Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2016-02-13, 15:18
  #25
Medlem
Mr.Sounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
http://www.recepthjalpen.se/bikarbonat.html

I små doser - men inte i höga doser, Läs på !

Var står det något om att bikarbonat är frätande?

"Ingår naturligt i magtarmkanalens slem för att förhindra saltsyrans frätande verkan. Det utsöndras från så kallade Brunners körtlar och från bukspottskörteln in i tolvfingertarmen för att neutralisera magsyrans pH-värde."

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Natriumvätekarbonat

Och det där du citerar: "Bikarbonat i små mängder är bra för matsmältningen. Vid höga doser kan det leda till förstoppning, diarré och illamående och minska upptaget av andra ämnen, även läkemedel."

Vad i det säger att bikarbonat är frätande?
__________________
Senast redigerad av Mr.Sound 2016-02-13 kl. 15:21.
Citera
2016-02-13, 16:59
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develooper
Förresten ang rökning.

Tänk så här nästa gång du skall ta en cigarett:

"Jag spenderar pengar på att förstöra mig kropp."
"Jag köper mig lungcancer".
"Jag köper mig dålig hälsa".
"Jag lägger mina surt förvärvade pengar på ett nervgift".

Notera, din kropp hatar det du gör mot den.
Det är ditt ego som kräver stimulans.

Jag har försökt tänka värre tankar än så, skulle nog behöva få en stekpanna i huvet för att jag ska sluta röka, tråkigt nog.
Citera
2016-02-13, 17:03
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develooper
Immunförsvaret kommer från magen/tarmarna.

Tillsätter du skit i kroppen kommer kroppen behöva jobba dubbelt för att må bra.
Se över kost och dina vanor så kommer problemet försvinna.

EDIT:
Kan t.o.m vara så att tarmarna har fått mycket stryk från all skräpmat.
Periodisk fasta/rensning av systemet skulle säkert göra dig gott.


Somsagt, jag lärde min läxa, och skärpmat å gott gott kommer inte stå som en prioritet för mig längre som det gjorde, kunde fan till och med bli depp om jag inte åt något "gott".

Har själv tänkt på tarmarna, och med tanke på all skit jag åt så skulle det inte förvåna mig heller. Finns det någon huskur eller något för att rensa systemet?
Citera
2016-02-13, 20:26
  #28
Medlem
develoopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felixhaljeskog
Jag har försökt tänka värre tankar än så, skulle nog behöva få en stekpanna i huvet för att jag ska sluta röka, tråkigt nog.

Du kan försöka tänka hur vidra och äckliga tankar som helst.
Har informationen inte "landat" hos dig, spelar det ingen roll.

Vad jag eller någon annan säger spelar ingen roll.
Du måste själv inse att du förstör dig kropp.

Citat:
Ursprungligen postat av Felixhaljeskog
Somsagt, jag lärde min läxa, och skärpmat å gott gott kommer inte stå som en prioritet för mig längre som det gjorde, kunde fan till och med bli depp om jag inte åt något "gott".

Har själv tänkt på tarmarna, och med tanke på all skit jag åt så skulle det inte förvåna mig heller. Finns det någon huskur eller något för att rensa systemet?

Hmm, det snabbaste och effektivaste skall tydligen vara Ayahuasca...

Jag kan rekommendera dig denna:

1 Färsk citron
liten bit ingefära (färsk)
liten bit gurkmeja.
1/2 Spirulina
1/2 chlorella
1/2 tesked Acaibär
Cinnamon
Water

Börja att hälla lite vatten i en bägare, skär citronen, ingefäran, gurkmeja och lägg i dem.
Lägg i 1/2 tesked spirulina, 1/2 tesked Chlorella och acaibär.
5-6 skak av kanel.
Mixa gärna skiten i en blender om du har.
Drick denna.

Smakar inte tårta men gör gott för din mage.
Efter denna morgondrink äter du frukost.
Citera
2016-02-14, 01:09
  #29
Medlem
udons avatar
Vårdcentraler brukar erbjuda hjälp till dom som vill sluta röka, kolla upp det.

Köp en vegetarisk kokbok och börja intressera dig för matlagning. Det var min medicin för att äta bättre och nu köper jag ogärna skräpmat
Citera
2016-02-14, 09:54
  #30
Medlem
enfindams avatar
Du måste lägga om din kosthållning helt. Sluta med läskedrycker, drick mineralvatten istället. Ät och drick sådant som "är snällt" mot din mage, t.ex kokt fisk. Börja gärna din dag med Gyllenmust, en näringsrik och god välling som är välgörande för magen.
__________________
Senast redigerad av enfindam 2016-02-14 kl. 10:08.
Citera
2018-07-10, 10:01
  #31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sound
Var står det något om att bikarbonat är frätande?

"Ingår naturligt i magtarmkanalens slem för att förhindra saltsyrans frätande verkan. Det utsöndras från så kallade Brunners körtlar och från bukspottskörteln in i tolvfingertarmen för att neutralisera magsyrans pH-värde."

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Natriumvätekarbonat

Och det där du citerar: "Bikarbonat i små mängder är bra för matsmältningen. Vid höga doser kan det leda till förstoppning, diarré och illamående och minska upptaget av andra ämnen, även läkemedel."

Vad i det säger att bikarbonat är frätande?
Gammal tråd men jag är neutral i frågan men undrar om bikarbonaten gör att matsmältningen försämras. Gör den det?

Saltsyran i magsyran är frätande för att smälta maten och om man tar bikarbonat så kanske matsmältningen försämras?

Jag vet inte men har liknande magproblem. Tror de flesta har brist på goda magtarmbakterier.
Citera
2018-07-20, 20:32
  #32
Medlem
Mr.Sounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goldcashier
Gammal tråd men jag är neutral i frågan men undrar om bikarbonaten gör att matsmältningen försämras. Gör den det?

Saltsyran i magsyran är frätande för att smälta maten och om man tar bikarbonat så kanske matsmältningen försämras?

Jag vet inte men har liknande magproblem. Tror de flesta har brist på goda magtarmbakterier.

Har då inte märkt det, tycker bikarbonat är riktigt bra om man slarvat med kosten eller ätit mycket godis. En tsk i vatten innan läggdags och magen känns inte som en vulkan.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback