Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2016-02-21, 18:17
  #25
Medlem
Storskojarns avatar
Jag var på Tokyos fiskmarknad förra sommaren, uppe före 5, för då ska alla fiskare komma in med fångsterna, men det var inte mycket som visades, vakter överallt som inte släppte in obehöriga, så det var en stor besvikelse.
Citera
2016-02-22, 01:08
  #26
Medlem
xlrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Driver82
Sett att man kan köpa öl i automater också om man skulle vilja klämma en besk när dottern somnat, apropå ölförsäljning vi var inne på tidigare i tråden.


https://www.youtube.com/watch?v=JNLW5vgKNw8

Hittar du ingen automat så har alla convenience stores öppet 24h, så np
Citera
2016-02-22, 02:59
  #27
Medlem
Driver82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xlr
Hittar du ingen automat så har alla convenience stores öppet 24h, så np

Hade jag varit yngre, barnlös och singel hade jag nog funderat på att emigrera :P

Dom jag känner som varit i Japan säger att alla eventuella fördomar kommer att rämna. Här hemma ses väl mest japanska gentlemän som trista, totalkorrekta personer i oklanderlig svart kostym vars största bekymmer är att inte tappa ansiktet, men det är ju bara affärsmän i stort och en och annan turist man ser t.ex. här i Sverige, men det verkar som man tar reda på det goda i livet på ett sätt vi svenskar glömt och att man tillåter sig att vara lite barnslig och töntig ibland utan att skämmas över det och utan att bete sig lika illa som vissa berusade svenskar på chartersemester om jag nu ska generalisera om mitt eget folk...
Citera
2016-02-24, 15:02
  #28
Medlem
Driver82s avatar
Hej igen!

Har en polare som jag av en slump fick reda på kommer att vistas i Tokyo samtidigt som jag själv. Så vi tänkte gå ut nån dag med respektive och barn.

Han kommer att bo på ett hotell i en stadsdel som heter Shinjuku. Där har han blivit informerad om nåt ställe som heter Yodobashi Camera som ska sälja kameror till ett vettigt pris, och undrade om jag ville haka på dit.
Nu är han en mycket skicklig hobbyfotograf vilket man knappast kan säga om undertecknad som inte ens tar bilder med mobilen annat än om man är på semester.
Men ändå vore det roligt att föreviga sin Japanresa med riktigt bra kort. Har en gammal Sony DSC H7 men den har nog 10 år på nacken och det finns fanken inte minneskort att köpa till den längre även om man får förbaskat bra bilder med den.
Så frågan är hur mycket man tjänar på att köpa en hygglig kamera i Japan anno 2016. Rör det sig om en femtilapp kan man ju lika väl köpa en hemma.
Citera
2016-02-25, 01:11
  #29
Medlem
xlrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Driver82
Hej igen!

Har en polare som jag av en slump fick reda på kommer att vistas i Tokyo samtidigt som jag själv. Så vi tänkte gå ut nån dag med respektive och barn.

Han kommer att bo på ett hotell i en stadsdel som heter Shinjuku. Där har han blivit informerad om nåt ställe som heter Yodobashi Camera som ska sälja kameror till ett vettigt pris, och undrade om jag ville haka på dit.
Nu är han en mycket skicklig hobbyfotograf vilket man knappast kan säga om undertecknad som inte ens tar bilder med mobilen annat än om man är på semester.
Men ändå vore det roligt att föreviga sin Japanresa med riktigt bra kort. Har en gammal Sony DSC H7 men den har nog 10 år på nacken och det finns fanken inte minneskort att köpa till den längre även om man får förbaskat bra bilder med den.
Så frågan är hur mycket man tjänar på att köpa en hygglig kamera i Japan anno 2016. Rör det sig om en femtilapp kan man ju lika väl köpa en hemma.


Yodobashi är den dyraste kedjan för elektronik i Japan, så vettiga priser vet jag inte om jag håller med om! Oändligt sortiment har dom dock!

Vill ni ha dom absolut bästa kamerapriserna i affär så rekommenderar jag MapCamera i Shinjuku. Dom har både beggat och nytt. Det kan tilläggas att begagnat i Japan håller nyskick-klass.

https://www.mapcamera.com/
Citera
2016-02-25, 03:22
  #30
Medlem
Driver82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xlr
Yodobashi är den dyraste kedjan för elektronik i Japan, så vettiga priser vet jag inte om jag håller med om! Oändligt sortiment har dom dock!

Vill ni ha dom absolut bästa kamerapriserna i affär så rekommenderar jag MapCamera i Shinjuku. Dom har både beggat och nytt. Det kan tilläggas att begagnat i Japan håller nyskick-klass.

https://www.mapcamera.com/

Tackar ånyo.

Riktigt bra priser där, slår nog till på den efterträdare till min kamera som fanns för 14 000 yen, inte mycket att diskutera där.

Apropå kameror, laddare och så märkte jag i min okunskap om Japan att min guidebok tydligen hade fel, att det bara ska duga med en USA-adapter, som jag har en sen mitt besök i Japan och vid googling ser det ut som dom har 2 sorters eluttag och att detta ändrats överlag... Det är kanske säkrast att ta med en grenkontakt eller nåt i så fall och köpa adapter. Man vill ju inte stå där med skägget i brevlådan...
Citera
2016-02-25, 06:03
  #31
Medlem
xlrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Driver82
Tackar ånyo.

Riktigt bra priser där, slår nog till på den efterträdare till min kamera som fanns för 14 000 yen, inte mycket att diskutera där.

Apropå kameror, laddare och så märkte jag i min okunskap om Japan att min guidebok tydligen hade fel, att det bara ska duga med en USA-adapter, som jag har en sen mitt besök i Japan och vid googling ser det ut som dom har 2 sorters eluttag och att detta ändrats överlag... Det är kanske säkrast att ta med en grenkontakt eller nåt i så fall och köpa adapter. Man vill ju inte stå där med skägget i brevlådan...

Du klarar dig gott med den ojordade versionen! (A) Jag är ingen strömexpert, men jag vet att strömmen är svagare än i Sverige så det kan nog vara ide att köpa en adapter så du inte bränner om det du kopplar in
Citera
2016-02-25, 21:04
  #32
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xlr
Du klarar dig gott med den ojordade versionen! (A) Jag är ingen strömexpert, men jag vet att strömmen är svagare än i Sverige så det kan nog vara ide att köpa en adapter så du inte bränner om det du kopplar in



Det är spänningen som är lägre*, 100 V, och vad gäller frekvensen så är den 50 Hz i västra Japan och 60 Hz i östra Japan, något som orsakade gott om problem när västra Japan skulle spara ström åt Tohoku...

* Lägre spänning leder visserligen även till lägre ström för samma motstånd, men det är spänningen som leder till en ström och det är spänningen som är inställd till ett (relativt) konstant värde i elnätet
Citera
2016-02-26, 19:55
  #33
Medlem
Driver82s avatar
Alltid bra tips här, Japan blir mer och mer förbryllande och fascinerande.

Såg på en "vad händer i Tokyo"-sida också att dom har en utställning med dinosaurier på ett museum som heter National museum of nature and science, som ska ligga skapligt nära Ueno zoo som rekommenderades åt mig i tråden. Förhoppningsvis hinner vi med båda på en dag. Jäntan gillar ju dinosaurier, och jag tycker själv det är rätt kul, har bara sett såna på American museum of natural history i New York och på Naturhistoriska i Sthlm när det var en utställning där. Var inne på museets hemsida och det verkar vara mycket kul där. Nån som varit där och vet om det är så bra som hemsidan antyder? Internet och IRL är ju ofta gigantiska motpoler...

Tänkte också testa kobebiff, har googlat en del och sett en massa priser allt från några hundralappar till tusentals kronor, verkar vara en djungel det där med en massa olika raser på kreaturen med dom distrikt djuren uppföds i till marmoreringsgraden på köttet. Låt mig säga som så att jag inte är intresserad att betala 7 000 för ett mål mat men kan gärna gå över tusenlappen och en bit till för en once in a lifetimeupplevelse så jag antar att ni Japanexperter kan ge tips om var jag får mest bang or the buck på det området.
Citera
  • 2
  • 3
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2684718

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback