Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-15, 00:30
  #25
Medlem
Domaine Anna:

Ja, ta en taxi. Själva åkte vi med en kompis som körde "hyrbil". Afrika är Afrika, glöm inte det. Livrädd i vänstertrafiken.

Nåväl. Jag blev inte särskilt upphetsad av maten som serverades. Turistfälla. Men fantastisk miljö. Kan rekommendera ett besök, hursomhelst.

Men det man kan göra bättre grejer på Marre. Återkommer.
Citera
2017-01-15, 00:45
  #26
Medlem
Shandrani:

Nära flygplatsen. Resort som kostar skjortan att bo på. Men som dag-gäst pröjsar du en femhundring och allt är fritt. Lunchen är det överjävligaste jag nånsin varit med om. Sanslöst. Service och käk i världsklass. Sa jag : VÄRLDSKLASS?


Beachcomber uppe vid klippan:

Du åker några mil söderut från Flic-en-Flac efter västkusten, mot den stora enorma klippan. Där ligger en resort. Magisk strand. 75 spänn i dagsavgift, du får pröjsa för lunchen och drinkarna. Men....det är ett rent paradis. Aldrig har jag mått så bra som där.
Citera
2017-01-16, 12:27
  #27
Medlem
mohnomishes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OttoWallen
Hur är romen som tillverkas på ön, värt att köpa hem?

Absolut värt det! Ön är ju täckt av sockerrörsplantager och de har - precis som de forna franska kolonierna i Karibien - gamla traditioner av att tillverka rom, så de kan sina saker. Vi besökte destilleriet Chamarel, vackert beläget på nervägen från nationalparken Black River Gorges. Tyvärr kom vi så pass sent att vi hade missat den sista guidade turen för dagen, där man får följa tillverkningsprocessen och till slut provsmaka olika produkter ur deras sortiment. Köpte hur som helst två flaskor, en "bruksrom" att grogga på och en årgångsrom att sippa på som den är. Fina grejor!
Citera
2017-01-16, 12:57
  #28
Medlem
herrstorks avatar
shopping
riktigt dåligt, b eller c kopior skumma modeller och inget du sätter på dig hemma trots att det kändes klockrent på plats. det som är värt att köpa är vanilj och rom. känn på vanili så de är färska dvs mjuka. de kommer visa socker som smälter när vanili är i men det är bara att nicka och se förvånad ut..rent skitsnack. sen kan du få tag på safran trådar dvs den blöta varianten men smaka innan och kolla hur bra den färgar av sig på fingrarna.
de har solkydsfaktor som är gjord av cocos. så jävla bra! noname flaska i opak plastflaska ca 120ml.. du blir brun du bränner dig inte den är dryg och bara spf 4. hittar du den så är det åretsköp

att se/göra
hyr en minibuss med chaufför åk runt ön, gillar ni fiske så fiska upp en bluemarlin, det fanns nån utflykt man kunde göra med en båt och sen var man på nån ö och käkade och drack rom det bästa var båtresan dit. vi var ända vita på den resan/ön

äta
billigt och bra de bästa är trots allt två gator längre bort.. kostar nästan inget och gott. annars är bluemarlin fantastisk god. desserer smakar allt lika trots att det ser olika ut. köp inget från moppen på gatan garanterat magsmärtor mm
annars är det fantastiskt kök blandning med indisk fransk kina
köp gärna ananas på pinne säljs på gatan
drick pinacolada

tänk på
det är del av afrika.. de öppnar kiosken när de har slut på pengar stänger nr de tjänat så att de är nöjda för stunden. bussarna har inga tidtabell dvs man väntar tills den kommer, för eller senare gör den det. man betalar per bus, skall du byta 3 gånger då blir det så många biljetter du köper dessa på bussen ha mynt med dig (bli inte rädd när du blir avsläppt i en korsning.. så småning om kommer en till som tar dig åt rätt håll).. dock så är det extremt billigt. franska är lättare att kommunicera med än engelska.

väder
det är varmare än thailand. alltså solen bränner. ibland kan det bli miljoner med flygmyror.. då är det oväder på g.

bada
alla stränder är bra visa är vitare än andra men alla är bra. aldrig trångt heller. det kan finnas revhaj i vatten de är ca 2m men äter inte människor men de kan stöta knuffa till en och man blir väldigt rädd 60m på 7s genom vatten med en brunrand efter sig..
Citera
2017-02-01, 18:19
  #29
Medlem
Hassan13371s avatar
Härligt med Mauritius, en absolut resa!

Som vanligt utomlands, växla inte pengar innan. Ta ut lite cash där om du är orolig, annars ha bankkortet redo och betala alltid i deras valuta. Här är varför: HÄR

Ha det fint
Citera
2017-02-07, 15:11
  #30
Awaiting Email Confirmation
Hur är vädret där i Mauritius just nu?
Tänkte tatuera mig när jag är där nere åker nämligen i mitten av feb är det nån som tycker att de va en dum idé o tatuera sig där nere? Tacksam för svar.
Citera
2017-02-08, 15:34
  #31
Medlem
mohnomishes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erifik1
Hur är vädret där i Mauritius just nu?

Det finns inlägg för exakt ett år sedan i denna tråd - en sida bakåt - om vädret just då på Mauritius. Kika på det, och dra de slutsatser du kan utifrån det.
Citera
2017-02-16, 20:45
  #32
Medlem
Bjurras avatar
Jag var i Mauritius över julen och tyckte bra om ön. En intressant blandning av Indien och Afrika och folk var extremt trevliga och jag fick aldrig intrycket av att någon försökte lura en. Dessutom en skön avsaknad av extrem fattigdom för den som tycker det är besvärande.

Ön är jämförbar med Gotland i storlek men vägarna är smalare och krokigare så det tar ett tag att ta sig runt ön med bil. Se till att hyra bil med automat, det är svårt att växla med vänstern om man inte är van!

Den som söker en paradisö med orörd natur och perfekta korallrev får dock söka sig någon annanstans.
Citera
2023-12-17, 13:48
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy
Shandrani:

Nära flygplatsen. Resort som kostar skjortan att bo på. Men som dag-gäst pröjsar du en femhundring och allt är fritt. Lunchen är det överjävligaste jag nånsin varit med om. Sanslöst. Service och käk i världsklass. Sa jag : VÄRLDSKLASS?


Beachcomber uppe vid klippan:

Du åker några mil söderut från Flic-en-Flac efter västkusten, mot den stora enorma klippan. Där ligger en resort. Magisk strand. 75 spänn i dagsavgift, du får pröjsa för lunchen och drinkarna. Men....det är ett rent paradis. Aldrig har jag mått så bra som där.

Åker till Mauritius om drygt två månader och tänkte kolla om du kommer ihåg vad stället några mil söder om Flic-en-Flac hette? Tack för hjälpen!
Citera
2023-12-17, 14:10
  #34
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerGrottman
Åker till Mauritius om drygt två månader och tänkte kolla om du kommer ihåg vad stället några mil söder om Flic-en-Flac hette? Tack för hjälpen!

Menar du en plats eller ett hotel?

Edit: sorry, såg nu att det var ett specifikt hotell du letade efter.

Btw, var ska du bo? Jag har bott ett par år på ön och kan ge dig lite tips.
Citera
2023-12-17, 17:26
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregerGrottman
Åker till Mauritius om drygt två månader och tänkte kolla om du kommer ihåg vad stället några mil söder om Flic-en-Flac hette? Tack för hjälpen!

Hotellet heter Dinarobin Beachcomber. 5-stjärnigt. När jag var där 2008 kostade ett dagsbesök ca 75 kr. Sannolikt dyrare nu, men ändå. Men väl värt pengarna, en verkligt skön upplevelse. Poolen är stor och helt fantastisk, stranden likaså, buffé-lunchen utsökt.

https://www.beachcomber-hotels.com/e...in-beachcomber

Du kan ju maila hotellet och kolla upp priser och så.

Avståndet från Flic-en-Flac är drygt 3 mil, tar ca 40 minuter. Det ligger i närheten av den kända klippan Le Morne.
Citera
2023-12-31, 11:09
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Menar du en plats eller ett hotel?

Edit: sorry, såg nu att det var ett specifikt hotell du letade efter.

Btw, var ska du bo? Jag har bott ett par år på ön och kan ge dig lite tips.
Tack för svar!

Precis hotellet tänkte jag på, men kanske var det som personen över hänvisade till?

Du får gärna komma med förslag på boende och saker att göra! Har bara bokat resan dit och hem (var tvungen att bränna mina Amex poäng) så inget annat är bokat!


Tack för hjälpen och gott nytt!
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2684809

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback