Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2016-02-12, 13:17
  #37
Medlem
wolf är anmäld för finansmarknadsbrott

http://www.dn.se/ekonomi/swedbank-po...er-sparkad-vd/

"Det är oklart om det handlar om misstänkt insiderbrott, otillbörlig marknadspåverkan, obehörigt röjande av insiderinformation eller utebliven rapportering av misstänkt marknadsmissbruk"
Citera
2016-02-12, 16:17
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av netdel
Var väl helt enkelt läge att gå vidare är min gissning. Troligen kommer Finansinspektionen hitta något i sin utredning som inte kommer att se särskilt snyggt ut, då är det ju bra att redan har gjort sig av med Wolfen.

Fan, man hade ju NÄSTAN rätt.
Citera
2016-02-12, 16:17
  #39
Medlem
skippers avatar
Min högst personliga, helt utan evidens och utan djupare analys är att Wolf är en offer-get, jag tror Sundström med fler ligger bakom en än större cover-up än vad vi sett ännu.

Fast, som sagt, jag vet inget som underbygger min tanke förutom magkänsla.
Citera
2016-02-12, 16:20
  #40
Medlem
HeroesSilencios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Min högst personliga, helt utan evidens och utan djupare analys är att Wolf är en offer-get, jag tror Sundström med fler ligger bakom en än större cover-up än vad vi sett ännu.

Fast, som sagt, jag vet inget som underbygger min tanke förutom magkänsla.

Är nog beredd att inställa mig i samma led. Känns för skumt det här, tror Sundström är den riktiga boven. Ingen som fått fram något konkret på Sundströms aptit på små killar ännu? Känns ju märkligt att ingen bombar på med det. Jag vet inte alls om det stämmer men det är en del rykten på ledade finanshus i stan. Så ta det för vad det är... kanske enbart skvaller eller önsketänkande.
Citera
2016-02-12, 16:48
  #41
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeroesSilencio
Är nog beredd att inställa mig i samma led. Känns för skumt det här, tror Sundström är den riktiga boven.

Jag kanske måste ändra magkänsla; nu hörde jag på radio att Wolf gick ut och sade att han drabbats av en smutskastningskampanj, det är ganska hårda ord. Det vanliga är väl att uttrycka sig med fraser som "missförstånd, oskyldig, misstag" inte att skjuta försvarseld. Hur man skall tolka det vet jag inte, amatörpsykologen inom mig tänker skrämt skadat djur.
Citera
2016-02-12, 16:51
  #42
Medlem
halvsvennes avatar
Swedbank är enligt källor till mig rena ormgropen.

Den som rapporterat honom är antingen:
Troligast: En kvinna som släppt till och inte fått den förväntade belöningen
Annars: Bitter manlig chefskollega som fått låna ut sin musa.
Citera
2016-02-12, 17:32
  #43
Moderator
Tystnads avatar
Helt sjukt att man anmäler honom för grova ekonomiska brott till FI, samtidigt som man ger honom 20 miljoner i "avgångsvederlag"

Fanskapet skulle slängas ut handgripligen från Bankens kontor inför rullande TV kameror utan ett öre i vederlag.

Besviken Swebank kund....
Citera
2016-02-12, 17:43
  #44
Medlem
förmodligen betalas väl ingen ersättning till honom mesans en det finns en anmälan om brott och om han blir fälld utgår inget....
Citera
2016-02-12, 19:07
  #45
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IQ130
Varför överrumplade man honom, ja, alla? Antingen har något inträffat som krävde akut insats, eller så har man upptäckt något som krävde detsamma. Det är ju dramatik att få gå på dagen, även om avtalet täcker upp för det läget. Ingen meningsskiljaktighet, ingenting. Banken går bra. Wolf blir putt, säljer av hela innehavet. Normalt brukar man ha olika åsikter om framtiden, men att ta banken till nästa digitala nivå? Den går vi inte på. Så vad har hänt, eller vad är man rädd för ska hända? Något svart hål i Swedbank? Varför inte vara tydlig om motivet, om Wolf gjort något omoraliskt affärsmässigt, men inte ens det?

Säg att Wolf skandaliserat sig personligen, då hade han väl fått gå av personliga skäl eller liknande? Så VAD är det? Sundström ansåg sig behöva göra detta, och övertyga alla andra om att det var rätt åtgärd. Vad döljer han? Han har inte en helt ren påse tror jag.

Jaha, överrumplingen hade med lagen att göra. Så vad har man hittat… en droppande kran som långsamt tömt banken? Speltorsk på djävulskt hög nivå? Missbrukarpersonlighet har en del snackat om… nya, sköna världen är inte bra för missbrukare. Förnekelse? Läst att vederlaget var förhastat, som en del i mörkläggningen. Svårt att tänka mig att en respekterad vd gör något tjafsigt med sin karriär medvetet, mer som att personligheten satt krokben. Den som söker kickar?
__________________
Senast redigerad av IQ130 2016-02-12 kl. 19:11.
Citera
2016-02-12, 20:20
  #46
Medlem
EnDronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fasen, nu har jag inte kvar tidningen (DI eller SvD) där jag läste det men angående fastighetsaffärerna så framstod det som att Wolf var drivande i att uppmärksamma dem? Och att de skulle gått utanför den tillåtelse till viss sidoverksamhet de har.. Korrigera mig gärna om jag har fel men det var något annat än det Sundström verkar låta påskina, att Wolf skulle vart inblandad.
Det vet jag inte, som jag förstått det var Wolf med och godkände dem. Med det sagt så spelar det egentligen ingen roll, styrelsen visste med 99,9 % sannolikhet om affärerna och det betyder att det är ett svepskäl för att sparka Wolf. Alternativet, att man inte kände till det, är värre: det är styrelsens jobb att ha koll på vad som försiggår i bolaget, har den inte det borde den bytas ut.

Som tur är är jag inte aktieägare i Swedbank, men om de institutionella ägarna låter Sundström sitta kvar efter det här är det snudd på sensationellt. Inte ett ord sas till aktieägarna om att man anmält Wolf i samband med att man berättade för ägarna att han avgått. Det kan vara bland de mest oprofessionella hanteringarna i Sverige genom tiderna (i ett så stort bolag). Att en styrelseordförande undanhåller så viktig information för ägarna är en skandal. Ska bli kul att se hur den här cirkusen utvecklar sig framöver.
Citera
2016-02-12, 20:41
  #47
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Min högst personliga, helt utan evidens och utan djupare analys är att Wolf är en offer-get, jag tror Sundström med fler ligger bakom en än större cover-up än vad vi sett ännu.

Fast, som sagt, jag vet inget som underbygger min tanke förutom magkänsla.
Det tror jag absolut inte, däremot har Wolf antagligen låtit och känt till att hans närmaste medarbetare tjänat extraslantar på affärer där Swedbank varit den som stått för slantarna och deras egna bolag varit låntagare.
Citera
2016-02-12, 20:42
  #48
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Helt sjukt att man anmäler honom för grova ekonomiska brott till FI, samtidigt som man ger honom 20 miljoner i "avgångsvederlag"

Fanskapet skulle slängas ut handgripligen från Bankens kontor inför rullande TV kameror utan ett öre i vederlag.

Besviken Swebank kund....
Nej det ger man honom inte om han fälls för de brott han anmälts för.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback