Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2016-02-11, 10:58
  #49
Medlem
Samtiden hämtar artikeln från en tidning med samma journalistiska trovärdighet som Metro. Hade de hämtat den från en mer trovärdig källa så hade det varit mer intressant. Det är lite dumt eftersom det faktiskt finns mer trovärdiga källor...
Citera
2016-02-11, 11:02
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Fast då är det inte vårat problem längre om han blir utvisad och sedan fortsätter våldta i säg thailand eller tyskland, spanien eller whatsoever. Då blir det deras problem som de får lösa.

Hur egoistisk kan man vara egentligen?? Hur kan du med gott samvete skicka ut nån bland vanligt folk som du vet kommer utsätta andra för brott ? Snacka om att sticka huvet i sanden! Bara det inte drabbar oss så är det ok menar du ? Håller med den som skrev att du troligtvis inte själv har blivit utsatt för nåt brott i din lilla skyddade värld! Nä, usch för sån inställning som du representerar!
Citera
2016-02-11, 11:55
  #51
Medlem
-DaRude-s avatar
Samtidigt i Sverige, debatterar krönikörerna i massmedia att "högre straff leder inte till färre brott".

Givetvis kommer det alltid att finnas as som begår brott av denna sort, oavsett straff. Men vad har det för relevans? Straff tillämpas inte enbart för att minska brott, utan för att markera vad som är rätt och fel, vad som är acceptabelt och inte acceptabelt i ett samhälle. För upprättelse och rättvisa!

Enligt våra politiker och journalister bör ingen straffas öht, och det är dit vi är på väg. Vi ser det redan idag hur grövre brott förringas och gärningsmännens situation sätts i emotionellt fokus.

Modern har helt rätt - maximalt straff ska han ha, och alla andra av liknande karaktär för den delen. Vi kan ju börja här i Sverige. Skärp straffen så in i helvete. Sedan om det sänker kriminaliteten överlag eller inte ska inte vara avgörande.
Citera
2016-02-11, 19:18
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Men herregud. Varför förespråkar ni kroppsstraff?

Utvisning räcker gott och väl, då slipper vi honom i sverige helt och hållet. Då kan man "betrakta" honom som död, även om han inte är det.

För övrigt borde mamman få en böter för att hon försökte ge sig på våldtäktsmannen. "Försök till misshandel" kallas det när polisen får gå emellan för att mamman inte kan hålla sin ilska inne.

Även våldtäktsmannen är en människa precis som du och jag, och...


Alla är lika värda, kom ihåg det. Kom också ihåg att det är fel att ta lagen i egna händer.

Självklart hade det varit vettigt med ett fängelsestraff, vilket våldtäktsmannen förmodligen kommer få i det land han blir utvisad till. Däremot förespråkar jag INTE att intagna skall begå brott mot våldtäktsmannen. Det är därför det är bra om våldtäktsmannen sätts på en separat avdelning med likartade så att inte någon ger sig på våldtäktsmannen.
Sjuka åsikter du ger uttryck för. Mycket obehaglig människosyn. Låt mig gissa: du är jurist?
Citera
2016-02-11, 19:28
  #53
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
.
Nu förstår jag inte? Det är altså en "sjuk människosyn" att lagar och regler skall följas till punkt och pricka?
Om nu staten har bestämt att straffet för denna våldtäkt är utvisning, så får du acceptera det.
Vad är det svåra? Det handlar inte om någon sjuk människosyn, utan det handlar om att det finns vissa gemensamma spelregler i ett samhälle, och dessa spelregler får man hålla sig till. Gäller både offer och våldtäktsman.
Bara för att våldtäktsmannen "fuskar", ger det inte dig rätt att "fuska" själv så att säga.
Citera
2016-02-11, 19:52
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gbg-Smoke
Detta är ju ganska nytt tycker jag med att även små pojkar blir våldtagna nu för tiden för var det bara dom stackars flickorna. Vem fan kan gå i gång på en bajsluktande snorunge med blöja? Det är ju helt sinnesjukt vad äckligt haha dom tänder ju fan i med på allt.
Ta in katten och håll koll på hunden.
Citera
2016-02-11, 20:04
  #55
Medlem
Freders avatar
Detta är en seriös, men något provocerande fråga. Kommer denna pojken växa upp till att bli homosexuell, transsexuell, pedofil eller något annat liknande? Jag vet att det är så att pedofiler ofta själva blivit antastade (eller är det en myt?).

Hursomhelst är det inträffade mycket tragiskt och man kan ju hoppas att han kommer över det så mycket det går.
Citera
2016-02-11, 20:09
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freder
Detta är en seriös, men något provocerande fråga. Kommer denna pojken växa upp till att bli homosexuell, transsexuell, pedofil eller något annat liknande? Jag vet att det är så att pedofiler ofta själva blivit antastade (eller är det en myt?).

Hursomhelst är det inträffade mycket tragiskt och man kan ju hoppas att han kommer över det så mycket det går.
Det är nog trauma för pojken och men för livet. Ångest, depressioner, fobier osv.
Citera
2016-02-12, 02:53
  #57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Nu förstår jag inte? Det är altså en "sjuk människosyn" att lagar och regler skall följas till punkt och pricka?
Om nu staten har bestämt att straffet för denna våldtäkt är utvisning, så får du acceptera det.
Vad är det svåra? Det handlar inte om någon sjuk människosyn, utan det handlar om att det finns vissa gemensamma spelregler i ett samhälle, och dessa spelregler får man hålla sig till. Gäller både offer och våldtäktsman.
Bara för att våldtäktsmannen "fuskar", ger det inte dig rätt att "fuska" själv så att säga.
Vi måste ha gemensamma spelregler i ett samhälle, men man behöver inte tycka om dem. Nekar du till att du har sagt följande?

Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Fast då är det inte vårat problem längre om han blir utvisad och sedan fortsätter våldta i säg thailand eller tyskland, spanien eller whatsoever. Då blir det deras problem som de får lösa.

Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
För övrigt borde mamman få en böter för att hon försökte ge sig på våldtäktsmannen. "Försök till misshandel" kallas det när polisen får gå emellan för att mamman inte kan hålla sin ilska inne.

Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Även våldtäktsmannen är en människa precis som du och jag,

Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Alla är lika värda, kom ihåg det.

Är detta vad du kallar en "god Människosyn"?

Jag upprepar: är du jurist?
Citera
2016-02-12, 07:05
  #58
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
.
Nej, jag är inte jurist, men jag anser att det som lagen säger, är en god människosyn, då det är lagen som definierar vad som är en god människosyn.

Om nu värdegrunden enligt lagen är att alla är lika värda, lika inför lagen gäller, även för våldtäktsmän, och att vi inte ska lägga oss i ifall någon utvisad våldtar, så är det ju det som gäller, och den människosyn som är "rätt" enligt lagen.
Citera
2016-02-12, 10:48
  #59
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Nej, jag är inte jurist, men jag anser att det som lagen säger, är en god människosyn, då det är lagen som definierar vad som är en god människosyn.

Om nu värdegrunden enligt lagen är att alla är lika värda, lika inför lagen gäller, även för våldtäktsmän, och att vi inte ska lägga oss i ifall någon utvisad våldtar, så är det ju det som gäller, och den människosyn som är "rätt" enligt lagen.
Du kanske märker att du, även i denna fråga, är väldigt ensam med dina åsikter.

Väldigt få tycker att vi ska bryta mot några lagar, däremot att lagarna bör revideras rejält.
På den punkten, är de allra flesta, utom du, ense.

Och lagen definierar sannerligen ingen god människosyn, även på den punkten kommer du finna dig väldigt ensam.
Citera
2016-02-12, 16:56
  #60
Medlem
ljusetssvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
de hamnar på speciella anstalter där det bara är kryp, tror ett är i Västerås. på en vanlig anstalt blir de förintade
Fast nu var ju detta i Österrike din satans analfabet!
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback