Citat:
Ursprungligen postat av
Oraneandblue
På 80 talet var jag med en kompis och hans farsa till Stockholm. Jag var i 10-12 års åldern och vi sitter på en restaurang när en person vid bordet bredvid böjer sig mot oss och säger:
-Ursäkta men jag hör på ert mål att ni kommer från XXXstad. Stämmer det?
-Javisst säger kompisens far
-Jag har alltid undrat varför XXXstad heter XXXstad. Var kommer namnet ifrån?
Varpå min kompis far har en hyfsat lång och saklig förklaring varför.
När jag för 3-4 år sedan är hem till XXXstad där jag inte längre bor hör jag mellan butikshyllorna på Willys någon på Stockholmsdialekt förklara för sin vän varför XXXstad heter XXXstad hör jag till min häpnad min kompis fars förklaring återges!
Jag:
-Ursäkta men jag hörde ert samtal ang stadens namn, vart har ni hört det?
Får svaret:
-För länge sedan förklarade en person på ett matställe varför staden heter som den gör. Hurså?!
-Fick du den förklaringen på en restaurang i Stockholm av en man som hade 2 barn med sig?
-Ehh... ja det stämmer nog..
-Ett av de barnen var jag!
Hur stor är sannolikheten att
* Jag är på besök i min hemstad just då
* Den personen är där just då
* Den personen nämner dessa ord precis när jag passerar
* Att vi båda kommer i håg något som utspelades för 30 år sedan
intressant läsning !
Påminner mig om världen kan vara väldigt liten ibland.
Jag är ifrån mellanstor stad i Skåne. På 80 talet var jag o en kompis på backpackers runt Asien, då fanns det inte så mycket turister där bland öarna där.
Vi var på ett vattenland i Bandung (tro jag) på Java (indonesien) vi hade varit i väg drygt i 2 månader.
Så vi var vana kunna säga vad vi ville utan någon förstå det. På en av stolarna låg ett par ljushåriga tjejor och solade sig med badbikini.
En av dem låg på magen med rumpan i vädret, de var de första västerlänningar vi såg på länge. Så jag nämnde vad jag tänkte högt o tydligt till min kompis
- Var snygg häck hon har! Min kompis höll med mig nämnde något att
- den är farlig att titta på man får lust...! då vände den tjejen sig om nämnde högt tydligt -
jaså det tycker du? på ren go skånska!
Vi bägge ville sjunka igenom golvet då... Det visade sig de bodde i skåne, i samma stad.. De visste vem min kompis var. Hon hade tydligt kilat stadigt med hans storebror..
Hur stor chans man träffar svenskar från samma stad som bor i samma del av stan? andra sidan jorden där det finns knappt västerlänningar.
Synd de skulle åt andra hållet, annars hade vi försökt hankat på.