Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-02-08, 13:31
  #1
Medlem
UrnordAsatros avatar
Vad tror ni? Skulle det vara möjligt att någon gång i framtiden slå oss ihop med Island, Danmark och Norge till en enad Skandinavisk stormakt? Skulle vi kunna ta tillbaka den gamla nordiska seden igen? Då våra länder ändå i grund och botten är kristna institutioner.
Citera
2016-02-08, 13:36
  #2
Medlem
tchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrnordAsatro
Vad tror ni? Skulle det vara möjligt att någon gång i framtiden slå oss ihop med Island, Danmark och Norge till en enad Skandinavisk stormakt? Skulle vi kunna ta tillbaka den gamla nordiska seden igen? Då våra länder ändå i grund och botten är kristna institutioner.


Självklart skulle det gå. Underbar idé
Citera
2016-02-08, 13:39
  #3
Avstängd
Visst kommer vi bli mer och mer enade i och med att gränserna suddas ut alltmer, tillslut kommer vi nog i praktiken vara som ett land. Men att det där med att politiken skulle gå i ett såpass konservativt spår kan du fetglömma.
Citera
2016-02-08, 14:35
  #4
Medlem
UrnordAsatros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JekyllandHyde
Visst kommer vi bli mer och mer enade i och med att gränserna suddas ut alltmer, tillslut kommer vi nog i praktiken vara som ett land. Men att det där med att politiken skulle gå i ett såpass konservativt spår kan du fetglömma.
Jag tror det finns en stor kulturell törst. Folk börjar inse vad som händer och vill därför gå i motsatt riktning. På Island ska man nu bygga ett asatempel. Det första på 1000 år och det blir klart nu till sommaren.
Citera
2016-02-08, 14:53
  #5
Medlem
Clay Allisons avatar
Du pratar om kristna institutioner ena inlägget och asatempel i det andra. Vilken grund ska denna union bygga på?

Ps hela tanken känns tråkig om det inte blir en fundamentalistisk asastat.
Citera
2016-02-08, 15:14
  #6
Medlem
UrnordAsatros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Du pratar om kristna institutioner ena inlägget och asatempel i det andra. Vilken grund ska denna union bygga på?

Ps hela tanken känns tråkig om det inte blir en fundamentalistisk asastat.
Förlåt. Det jag menade var Asatro. Våra länder vi har nu, bygger på kristna institutioner, men landet vi kunde bli skulle vara något vi kan relatera till mer.
Kanske en fana grön likt gräs och blå likt himmel med Yggdrasil i mitten?
Citera
2016-02-08, 16:45
  #7
Medlem
Reichsfurers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrnordAsatro
Förlåt. Det jag menade var Asatro. Våra länder vi har nu, bygger på kristna institutioner, men landet vi kunde bli skulle vara något vi kan relatera till mer.
Kanske en fana grön likt gräs och blå likt himmel med Yggdrasil i mitten?

Nu lät det mycket bättre, kristendomen har inget med oss nordbor att göra. Du har en vacker vision som även jag delar och jag hoppas att en dag våra barnbarn fullbordar en sådan vision. Men just nu ligger prioriteringen på att öka nationalisternas makt samt kicka ut alla icke skandinaver/germaner från våra länder.
Citera
2016-02-08, 23:57
  #8
Medlem
Kanske Ulf Peder Olrogs låt "Schottis på Valhall" (Upp och hoppa tor, slå på trumman bror...) skulle bli en stämningsfull samnordisk nationalsång den dag, det storslagna projektet blir verklighet.
https://www.youtube.com/watch?v=dWudhz8RNUg
__________________
Senast redigerad av menelik 2016-02-09 kl. 00:03.
Citera
2016-02-09, 20:47
  #9
Medlem
UrnordAsatros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Kanske Ulf Peder Olrogs låt "Schottis på Valhall" (Upp och hoppa tor, slå på trumman bror...) skulle bli en stämningsfull samnordisk nationalsång den dag, det storslagna projektet blir verklighet.
https://www.youtube.com/watch?v=dWudhz8RNUg
Vi skulle ju kunna köra med Sveriges nuvarande. Vi sjunger ju trots allt om hela Norden. Nästan som att det var ämnat att Norden skulle enas
Citera
2016-02-09, 21:12
  #10
Medlem
LiberalGuys avatar
Det later extremt bakatsstravande och primitivt att vi ska ga tillbaka 1000 ar, men folk far ju ha sin tro absolut. Hade vi haft kvar asatron och gamla seder an idag hade vi inte haft de moderniteter och teknologi vi har idag i Sverige.

Det finns en anledning till att Sverige ar det mest framgangsrika och industriella landet i Norden, tack vare att vi lamnat all tro och religion bakom oss.

Nej, jag ar inte jude. Fodd protestant, hel svensk och blond.
Citera
2016-02-09, 21:37
  #11
Medlem
Skandinavien och Norden är de facto ej samma. Förvisso önskar bådas invånare att traditioner skall bevaras och att muslimer och andra skall hållas borta, men rätt ska vara rätt.
Citera
2016-02-09, 23:16
  #12
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrnordAsatro
Förlåt. Det jag menade var Asatro. Våra länder vi har nu, bygger på kristna institutioner, men landet vi kunde bli skulle vara något vi kan relatera till mer.
Kanske en fana grön likt gräs och blå likt himmel med Yggdrasil i mitten?

Den skandinaviska unionen har redan en politisk flagga (finns en hint om den i min profilbild)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback