Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-30, 14:25
  #373
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan66
Vadå telefonkontakt med SJ ????
Passage av järnvägspår med militära fordon sker även i "vardagen" och inte bara under större övningar.

Vad nu SJ har med det att göra? SJ ska rätta sig efter signalerna utefter linjen och inget annat. Försvarsmakten är en myndighet som kan kontakta ansvarig myndighet för järnvägen om det skulle behövas, vilket det tydligen gjorde i det här fallet.

Så jag hade ju använt Rakel för att kontakta trafikledaren på aktuell bansträckning som då slår om signalerna till rött varvid alla tåg automatstannar om de inte följer den röda signalen.

All militär personal ska ha tillgång till Rakel, vilket tyder på att den mänskliga faktorn har spelat in här. Nåja, utredningen får väl visa var det sket sig.
Citera
2017-10-30, 17:41
  #374
Medlem
Jan66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Så jag hade ju använt Rakel för att kontakta trafikledaren på aktuell bansträckning som då slår om signalerna till rött varvid alla tåg automatstannar om de inte följer den röda signalen.

All militär personal ska ha tillgång till Rakel, vilket tyder på att den mänskliga faktorn har spelat in här. Nåja, utredningen får väl visa var det sket sig.

Jo de flesta har tillgång till en Rakel-apparat.
Men...att kunna nå varandra är ingen självklarhet. På min Rakel kan jag t.ex inte lyssna på Polis o Räddningstjänst för de ligger på andra Talgrupper (frekvenser) än min radio är programmerad för.
Däremot finns det talgrupper för samverkan mellan olika myndigheter.
Men allt detta måste styras upp i en Sambandsorder, vilket är ett stort projekt för större övningar.

Dessutom kostar det resurser i systemet om jag vill scanna (bevaka) andra talgrupper än min egen.
Detta pga att det är ett digitalt system och hela systemet måste veta vilka talgrupper jag bevakar.
Därför var det order på att endast lyssna på max x antal talgrupper utöver sin egen.

I äldre system kunde man scanna många kanaler för det var endast min egen radio som belastades av det.
Citera
2017-10-30, 19:00
  #375
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan66
Jo de flesta har tillgång till en Rakel-apparat.
Men...att kunna nå varandra är ingen självklarhet. På min Rakel kan jag t.ex inte lyssna på Polis o Räddningstjänst för de ligger på andra Talgrupper (frekvenser) än min radio är programmerad för.
Däremot finns det talgrupper för samverkan mellan olika myndigheter.
Men allt detta måste styras upp i en Sambandsorder, vilket är ett stort projekt för större övningar.

Dessutom kostar det resurser i systemet om jag vill scanna (bevaka) andra talgrupper än min egen.
Detta pga att det är ett digitalt system och hela systemet måste veta vilka talgrupper jag bevakar.
Därför var det order på att endast lyssna på max x antal talgrupper utöver sin egen.

I äldre system kunde man scanna många kanaler för det var endast min egen radio som belastades av det.

Du har väl trafikledaren i regionen i din telefonbok? Man kan ju ringa peer to peer också. Ser du en polisbil på gatan så har du t ex numret på vänster framskärm och baktill. Nej, någon gemensam talgrupp finns inte per default.
Citera
2017-10-30, 19:16
  #376
Avstängd
Eurypteridas avatar
De fåtal gånger jag har gått på spåret har jag märkt att man hör och känner på rälsen genom skorna att ett tåg är på väg. Detta långt innan man ser tåget. Uppskattningsvis lätt när tåget är en halv minut bort.
Detta utan att lägga örat till rälsen eller använda instrument.

Vill man krångla till det genom att lita på det fullständigt opålitliga företaget SJ kan man likaväl börja lita på Transportstyrelsen och SMHI också.
Citera
2017-10-30, 19:18
  #377
Medlem
Jan66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Du har väl trafikledaren i regionen i din telefonbok? Man kan ju ringa peer to peer också. Ser du en polisbil på gatan så har du t ex numret på vänster framskärm och baktill. Nej, någon gemensam talgrupp finns inte per default.

Ja jag kan ju ringa till de ISSI-nr jag har i katalogen.
Men man ringer ju inte kors o tvärs utan följer ordervägen.
Citera
2017-10-31, 21:26
  #378
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Har du problem med att brott som försvarsmakten begått under militärövningen diskuteras i tråden som heter "Tråden om militärövningen Aurora 17" kan du anmäla mig för offtopic så kanske jag blir avstängd en månad till.

Förundersökning om vårdslöshet i trafik köper jag är standardprocedur när man misslyckas passera en järnvägsövergång men förundersökningen om arbetsmiljöbrott tyder på att ansvarigt befäl har gett en order som går utanför lagstiftningen, vilket det inte är om ordern hade varit att "passera när du är säker på att inget tåg kommer" som det står i körkortsboken.

Det är minst sagt förjävligt om ansvarigt befäl försätter både meniga och civila i livsfara genom likgiltighet för grundläggande trafikregler vilket förundersökningens brottsrubricering tyder på.

Om du inte har en aning om varför förundersökningen upprättats och inte har något vettigt att komma med förutom anklagelser om bristande läsförståelse kan du posta i någon annan tråd eller inte posta alls.
När det finns en tråd som enbart handlar om denna olycka så är det bättre att använda den än denna tråd som handlar om övningen i stort.

Det är inte fastslaget att FM eller någon annan har begått något brott. Att en förundersökning inleds görs ofta för att se om så är fallet och betyder inte att så är fallet.

Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
I sinom tid kommer det nog fram vad som skedde.

Tills dess får man väl nöja sig med vår försvarsministers trevliga uttalande om händelsen.

Han sa något om att det var olyckligt att tre personer skadades men att det inte kan vara ett kriterie för övningar att inga olyckor sker.

Ganska cyniskt uttalande när det rör sig om något så onödigt och allvarligt som en tågolycka då ingen förväntar sig att militären ska sluta öva p.g.a detta.

Man blir även lite fundersam hur det står till med övningsrutinen när man övar på att landet attackeras under en vecka samtidigt som man förlitar sig på telefonkontakt med SJ för att passera en järnväg, om nu den uppgiften stämmer.
Kan du citera försvarsministern exakt?

Att det var just SJ som kontaktades ska man nog ta med en nypa salt även om det var så det stod. Många säger SJ om allt som går på räls fast trafikledningen inte sköts av dem.

Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
[...]

Jag skriver vistas på spåret därför att om det rör sig om en vanlig passage finns det ingen som helst logisk anledning till att kontakta spårpersonal för att passera med ett fordon som är tre gånger så snabbt som en traktor, eftersom detta ryms inom lagen, inte sant ?
Jo det kan finnas anledning att kontakta tågtrafikledningen om man ska passera med flera fordon med dålig sikt på en övergång utan bommar eller vanlig ljussignal. Du kan nog vara djävligt säker på att de varken hade parkerat på eller körde längs spåret på detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Förundersökningen om arbetsmiljöbrott tyder även det på att ett fel har begåtts högre upp i beslutskedjan än att föraren har passerat järnvägskorsningen oaktsamt.
Nej, att en förundersökning inletts tyder inte på ett djävla skit.

Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Tåget som krockade tillhör inte SJ. [...]
Jaså inte? Det står SJ på loket: http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=1146903 och enligt lokregistret så är ägaren ingen annan än SJ: http://www.lokstallet.n.nu/sj-rc6-individlista
Citera
2017-10-31, 22:07
  #379
Avstängd
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
När det finns en tråd som enbart handlar om denna olycka så är det bättre att använda den än denna tråd som handlar om övningen i stort.

Det är inte fastslaget att FM eller någon annan har begått något brott. Att en förundersökning inleds görs ofta för att se om så är fallet och betyder inte att så är fallet.

Kan du citera försvarsministern exakt?

Att det var just SJ som kontaktades ska man nog ta med en nypa salt även om det var så det stod. Många säger SJ om allt som går på räls fast trafikledningen inte sköts av dem.

Jo det kan finnas anledning att kontakta tågtrafikledningen om man ska passera med flera fordon med dålig sikt på en övergång utan bommar eller vanlig ljussignal. Du kan nog vara djävligt säker på att de varken hade parkerat på eller körde längs spåret på detta.

Nej, att en förundersökning inletts tyder inte på ett djävla skit.

Jaså inte? Det står SJ på loket: http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=1146903 och enligt lokregistret så är ägaren ingen annan än SJ: http://www.lokstallet.n.nu/sj-rc6-individlista

Vilket trams . Posta i den andra tråden isåfall.

Minst ett trafikbrott har begåtts ifall en bil krockar med ett tåg och en förundersökning om arbetsmiljöbrott i ett så tidigt skede tyder starkt på att det inte bara är föraren som har gjort ett oaktsamt misstag.

Det finns inte heller undantag i lagen som säger att man får strunta i trafikregler bara för att arbetsgivaren uppmanar till det. Polis och ambulans har den behörigheten men försvarsmakten får såvitt jag vet inte ens köra falskregistrerat i fredstid.

Ja det står SJ på tåget men det är fortfarande den som ska korsa järnvägen som har allt ansvar.
Ifall lokföraren är den som begått trafikbrott skulle det antagligen vara första gången i världshistorien som ett tåg är skyldigt till trafikbrott mot en bil.
Citera
2017-10-31, 22:24
  #380
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Vilket trams . Posta i den andra tråden isåfall.

Minst ett trafikbrott har begåtts ifall en bil krockar med ett tåg och en förundersökning om arbetsmiljöbrott i ett så tidigt skede tyder starkt på att det inte bara är föraren som har gjort ett oaktsamt misstag.

Det finns inte heller undantag i lagen som säger att man får strunta i trafikregler bara för att arbetsgivaren uppmanar till det. Polis och ambulans har den behörigheten men försvarsmakten får såvitt jag vet inte ens köra falskregistrerat i fredstid.

Ja det står SJ på tåget men det är fortfarande den som ska korsa järnvägen som har allt ansvar.
Ifall lokföraren är den som begått trafikbrott skulle det antagligen vara första gången i världshistorien som ett tåg är skyldigt till trafikbrott mot en bil.
Undrar vem som tramsar...

Du har skrivit att militären lekte på spåret. Du menar att de inte bara skulle passera övergången utan på något sätt uppehöll sig varaktigt på spåret. Du hävdar att förundersökningens varande bevisar att brott har skett. Du kallar en 30 tons pansarterrängbil för ett litet militärfordon. Du hävdar att försvarsministern uttryckt sig respektlöst om olyckan. Du påstod att tåget inte tillhörde SJ.

Allt detta är antingen sådant du inte har en djävla aning om eller som är direkt satans lögn. Du är tramspellen här.
Citera
2017-11-01, 00:02
  #381
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Undrar vem som tramsar...

Du har skrivit att militären lekte på spåret. Du menar att de inte bara skulle passera övergången utan på något sätt uppehöll sig varaktigt på spåret. Du hävdar att förundersökningens varande bevisar att brott har skett. Du kallar en 30 tons pansarterrängbil för ett litet militärfordon. Du hävdar att försvarsministern uttryckt sig respektlöst om olyckan. Du påstod att tåget inte tillhörde SJ.

Allt detta är antingen sådant du inte har en djävla aning om eller som är direkt satans lögn. Du är tramspellen här.

En förundersökning är en förutsättning för att polisen ska få använda tvångsmedel när de utreder. Med tvångsmedel menar jag då bl a en skriftlig kallelse till förhör där den kallade är skyldig att infinna sig. Annars åker polisen och hämtar personen ifråga.

Att en myndighet , Försvarsmakten, bokstavligen talat kolliderar med en annan myndighet, Trafikverket, borde nog föranleda en utredning oavsett misstankegraden. Särskilt som det uppstod skador för en tredje, dessutom privat, aktör. (SJ).
Citera
2017-11-08, 00:34
  #382
Avstängd
Eurypteridas avatar
Åklagaren har lagt ned förundersökning.
Det går inte bevisa att någon brustit i omsorg eller varsamhet enligt åklagaren.

Statens haverikommision har tidigare beslutat att inte utreda olyckan eftersom den inte bedömdes som allvarlig nog för en utredning.

Källa text-tv.

Det står även på att fyra personer skadades men ingen allvarligt.

Hur är det möjligt att det saknas bevis för trafikbrott när en bil kolliderar med ett tåg ?

Minst ett av dessa två fordon bör haft företräde men tydligen inte. Hoppas att fler liknande fall sker så att vi får ett praxis !
Citera
2020-04-03, 13:55
  #383
Medlem
Ikke så overraskende at de utsetter årets store øvelse - Aurora 20

Försvarsmakten skjuter upp den stora övningen Aurora med 25 000 svenska och internationella deltagare som skulle hållits i maj och juni.

Orsaken är coronasmittan. Huvuddelen av övningen skulle ägt rum i Skåne och Blekingen och nu hoppas Försvarsmakten kunna genomföra den senare. För de värnpliktiga som nu avslutar sina utbildningar kommer i stället flera mindre slutövningar hållas.

https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7445196
Citera
2020-04-03, 14:45
  #384
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Ikke så overraskende at de utsetter årets store øvelse - Aurora 20

Försvarsmakten skjuter upp den stora övningen Aurora med 25 000 svenska och internationella deltagare som skulle hållits i maj och juni.

Orsaken är coronasmittan. Huvuddelen av övningen skulle ägt rum i Skåne och Blekingen och nu hoppas Försvarsmakten kunna genomföra den senare. För de värnpliktiga som nu avslutar sina utbildningar kommer i stället flera mindre slutövningar hållas.

https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7445196

Förväntat.

Just i vår är det ingen bra idé att föra samman en stor grupp av människor från Sverige och andra länder.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback