Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-02-09, 08:38
  #1
Medlem
När man flyger så får man poäng som man kan registrera hos de olika flygbolagen.

Jag har samlat hos SAS många år, mer slentrianmässigt än rationellt. Så gick det också som det gick och den 31 december 2015 så miste jag 13 000 poäng. Surt sa räven men så är det.

Så nu börjar jag på ny kula och frågan är då vilket bolag jag ska välja. I just detta fallet kan jag välja mellan Miles&Smiles (Turkish AirWays) och SAS.

Var samlar ni era poäng och kan ni rekommendera nåt speciellt bolag som är generösa?
Citera
2016-02-09, 09:20
  #2
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedBlueGreen
När man flyger så får man poäng som man kan registrera hos de olika flygbolagen.

Jag har samlat hos SAS många år, mer slentrianmässigt än rationellt. Så gick det också som det gick och den 31 december 2015 så miste jag 13 000 poäng. Surt sa räven men så är det.

Så nu börjar jag på ny kula och frågan är då vilket bolag jag ska välja. I just detta fallet kan jag välja mellan Miles&Smiles (Turkish AirWays) och SAS.

Var samlar ni era poäng och kan ni rekommendera nåt speciellt bolag som är generösa?

Jag kör på SAS, mest eftersom man kan koppla ett American Express till SAS-kontot. Då får man flygpoäng på allt man handlar, handlar du sen för 150 000 kr på ett år så får du utöver poängen även en "halva priset på en resa"-biljett du kan använda för att boka resor med flygpoäng.

Man kan dock ifrågasätta hur mycket mer man handlar onödiga grejer för när man använder Amex-kortet mot om man handlat med sitt vanliga Visa-kort, men det är en annan diskussion antar jag.
Citera
2016-02-09, 09:25
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedBlueGreen
Så nu börjar jag på ny kula och frågan är då vilket bolag jag ska välja. I just detta fallet kan jag välja mellan Miles&Smiles (Turkish AirWays) och SAS.
Vilket som är bäst beror helt på hur mycket du flyger och vart (inom/utom Europa) samt vilka biljetter du brukar köpa (business/billigast möjliga).

Ställ samma fråga på businessclass.se och var så detaljerad som möjligt med hur du flyger ett normalt år, så kommer du få mycket bättre svar än här.
Citera
2016-02-09, 09:47
  #4
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedBlueGreen
När man flyger så får man poäng som man kan registrera hos de olika flygbolagen.

Jag har samlat hos SAS många år, mer slentrianmässigt än rationellt. Så gick det också som det gick och den 31 december 2015 så miste jag 13 000 poäng. Surt sa räven men så är det.

Så nu börjar jag på ny kula och frågan är då vilket bolag jag ska välja. I just detta fallet kan jag välja mellan Miles&Smiles (Turkish AirWays) och SAS.

Var samlar ni era poäng och kan ni rekommendera nåt speciellt bolag som är generösa?

Du ska samla dina poäng i det flygbolag som du har mest nytta av. SAS är inget dåligt alternativ eftersom det är det dominerande inrikesbolaget i Sverige. Åker du mestadels inrikes och inom Europa så absolut SAS.

Det finns massor av varianter men då får du förklara mer hur mycket du reser och resmålen.

Men det absolut viktigaste är att gå "all-in" när du väl har valt ett flygbolag/allians. Då är det endast det flygbolaget/alliansen som gäller. Skaffa kreditkort som ger poäng, när du övernattar på hotell så väljer du hotell som ger poäng på flygbolaget. När du hyr bil samma sak.

Är du nördig som jag så utnyttja flygbiljetter till max. De flesta flygbiljetter tillåter en "stop-over" för samma pris. Om du ska åka Arlanda-Chicago, åk Arlanda-New York-Chicago. Ingen extra kostnad förutom tid, men du får mer poäng.

Det finns gott om väldigt kunniga resenärer här på delforumet Resor så tveka inte att posta frågor.
Citera
2016-02-09, 09:50
  #5
Medlem
Sebzors avatar
Jag samlar på Norwegian. Dock nämnde du inte den som alternativ. Gillar att det är gratis wi-fi och om man är ute i god tid får man riktigt billiga flygbiljetter.
Citera
2016-02-09, 10:35
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Du ska samla dina poäng i det flygbolag som du har mest nytta av. SAS är inget dåligt alternativ eftersom det är det dominerande inrikesbolaget i Sverige. Åker du mestadels inrikes och inom Europa så absolut SAS.

Det finns massor av varianter men då får du förklara mer hur mycket du reser och resmålen.

Men det absolut viktigaste är att gå "all-in" när du väl har valt ett flygbolag/allians. Då är det endast det flygbolaget/alliansen som gäller. Skaffa kreditkort som ger poäng, när du övernattar på hotell så väljer du hotell som ger poäng på flygbolaget. När du hyr bil samma sak.

Är du nördig som jag så utnyttja flygbiljetter till max. De flesta flygbiljetter tillåter en "stop-over" för samma pris. Om du ska åka Arlanda-Chicago, åk Arlanda-New York-Chicago. Ingen extra kostnad förutom tid, men du får mer poäng.

Det finns gott om väldigt kunniga resenärer här på delforumet Resor så tveka inte att posta frågor.

Vilka bolaget tillåter det, förutom på businessclass- och fullprisbiljetter?
Citera
2016-02-09, 10:38
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedBlueGreen
När man flyger så får man poäng som man kan registrera hos de olika flygbolagen.

Jag har samlat hos SAS många år, mer slentrianmässigt än rationellt. Så gick det också som det gick och den 31 december 2015 så miste jag 13 000 poäng. Surt sa räven men så är det.

Så nu börjar jag på ny kula och frågan är då vilket bolag jag ska välja. I just detta fallet kan jag välja mellan Miles&Smiles (Turkish AirWays) och SAS.

Var samlar ni era poäng och kan ni rekommendera nåt speciellt bolag som är generösa?

Det var inte mycket att förlora. För 10 000 får du en inrikesbiljett, där du dessutom får betala skatterna själv, och de ligger på 250:-. Just nu kan man köpa en inrikes för 295:- inkl skatter. Skit i bonussystemen.
Citera
2016-02-09, 13:32
  #8
Medlem
WLHSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedBlueGreen
När man flyger så får man poäng som man kan registrera hos de olika flygbolagen.

Jag har samlat hos SAS många år, mer slentrianmässigt än rationellt. Så gick det också som det gick och den 31 december 2015 så miste jag 13 000 poäng. Surt sa räven men så är det.

Så nu börjar jag på ny kula och frågan är då vilket bolag jag ska välja. I just detta fallet kan jag välja mellan Miles&Smiles (Turkish AirWays) och SAS.

Var samlar ni era poäng och kan ni rekommendera nåt speciellt bolag som är generösa?

Till att börja med så är väl frågan vad du vill uppnå med ditt val av bonusprogram? Är det maximal poängintjäning för bonusresor eller är det status du vill uppnå? För det andra, hur ser ditt resemönster ut? Vad är det med Turkish Airlines som intresserar dig? Har du kollat på Aegean Airlines bonusprogram Miles & Bonus?

Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det var inte mycket att förlora. För 10 000 får du en inrikesbiljett, där du dessutom får betala skatterna själv, och de ligger på 250:-. Just nu kan man köpa en inrikes för 295:- inkl skatter. Skit i bonussystemen.

Varför skulle TS strunta i bonusprogrammen? Visst att en bonusresa mellan Göteborg och Stockholm är onödig att bränna poäng på. Men om man som exempel ska flyga från Göteborg till Kiruna så hittar du ingen biljett för 295 kr. En annan idé för en award biljett är ju att flyga från Oslo till Svalbard för en bråkdel av priset. Annars så är det ju alltid skönt att kunna uppgradera en flygstol till Asien eller USA för poäng.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2684551

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback