Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-02-09, 23:51
  #1
Medlem
Ondquists avatar
Luren säljs för 1600-1700 pix lite här och var som billigast just nu (och runt 2000 på de flesta andra ställena), någon som har en sådan i drift?

Jag är fullt medveten om tekniska skillnader (och även uppenbara kvalitets-dito) mot de större och dyrare syskonen i jämförbar Samsung-repertoar, men funderar på att skaffa denna budget-lur till en anförvant.

Är framförallt nyfiken på om det finns några direkt uppenbara nackdelar med telefonen, rent användar- och hanteringsmässigt.

Tänker på sådant som:

* Är den för hal för att hantera om man inte skaffar lämpligt skal?
* Är det i praktiken jobbigt när inkommande/missade msg och mail inte indikeras via diod/whatever?
* Hörs rington och larm verkligen när luren ligger "på rygg" med displayen uppåt?
* Måste mobildata vara permanent påslaget för att kunna hantera inkommande och utgående MMS?

...och lite annat sånt vad gäller övriga vardagliga trivialiteter.

Någon som är stolt ägare till en J5 och kan bidraga med lite allmän vittnesbörd utifrån egna erfarenheter?
Citera
2016-02-10, 00:17
  #2
Medlem
Gunner23s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondquist
Luren säljs för 1600-1700 pix lite här och var som billigast just nu (och runt 2000 på de flesta andra ställena), någon som har en sådan i drift?

Jag är fullt medveten om tekniska skillnader (och även uppenbara kvalitets-dito) mot de större och dyrare syskonen i jämförbar Samsung-repertoar, men funderar på att skaffa denna budget-lur till en anförvant.

Är framförallt nyfiken på om det finns några direkt uppenbara nackdelar med telefonen, rent användar- och hanteringsmässigt.

Tänker på sådant som:
* Är den för hal för att hantera om man inte skaffar lämpligt skal?
* Är det i praktiken jobbigt när inkommande/missade msg och mail inte indikeras via diod/whatever?
* Hörs rington och larm verkligen när luren ligger "på rygg" med displayen uppåt?
* Måste mobildata vara permanent påslaget för att kunna hantera inkommande och utgående MMS?

...och lite annat sånt vad gäller övmriga vardagliga trivialiteter.

Någon som är stolt ägare till en J5 och kan bidraga med lite allmän vittnesbörd utifrån egna erfarenheter?
Mitt tips till dig är att köpa Oneplus One bästa budget mobilen som finns du kan få den för 1000-1500 kr begagnat
Citera
2016-02-10, 08:17
  #3
Medlem
Ondquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gunner23
Mitt tips till dig är att köpa Oneplus One
Tack, men nu är det inte det som frågeställningen i tråden handlar om.
Citera
2016-02-28, 21:03
  #4
Medlem
har samma fråga är den något bra?
Citera
2016-03-22, 16:15
  #5
Medlem
Tony_Tedeschis avatar
Bump!

Verkar ha enbart positiva omdömen överallt jag kikar, någon som kan flika in med lite detaljer?
Citera
2016-03-24, 17:37
  #6
Medlem
Tony_Tedeschis avatar
Bump!

Köpte för några dagar sen och rekommenderas starkt! Samsung måste ha missat priset på denna modell för den har ju allt och kostar strax under 2000kr.
Citera
2016-04-13, 10:48
  #7
Medlem
xTechNoahs avatar
J5 är faktiskt en bra telefon, känns inte direkt som plastbudget, mer som ett plastigt flagship ;P
Citera
2016-05-09, 22:26
  #8
Medlem
Ondquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xTechNoah
J5 är faktiskt en bra telefon, känns inte direkt som plastbudget, mer som ett plastigt flagship ;P
Sen återkoppling till egna trådstarten, men föremålet för inköpet av J5 säger exakt detsamma. Snabb, begåvad, lätthanterad osv. bland superlativen.

Inköpet dröjde i och med allt velande, så priset hade gått upp till en artonhundring i stället för de drygt 1600 som man kunde få den för när jag startade tråden.

Å andra sidan hann TF-minnen gå ner i pris under samma tid, så det jämnar ut sig. Mindre än 200 kr för 64GB numera.

Ägaren klagade dock på att den var hal och "slipprig", vilket senare avhjälptes med ett passande skalfodral.
Citera
2016-09-04, 03:25
  #9
Medlem
Stormakts avatar
Bumpar ihjäl tråden men;

Köpte en i mer eller mindre panik när jag råkade dränka min iphone, betalade 1800 men drog av momsen så blev väl ca ~1400a och fixade 64gb minneskort (och vattentålig väska hehe) och jag kommer nog inte köpa "dyra" telefoner hädanefter. Kameran är över förväntan, går att ta dugliga bilder, fixar allt jag använder den till (har ingen dator för tillfället så använder till allt verkligen) jag spelar förvisso inte mobilspel så kan inte uttala mig om den biten.

Den största nackdelen för mig är batteritiden just nu, alldeles för klent. Men vet inte hur vidare ett batteri med högre mAh skulle förlänga batteritiden? Hur funkar ett batteri från aliexpress t.ex.?
Sen är dendär knappen till vänster om hemknappen förjävlig, eller har vant mig lite nu så kommer inte åt den alls lika mkt. Den är såklart guld när man ska slakta eller hoppa mellan appar.

Köp skiten, rök skiten och passa vänster
Citera
2016-09-04, 03:42
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormakt
Bumpar ihjäl tråden men;

Köpte en i mer eller mindre panik när jag råkade dränka min iphone, betalade 1800 men drog av momsen så blev väl ca ~1400a och fixade 64gb minneskort (och vattentålig väska hehe) och jag kommer nog inte köpa "dyra" telefoner hädanefter. Kameran är över förväntan, går att ta dugliga bilder, fixar allt jag använder den till (har ingen dator för tillfället så använder till allt verkligen) jag spelar förvisso inte mobilspel så kan inte uttala mig om den biten.

Den största nackdelen för mig är batteritiden just nu, alldeles för klent. Men vet inte hur vidare ett batteri med högre mAh skulle förlänga batteritiden? Hur funkar ett batteri från aliexpress t.ex.?
Sen är dendär knappen till vänster om hemknappen förjävlig, eller har vant mig lite nu så kommer inte åt den alls lika mkt. Den är såklart guld när man ska slakta eller hoppa mellan appar.

Köp skiten, rök skiten och passa vänster

Det bolda får mig att undra varför du hade en Iphone från början.

Våga TESTA, iaf, en Windows10-telefon nästa gång, nu när du ändå gått ifrån pöbelns val. Lumia 950 tex.
Citera
2016-09-04, 03:57
  #11
Medlem
Stormakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 17aug88
Det bolda får mig att undra varför du hade en Iphone från början.

Våga TESTA, iaf, en Windows10-telefon nästa gång, nu när du ändå gått ifrån pöbelns val. Lumia 950 tex.

Ja men var väl för att testa typ. Har alltid haft abbonemang och hjärndött fortsatt med att betala av dyra skitteelefoner.

Har faktiskt haft 2-3 lumia. Alltid varit mestadels nöjd med dom. Kvalité rakt igenom (nåja nästan)

Alltså den första iphonen jag haft typ. (Förutom en 3s för mååånga årsen)

Har aldrig gillat android för det är så muppig GUI och plottrigt, men efter att ha bantat ner allt så gillar jag det faktiskt.
__________________
Senast redigerad av Stormakt 2016-09-04 kl. 04:00.
Citera
2016-09-14, 14:25
  #12
Medlem
Stormakts avatar
Kan man smaska i ett bättre batteri i den? Finns det någon risk?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback