2016-02-10, 16:25
Medlem
Jag la bilen F11 i friläge på motorvägen i 110km/h vid avfarten. Efter någon sek. så lyser displayen drivlina kör försiktigt, kontakta din servicestation. Jag upplevde inga konstigheter med bilen, inte mer än vanligt.

Kan detta vara orsaken att jag lagt bilen i friläge på motorvägen som gör att det indikerar drivlina? Måste jag lämna in den?
Citera
2016-02-10, 16:44
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av broder112
Jag la bilen F11 i friläge på motorvägen i 110km/h vid avfarten. Efter någon sek. så lyser displayen drivlina kör försiktigt, kontakta din servicestation. Jag upplevde inga konstigheter med bilen, inte mer än vanligt.

Kan detta vara orsaken att jag lagt bilen i friläge på motorvägen som gör att det indikerar drivlina? Måste jag lämna in den?

Vet inte om jag förstår din fråga rätt?
Har du lagt en automatlåda i neutralläget medans bilen rullar i hög fart?

Ja i så fall kan det nog vara därför det tänds varningsmeddelande...
Citera
2016-02-10, 16:47
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten

Vore dumt, alla automater går att slå i neutral rakt upp från spaken ifall man får sladd tX. Även lätt hänt att det händer av misstag. Att något går sönder är osannolikt, och varför bilens dator nu bråkar vet inte jag. Vore urdumt att man ska behöva åka till verkstad för att man lagt i neutral..

Märkligt
Citera
2016-02-10, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten

Sorry glömde skriva att det är manuell låda.

Försökte bara hitta om det fanns en förklaring varför den börjar lysa just då och inte när jag låg i dragläge (körde i 110km/h). Nästa gång jag startar bilen så syns inte felet i dispalyen.
Citera
2016-02-11, 11:59
Medlem
Bilen uppfattade det antagligen som att du lagt i neutral av misstag och ville påminna dig då det inte hör till vanligheten att man lägger ur växeln under färd.

Kvalificerad gissning, källa: egen erfarenhet av bilar

Edit: kul anekdot (stavning?), i vw crafter kan man frikoppla utan att farthållaren stängs av och därmed kan man ju växla utan att behöva trycka igång den. Nyfiken som jag är så måste jag ju prova att lägga i neutral med aktiverad farthållare, bilen varvar upp och försöker driva men ger sig och kopplar ur farthållaren när den upptäcker att ingenting händer (momentgivare eller dylikt?)
Senast redigerad av pilsnerhufvud 2016-02-11 kl. 12:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in