -33 miljarder.

Du menar alltså att de har bokfört dessa inbetalningar som skatteintäkter och inte som vad i själva verket är, en skuld/fordring som skall betalas tillbaka med ränta.

Så statens ekonomi är alltså inte +3 utan snarare - 40-100 miljarder? För 2016 dvs
__________________
Senast redigerad av Vaken2016 2016-02-24 kl. 12:11.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback