Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-02-08, 21:51
  #1
Medlem
try3s avatar
Nu är jag så oerhört trött på landstinget och sjukvården!

Jag bor i Stockholm, är i övrigt helt frisk och utnyttjar på sin höjd gynekologisk cellprov när kallelse dimper ner.
Jag har inte varit sjukskriven mer än någon dag på grund av influensa sedan jag började arbeta för över ett decennium sen.

Jag lider av hyperhidros (översvettning), om fötterna. Jag svettas sönder skor, mina fötter stinker alltid (så att andra känner stanken när skorna är på) och jag kan knappt gå i sandaler på sommaren för att jag svettas så mkt att jag glider ut dom, även med remmar mellan tår, bakom häl osv. Detta påverkar mig absolut mest psykiskt då det är jobbigt att ex ha möte med kunder, gå på en dejt, samt att det kostar fruktansvärda summor att behöva köpa många många par skor varje år.

Tidigare behandlades min hyperhidros på Svettmottagningen i Stockholm.
Behandlingen är botulinumtoxin som injiceras (cirka 100 stick) i fötterna efter bedövning, något som gör fruktansvärt ont. När behandlingen är genomförd åkte jag illa kvickt hem la mig när bedövningen gick ur kroppen. Jag kunde arbeta från sängen den eftermiddagen (bokade alltid in behandling fredagseftermiddag) och går inte på mina fötter under helgen. Behandling sitter för mig i ungefär 10 veckor, nästan 12 om jag käkar piller under tiden. Efter 12 veckor fick jag en ny behandling.

Sedan kom beslutet om att extrem svettning av fötter inte få behandlas på Svettmottagningen.
MEN - försäkringskassan betalar för behandling i Köpenhamn.
Och då betalar dom resa dit, kostnad för behandling (cash rakt ner i danmarks fick ist för sverige), resa hem, sjukskrivning och jag är ganska säker på att man kan få en hotellnatt också om man kan få intyg på att man är för svag för att åka hem flera timmar på ett tåg när bedövningen släpper.
En behandling som innan tog 1 timme av mitt liv var tredje månad ska nu bli en hel jävla helgutflykt, som dessutom ger cash till Danmark trots att Svettmottagningen fortfarande har öppet men då får man alltså bekosta behandlingen själv. Sånt JÄVLA slöseri på svenska pengar när det finns behandlingsplatser i Sverige.

Så - vad göra?
Jag har inte råd att bekosta behandlingen själv i sthlm.
Jag kan inte vara borta från mitt jobb 1-2 dagar i kvartalet. (har nytt jobb, provanställning)
Jag VILL inte behöva använda mina semesterdagar för att få behandling så jag ska kunna jobba.

Kan man få behandling någon annanstans i Sverige genom landstinget?
Har försökt googla men hittar typ 0.
Har pratat med läkare som ba "om du får svamp kan du få salva"....


Min livskvalité är väldigt negativt påverkat av detta.
Jag rör mig mindre, håller mig för mig själv mycket mer, går inte ut och umgås aldrig hemma hos någon annan (för då måste jag ha på mig skor och kan itne ha helt nytvättade fötter med rena strumpor på mig).

TL;DR
Sverige betalar Danmark för skit vi har här hemma.
__________________
Senast redigerad av try3 2016-02-08 kl. 22:00.
Citera
2016-02-08, 22:15
  #2
Medlem
Trodde jag var ensam om detta. Lider av samma problem. Mina fötter är oftast fuktiga, även utan skor och strumpor. Har jag skor på mig i mer än ett par timmar så får jag en aura av skodoft omkring mig. Även om skorna är sprillans nya.

Det hjälper att exfoliera fötterna med en grov fotfil, samt skrubba dem varje dag med en grov svamp. Rengöra under naglar osv samt hålla dem kortklippta. Dock har jag inte hittat något som hjälper till 100% förutom daglig manisk hygien samt nya dojjer en gång i månaden. Något man får leva med helt enkelt, men jag vet PRECIS hur jobbigt det är. Har stundvis övervägt att såga fötterna av mig med en jävla motorsåg. Hoppas bara att det nån dag går över lika plötsligt som det drabbade mig.
__________________
Senast redigerad av barleymalt 2016-02-08 kl. 22:17.
Citera
2016-02-08, 23:00
  #3
Medlem
try3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barleymalt
Trodde jag var ensam om detta. Lider av samma problem. Osv

Du är långt ifrån ensam!
Jag märker EXAKT ingen skillnad oavsett hur ofta, eller sällan, jag tvättat fötterna (har såklart provat ALLA olika varianter), så inget av det du skrev fungerar för mig.

Har du fått behandling med botulinumtoxin?! Det är så jävla bra. När jag behandlades var mina fötter så torra att jag var tvungen att köpa hem en fotkräm. Första jag ägt i hela mitt liv. En helt sjuk upplevelse att gå med _snustorra_ fötter. Behövde inte ens tvätta dom varje dag!
De piller jag nämner i mitt original post är några som egentligen används för typ urinläckage men där en bieffekt är mindre svettningar. Jag hann bara använda dom under en behandling, men hann inte märka någon skillnad. Vet att de för vissa ger en bra effekt. Du kanske ska snacka med läkaren om att prova dom!
Lycka till, önskar inte detta på min värsta fiende.
Citera
2016-02-08, 23:34
  #4
Medlem
Det jobbigaste är ju att folk inte har någon som helst förståelse för det. De tror liksom att man gått i samma strumpor i ett år. Vet att botox är ett alternativ och jag hade gjort det om det var en engångsgrej, men jag orkar inte diskutera saken med läkare och springa på behandligar för jämnan. Jag nämnde det för min läkare vid något rutinbesök och hon föreslog att jag skulle duscha och byta kläder

För tillfället är det hanterbart för mig (med nitisk hygien och fräscha dojjer som sagt), men det var en tid när folk vred på näsan när dom kom i närheten av mig på jobbet. En gång var det bokstavligen en kille som höll för näsan hela tiden han pratade med mig. Fick lust att trycka in näsbenet på fanskapet.
__________________
Senast redigerad av barleymalt 2016-02-08 kl. 23:40.
Citera
2016-02-08, 23:49
  #5
Medlem
En fråga. Märker du något samband med alkohol / kost? Jag märkte att problemet så gott som försvann under en period när jag inte drack och inte åt kolhydrater / socker / bröd alls. Misstänker att det kan vara Candida relaterat.
Citera
2016-02-09, 01:41
  #6
Medlem
jagnickars avatar
Du har ju dock ändå en möjlighet att bli behandlad i köpenhamn. Det känns säkert jättejobbigt för dig men du har iallafall ett alternativ och ibland så blir inte allt som man har tänkt sig.

Vet din arbetsplats om din situation?

Det verkar vara din bästa möjlighet att ta ledigt från jobbet ÄVEN om du har en provanställning. Jag tror inte att det verkar finnas något annat sätt att lösa problemet.
Citera
2016-02-09, 02:19
  #7
Moderator
Arne.Ankas avatar
Om det "bara" är fötterna du har problem med kanske absolut torr funkar?

https://www.apoteket.se/produkt/abso...-35-ml-100001/
Citera
2016-02-09, 08:34
  #8
Medlem
try3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Om det "bara" är fötterna du har problem med kanske absolut torr funkar?

https://www.apoteket.se/produkt/abso...-35-ml-100001/

Det här är alltså något som jag haft sedan jag kom in i puberteten, någon gång mellan 11-13 årsåldern. (alltså +15 år).
Tro mig, har använt Absolut Torr. Det höll i exakt 627 m, sträckan från mitt hus till kollektivtrafiken.
Har också provat ALLT som finns på apotek och i såna knasiga "hälsobutiker".
Inget har någonsin fungerat, inte ens lite.

I mitt fall så har jag också mkt handsvett, men tycker att fötterna är 1000 gånger värre än händerna på grund av doften och problemen med fotsvamp som stromtrivs.
Citera
2016-02-09, 08:39
  #9
Medlem
try3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barleymalt
En fråga. Märker du något samband med alkohol / kost? Jag märkte att problemet så gott som försvann under en period när jag inte drack och inte åt kolhydrater / socker / bröd alls. Misstänker att det kan vara Candida relaterat.

Jag märker absolut ingen skillnad.
Mitt drickande går i perioder mellan 0 alkohol i veckor till 2 vinare själv en helg beroende på livssituation (nu med fast kontorsjobb och träning på helgen vs studentlivet).

Har också varit vegetarian 2 år, vegan 6 mån, käkat LFHC under 1 år, käkat enligt viktväktarna 3 år, uteslutit gluten i 18 månader osv osv osv. Jag märker ingen skillnad på svettningarna.
Vet inte om det hör till din fråga men min far och bror har båda exakt samma fötter. Good genes, thanks dad...
Citera
2016-02-09, 08:45
  #10
Medlem
try3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barleymalt
Det jobbigaste är ju att folk inte har någon som helst förståelse för det. De tror liksom att man gått i samma strumpor i ett år. Vet att botox är ett alternativ och jag hade gjort det om det var en engångsgrej, men jag orkar inte diskutera saken med läkare och springa på behandligar för jämnan. Jag nämnde det för min läkare vid något rutinbesök och hon föreslog att jag skulle duscha och byta kläder

För tillfället är det hanterbart för mig (med nitisk hygien och fräscha dojjer som sagt), men det var en tid när folk vred på näsan när dom kom i närheten av mig på jobbet. En gång var det bokstavligen en kille som höll för näsan hela tiden han pratade med mig. Fick lust att trycka in näsbenet på fanskapet.

Ja men exakt. När det för mig är en självklarthet att tvätta fötterna det första jag gör när jag kommer hem från jobbet, hem till en annan person (efter att ha gått i skor måste jag), byta strumpor när fötterna har tvättats etc.

Jag tycker det är svårt med dojjorna på vintern - äger fina höga stövlar (är kvinna om nu det spelar ngn roll) men de har jag bara om jag ska göra något speciellt pga vill inte svettas sönder dom direkt. Så jävla dyrt med skinnstövlar. och varmt. och instängt.
På sommaren lever jag i tygskor (med låga strumpor i). 3 par så alla kan tvättas minst en gång i veckan. Jävla tvättande.

Jag har faktiskt precis ringt vårdcentralen för att boka tid med en läkare om fötterna.
Har svamp som ju liksom blir en symptom på svettningarna och kommer vägra att gå därifrån innan jag även fått en behandlingsplan för mina fötter.
Det har liksom för stor inverkan på mitt liv och det borde ligga i samhällets intresse att jag ska vara arbetsför och betala skatt liksom.
Under panikgooglandet igår natt hittade jag att Huddinge sjukhus har en avdelning för detta. De hade 0 information på sidan, men kanske läkaren på VC vet vad de behandlar för områden samt kan skriva remiss dit... Flemingsberg är ändå doable jämfört med Köpenhamn.

Om du kan få behandling med botulinumtoxin så ta den! Det är det bästa jag gjort i hela mitt liv. Har aldrig mått så bra som de månaderna jag fick behandling.
Citera
2016-02-09, 08:48
  #11
Medlem
try3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagnickar
Du har ju dock ändå en möjlighet att bli behandlad i köpenhamn. Det känns säkert jättejobbigt för dig men du har iallafall ett alternativ och ibland så blir inte allt som man har tänkt sig.

Vet din arbetsplats om din situation?

Det verkar vara din bästa möjlighet att ta ledigt från jobbet ÄVEN om du har en provanställning. Jag tror inte att det verkar finnas något annat sätt att lösa problemet.

Ja, det är plan b, nödlösningen.
Får helt enkelt snacka med chefen.
Men innan dess vill jag ha försökt hitta ngn behandling på rimligt avstånd.
Fattar inte hur Sverige kan tycka att det är ett bättre alternativ att betala för att vi ska åka till Danmark och få vård än att behandla själva? Alltså, hur kan det vara kostnadseffektivt?
Och de behandlar fortfarande händer, ansikte och så som jag förstått det. Blir så trött.
Ska ställa till med jävelskap på VC när jag får min tid.
Citera
2016-02-09, 19:52
  #12
Medlem
He he give em hell. Jag orkar inte med just därför att det alltid ska va så jävla svårt med saker och ting. Lycka till!

Det finns många saker som hjälper, men inget som hjälper till 100% så till slut känns det bara som man kastar bort pengar på allt möjligt bara för att lindra symptomen (skor, antibakteriella skosulor, krämer osv). Vilken jävla störd grej att lida av egentligen. Man kanske skulle bli all in hippie och odla dreds ner tlil marken och vanka runt barfota överallt. Eller flytta ut i skogen och gå med i nån vargflock och bli ett djur. Hundar tycks vara dom enda som respekterar stanken
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback