Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-02-10, 13:38
  #1
Medlem
Hej....
Nu vet inte om det är rätt tråd, men visste inte var skulle jag skriva.

När jag blev brottsmisstänkt för bråk på gata jag mådde oerhört dåligt. Jag sov inte på nätter, grät på dagarna och var sjukskriven ett tag. Jag mådde så dåligt att någon annan hade gjort självmord.

Jag frågade polisen flera gånger under hela förundersökning om jag kunde få kurator eller psykologisk hjälp, men det fick jag inte, då jag är inte offer men den misstänkte.

Fallet var sådan att jag ansåg att jag var offer, men det vände sedan och visar sig att den andra är offer. Jag anser att vi båda var lika skyldiga. Men det är inte det jag vill ta upp.

Själva polisen och alla säger till mig att man är inte skyldig fram till dess att man blir dömd i tingsrätten. Man är ju människa som mår dåligt och känner sig oskyldig anklagad. Så varför får man inte någon stöd???? Varför den misstänkte får inget stöd?

Förundersökning kan vara så långdragen som upp till halv år, ska man verkligen gå runt och må oerhört dåligt och frågar efter hjälp men får inget?
Citera
2016-02-10, 13:56
  #2
Medlem
Du har väl en advokat?
Citera
2016-02-10, 14:09
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Du har väl en advokat?
Från advokat får man juridisk hjälp men inte psykologisk stöd väl. Jag menar när man mår jätte dåligt. Advokat träffar man knappt 1 timme under hela processen. Men psykologisk stöd behöver man oftare. Offer får massa stöd. Båda kuratorer som utses från polisen och brottsoffer myndigheten. Varför inte den misstänkte får inget. Man är ju människa som mår dåligt trots allt.
Citera
2016-02-10, 14:33
  #4
Medlem
Koljarovs avatar
Du går till närmaste vårdcentral och ber om att få en remiss till en samtalstid med terapeut eller liknande, kostar 150 kr och det kan du väl kosta på dig, dock kommer terapeuten att bedöma om du behöver mer tider och tycker han att du överdriver så får du fixa nya besökstider via annan vårdcentral eller psykolog och då kan det bli dyrare.

Personligen tycker jag att du låter som en riktig mes som mår så dåligt av att anklagas för ett litet brott, vad är det du är så rädd för??? fängelse???
Citera
2016-02-10, 14:45
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koljarov
Du går till närmaste vårdcentral och ber om att få en remiss till en samtalstid med terapeut eller liknande, kostar 150 kr och det kan du väl kosta på dig, dock kommer terapeuten att bedöma om du behöver mer tider och tycker han att du överdriver så får du fixa nya besökstider via annan vårdcentral eller psykolog och då kan det bli dyrare.

Personligen tycker jag att du låter som en riktig mes som mår så dåligt av att anklagas för ett litet brott, vad är det du är så rädd för??? fängelse???

Jag har sökt privat och betalat 800 sek per timme för en psykoterapeut. Det tar ju månader att få psykolog på vanlig vårdcentral. Ja jag kanske är mes och alla säger att det är en skitgrej. Men det är en stor grej för mig. Jag har aldrig varit dömd eller anmält förut och hela fallet anser jag är orättvis. Jag vill inte bli dömd för något jag inte gjort. Jag är småbarnsmamma som lever skötsam liv och det är en psykologisk trauma för mig. Självklart jag vill inte hamna i fängelse jag har små barn. Jag vill inte äns bli dömd och få stämpel för hela livet.
Det jag ville ta upp är sillnader hur man behandlar en om man nu är offer eller den misstänkte.
Citera
2016-02-10, 15:03
  #6
Medlem
Äsch.. Vad är det att må dåligt över? Det är bara en summa du ska betala (om du blir dömd) och några ord på ett papper. Se inte på saken så känslomässigt, se på saken mer som en juridisk strid och att du ska gå segrande. Iom att snuten inte vill hjälpa dig, finns det ingen som helst anledning att hjälpa dom. Neka allt och stå på dig.

Nu hoppas jag att du lärt dig vilket äckligt och orättvist rättsväsende vi har.

Edit: Jag kan förstå din ångest, men det hjälper inte att du gruvar dig. Bara att resa sig och ta nya tag.

OBS: Läs på lite om förhörsteknik så kommer du förstå att polisen bara följer ett mönster, låt dig inte luras.
__________________
Senast redigerad av paradoxen 2016-02-10 kl. 15:11.
Citera
2016-02-10, 15:13
  #7
Medlem
Koljarovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitusis
Jag har sökt privat och betalat 800 sek per timme för en psykoterapeut. Det tar ju månader att få psykolog på vanlig vårdcentral.
Men vad är det som ett antal samtal med en terapeut skulle kunna lösa tycker du?
Tror du att en terapeut kan påverka ett eventuellt straff eller bara ge dig lite sinnesro, isåfall är det lika bra att gå till din läkare och beklaga dig så får du ett samtal på en halvtimme och sannolikt sömnmedel och lugnande tabletter som Xanor så kommer du att må betydligt mycket bättre utan att behöva älta skiten med en terapeut.
Jag har själv varit hos flera terapeuter pga sjukskrivning och inga samtal i världen kan få dig att må lika bra som dom mediciner som läkaren kan skriva ut.

Tänk på att terapeuter och psykiatriker m.fl faktiskt skiter i dig och din situation och enbart ser dig som en inkomstkälla och det klarar du dig utan, har du ingen vän du kan snacka med?

Citat:
Ja jag kanske är mes och alla säger att det är en skitgrej. Men det är en stor grej för mig. Jag har aldrig varit dömd eller anmält förut och hela fallet anser jag är orättvis. Jag vill inte bli dömd för något jag inte gjort.
Jag har suttit gripen och häktad för misshandelsfall som jag varit oskyldig till alternativt varit för full för att komma ihåg och då mår man inte bra kan jag säga.

Jag kan ju också påpeka att jag alltid lyckats slippa undan rättegång och det gör du nog också.
Du verkar inte ens ha suttit i poliscell så då kan du inte ha anklagats för ett så allvarligt brott.
Citat:
Jag är småbarnsmamma som lever skötsam liv och det är en psykologisk trauma för mig. Självklart jag vill inte hamna i fängelse jag har små barn. Jag vill inte äns bli dömd och få stämpel för hela livet.
1, Du får ingen stämpel hela livet utan på sin höjd får du en prick i belastningsregistret som försvinner efter fem år.

2, Du är småbarnsmamma så du slipper garanterat fängelse men själv tycker jag att en småbarnsmamma ska ge fan i att vara ute på stan och slåss så detta kanske kan ge dig ett uppvaknande så att du bryr dig mer om barnen än att festa, eller vad du nu gjorde när du hamnade i bråk.
Citat:
Det jag ville ta upp är skillnader hur man behandlar en om man nu är offer eller den misstänkte.
En brottsling ska givetvis inte ha samma rättigheter som brottsoffret.
Annars kan du fundera på skillnaden i hur du som småbarnsmor behandlas av rätten jämfört med random kille, jag är ganska säker på att du slipper mycket lindrigt undan pga av barnen.
Citera
2016-02-10, 18:54
  #8
Medlem
Nu var inte alls så. Jag festar inte alls. Jag påpekade en arrogant kille på gata att han parkerat fel. Sedan han hånade mig och jag blev arg och visade honom finger. Nu påstår han med sin vänn att jag körde mot de och siktade, tvärbromsade. Dessutom påstår han att jag slog honom med finger. Hans vänn vittnar. Samt en annan pappa. Rättegång var igår. Fy rättsystem. 3 arroganta gubbar som gaddrats ihop. "Typ" oberoende vittne. Tre vänner som har barn i samma skola. Som klappar varandras axlar och skrattar ihop i pausen. Jag ensam med min berättelse, kränkt och hånad av de. Misshandlat-knuffad av en framför mina barn (det bryr ingen om). En hans kompis vittne som ändrat historia helt. Först sa till polisen att han är osäker vad han såg nu plötslig i rättegång är så säker och övertygad att han såg att jag slagit honom. Visst jag har het temperament, men jag slog honom aldrig. Det bär hemsk stämning i tingsrätten. Otrevlig åklagare: låt er inte luras av hennes tårar, det gömmer hänsynslös människa bakom fasaden. Fy fy rättsystem. Jag mår ju jätte dåligt och kan inte hålla mina tårar under hela processen. Är rätten blind. 4 personer mot en.
Citera
2016-02-10, 19:12
  #9
Medlem
Koljarovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitusis
Nu var inte alls så. Jag festar inte alls. Jag påpekade en arrogant kille på gata att han parkerat fel. Sedan han hånade mig och jag blev arg och visade honom finger. Nu påstår han med sin vänn att jag körde mot de och siktade, tvärbromsade. Dessutom påstår han att jag slog honom med finger. Hans vänn vittnar. Samt en annan pappa.
Du har alltså bara slagit honom med ett finger???
Ett slag med handflatan brukar inte ens ge ett straff utan det brukar krävas en rejäl knytnäve för att det ska hända något.
Speciellt om det är en tjej som slår en man, en man som slår en tjej är en helt annan sak.
Citat:
Rättegång var igår. Fy rättsystem. 3 arroganta gubbar som gaddrats ihop. "Typ" oberoende vittne. Tre vänner som har barn i samma skola. Som klappar varandras axlar och skrattar ihop i pausen. Jag ensam med min berättelse, kränkt och hånad av de. Misshandlat-knuffad av en framför mina barn (det bryr ingen om).
Det vore riktigt korkat om dom inte snackat ihop sig innan rättegången, själv har jag vittnat i fyra misshandelsfall och varje gång har vi snackat ihop oss och ljugit.
Två gånger mindes jag inte ens händelsen men lyckades ändå prata ihop oss så att mitt vittnesmål blev det trovärdigaste.
Citat:
En hans kompis vittne som ändrat historia helt. Först sa till polisen att han är osäker vad han såg nu plötslig i rättegång är så säker och övertygad att han såg att jag slagit honom. Visst jag har het temperament, men jag slog honom aldrig.
Man brukar ju bli förhörd någon dag efter händelsen och sedan tar det runt 6-7 månader innan rättegången så det är mycket lätt att glömma vad man sagt innan.
En duktig åklagare kan lätt knäcka ens vittnesmål om dom vill men ofta saknas viljan.
Citat:
Det bär hemsk stämning i tingsrätten. Otrevlig åklagare: låt er inte luras av hennes tårar, det gömmer hänsynslös människa bakom fasaden. Fy fy rättsystem. Jag mår ju jätte dåligt och kan inte hålla mina tårar under hela processen. Är rätten blind. 4 personer mot en.
Jag förstår om det är jobbigt, har några polare som är med i en rättegång just denna vecka om ett bedrägeri som mår skitdåligt av att ifrågasättas i rätten medan bedragaren sitter och flinar.

Måste bara påpeka detta: det låter oerhört märkligt att du blir dragen till rätten för en sådan skitsak och att flera killar anmäler en tjej för en liten örfil har jag aldrig hört innan så det känns spontant som att antingen är killarna ytterst lättkränkta och vän med åklagaren eller så är det något du utelämnar.

Kanske har ni varit ovänner innan eller har du ett så hett temperament att du glömt hur våldsam du var?
Citera
2016-02-10, 19:43
  #10
Medlem
Vi är helt främmande. Jag slog honom aldrig, men jag var väldigt arg och sa massa dumma saker. Det är problem på små platser. Här alla känner alla. De säkert känner poliser eller åklagare. Då hans fru syster är vänn med två poliser på Facebook. Jag anmälde ju honom först. Men min anmälan las ner då ord står mot ord. Jag saknar vittne. LAs ner av poliser han känner. Jag hade hela tiden känsla att han känner någon juridisk person och poliser. Alla sa skitsak ska inte gå vidare. Men se hur det blev jag blev dömd.
Citera
2016-02-10, 19:45
  #11
Medlem
Jag antar att på små platser poliser har inget att göra. Här folk döms för då små saker. Brevbärare som kastat brev i soptunna. Hepatit c smittad som spottar på polisen etc man bara undrar.
Citera
2016-02-10, 20:36
  #12
Medlem
Så du menar att ni brukar snacka ihop och ljugas i rättegång som vittne. Blir man inte dömd för mened då?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback