Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-02-08, 13:09
  #1
Medlem
Lazeeboys avatar
För en dryg vecka sedan vaknade jag med snuva, halsont och en tung känsla i huvudet. Kände mig också varm och seg. Tog tempen som visade ynka 36,9 men känslan av värme i pannan fanns där ändå.

Valde att inte ta febernedsättande och mådde väl egentligen rätt likadant närmsta dagarna därefter. Sen i fredags ökade febern, landade på 38,2 och jag sov i princip hela dagen. Kände mig sjukt dålig.

Till slut på kvällen tog jag två Ipren och som magi blev jag bättre, men samtidigt vet jag att det hämmar kroppens egen förmåga att jobba emot infektionen.

När jag vaknade morgonen därpå så kände jag mig helt okej. Fortfarande snuvig och med ont i halsen. Tog två nya tabletter, sen två nya igen på kvällen.

Idag är det samma igen. Snuvig (rinner ur näsan), har ont i halsen och känner mig varm i pannan samt fryser en aning. Termometern visar åter under 37.

Vad är det som pågår? Ska det vara såhär i en vecka? Känns som att jag aldrig blir bättre.. Snuvig och så kan jag ta, men pallar inte med febern. Om det ens är vad jag har?

Tacksam för hjälp...
Citera
2016-02-08, 13:16
  #2
Medlem
det är inte infektion, det är virus.
det känns övejävligt i en vecka med snuva ont i bihålor o feber till o från.
Ta ipren el liknande så sover du bort stor del av tiden...kroppen behöver det.

Du kan glädjas åt när det vänder så blir du bra på 2 dagar
Citera
2016-02-08, 16:59
  #3
Medlem
Det är mycket virus och skit som går runt nu, årstiden för baciller.

Låter inte som att du drabbats av Influensa då du enligt uppgifter endast haft en dag med lätt feber 38,2. Klart du mår bättre på Ipren, du borde prova dem även när du inte har feber. Kanske inte maxdos men dagtid då du behöver kunna tänka och har saker att göra.

Virus kan vara väldigt sega och kan sitta i i veckor Kan bli riktigt jäkla drygt i längden
Men det var ok med dig, det var febern som du tyckte var jobbig? Du har ju redan kommit på botemedlet där
Citera
2016-02-08, 17:02
  #4
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazeeboy
För en dryg vecka sedan vaknade jag med snuva, halsont och en tung känsla i huvudet. Kände mig också varm och seg. Tog tempen som visade ynka 36,9 men känslan av värme i pannan fanns där ändå.

Valde att inte ta febernedsättande och mådde väl egentligen rätt likadant närmsta dagarna därefter. Sen i fredags ökade febern, landade på 38,2 och jag sov i princip hela dagen. Kände mig sjukt dålig.

Till slut på kvällen tog jag två Ipren och som magi blev jag bättre, men samtidigt vet jag att det hämmar kroppens egen förmåga att jobba emot infektionen.

När jag vaknade morgonen därpå så kände jag mig helt okej. Fortfarande snuvig och med ont i halsen. Tog två nya tabletter, sen två nya igen på kvällen.

Idag är det samma igen. Snuvig (rinner ur näsan), har ont i halsen och känner mig varm i pannan samt fryser en aning. Termometern visar åter under 37.

Vad är det som pågår? Ska det vara såhär i en vecka? Känns som att jag aldrig blir bättre.. Snuvig och så kan jag ta, men pallar inte med febern. Om det ens är vad jag har?

Tacksam för hjälp...

Du har en viral pharyngit, ett fancy uttryck för ont i halsen p.g.a virus. Kan vara influensavirus, men låter för mig mer troligt med förkylningsvirus. Ta Alvedon (eller vad du nu vill), lägg dig under en filt och kolla på Netflix och ta det lugnt i några dagar till. De brukar oftast inte vara mer än 10 dagar. För övrigt kan du ta febernedsättande med gott samvete. Det finns inga vetenskapliga belägg för att febernedsättande ger påtagligt förlängd sjukdomstid.


Citat:
Ursprungligen postat av rickebus
det är inte infektion, det är virus.
det känns övejävligt i en vecka med snuva ont i bihålor o feber till o från.
Ta ipren el liknande så sover du bort stor del av tiden...kroppen behöver det.

Du kan glädjas åt när det vänder så blir du bra på 2 dagar

Du menar kanske att det inte är en bakteriell infektion? I övrigt håller jag med dig till fullo.

EDIT:
Citat:
Ursprungligen postat av E1
Det är mycket virus och skit som går runt nu, årstiden för baciller.

Låter inte som att du drabbats av Influensa då du enligt uppgifter endast haft en dag med lätt feber 38,2. Klart du mår bättre på Ipren, du borde prova dem även när du inte har feber. Kanske inte maxdos men dagtid då du behöver kunna tänka och har saker att göra.

Virus kan vara väldigt sega och kan sitta i i veckor Kan bli riktigt jäkla drygt i längden
Men det var ok med dig, det var febern som du tyckte var jobbig? Du har ju redan kommit på botemedlet där

Pucktvåa...
Citera
2016-02-08, 17:09
  #5
Medlem
Lazeeboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rickebus
det är inte infektion, det är virus.
det känns övejävligt i en vecka med snuva ont i bihålor o feber till o från.
Ta ipren el liknande så sover du bort stor del av tiden...kroppen behöver det.

Du kan glädjas åt när det vänder så blir du bra på 2 dagar

Ska det vara så här ihärdigt? Går ju verkligen i perioder. Kände mig lysande igår och idag så rinner näsan som aldrig förr och huvudet bänkar. Känner mig varm också.

Känns som att man sover hela tiden dessutom, samt så känns det som att ju mer Ipren man tar desto mer fördröjer man allt....?
Citera
2016-02-08, 19:21
  #6
Medlem
Lazeeboys avatar
Kan jag träna onsdag? Säg att termometern visar under 37 och halsen känns bra?

Någon har tidigare sagt att man kan vara lågtempererad, så att temperaturer kring 37-38 kan vara hög feber för visa medan det knappt är feber för andra? Eller var personen ute och cyklade?

Undrar liksom vad det är som gör att jag känner mig varm i pannan hela tiden...................
Citera
2016-02-08, 21:05
  #7
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazeeboy
Kan jag träna onsdag? Säg att termometern visar under 37 och halsen känns bra?

Någon har tidigare sagt att man kan vara lågtempererad, så att temperaturer kring 37-38 kan vara hög feber för visa medan det knappt är feber för andra? Eller var personen ute och cyklade?

Undrar liksom vad det är som gör att jag känner mig varm i pannan hela tiden...................

Definitionsmässigt har man feber då man har mer än eller lika med 38,0℃ (< 38,0 men > 37,5 kan man kalla för subfebrilitet). Stirra dig dock inte blind på termometern, du måste själv känna hur du mår.

Om du mår helt tipp topp i morgon måste det inte vara fel att träna på onsdag. Annars skulle jag rekommendera att vänta i några dagar.
Citera
2016-02-09, 09:00
  #8
Medlem
Lazeeboys avatar
Blir tokig av känslan i pannan. Det är verkligen som att någon håller något varmt mot den. Och det är inte så att jag fryser i övrigt eller så, som det lätt kan vara annars när man har feber. Utan det är bara varmt. Jättekonstigt.
Citera
2016-02-09, 12:47
  #9
Medlem
Lazeeboys avatar
Idag mår man piss igen. Älskar hur det är från dag till dag detta. Varit i en vecka nu, typ 8 dagar.
Citera
2016-02-09, 20:33
  #10
Medlem
Lazeeboys avatar
Febern är tillbaka och min näsa rinner konstant..... Blir tokig!!!
Citera
2016-02-11, 07:35
  #11
Medlem
Samma problem. Blev sjuk i lördags med frossa, feber sen feber i söndags, måndags och lite lägre i tisdags men blev högre på kvällen. Feberfri igår och kunde käka både lunch och middag för första gången sen i lördags.

Sen nu i natt vaknade jag med feber och har fortfarande feber samt magont och mår illa.

Tänkte jobba idag men blir hemma.
Citera
2016-02-13, 02:18
  #12
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazeeboy
Febern är tillbaka och min näsa rinner konstant..... Blir tokig!!!
Hur har det gått?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback