Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-02-08, 08:54
  #1
Medlem
jsa86-xs avatar
Har du en favoritregissör ? och vill hitta liknande regissörer, så skriv namnet på din favoritregissör och få tips på regissörer som gör liknande filmer.
Jag börjar väl då och vill ha tips på regissörer som liknar:

Alfred Hitchcock
David Cronenberg
David Lynch
Brian De Palma
Martin Scorsese
Fritz Lang
Roman Polanski
__________________
Senast redigerad av jsa86-x 2016-02-08 kl. 08:57.
Citera
2016-02-08, 08:58
  #2
Medlem
Knotknets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jsa86-x
Har du en favoritregissör ? och vill hitta liknande regissörer, så skriv namnet på din favoritregissör och få tips på regissörer som gör liknande filmer.
Jag börjar väl då och vill ha tips på regissörer som liknar:

Alfred Hitchcock - Daniel Alfredsson
David Cronenberg -Francis Ford Coppola
David Lynch - Colin Nutley
Brian De Palma - Lasse Hallström
Martin Scorsese - Det finns ingen liknande regissör
Fritz Lang
Ingmar Bergman
Citera
2016-02-08, 14:28
  #3
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Ingmar Bergman - Andrej Tarkovskij kanske?

John Carpenter
Sam Peckinpah
David Cronenberg
David Lynch
John Cassavetes

Finns det några liknande regissörer till dessa fem?
Citera
2016-02-08, 16:17
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
John Carpenter
Sam Peckinpah
David Cronenberg
David Lynch
John Cassavetes

Finns det några liknande regissörer till dessa fem?

David Lynch- Ingmar Bergman, Federico Fellini, Alain Robbe-Grillet och Nic Roeg. Tycker man kan se delar i dessa gubbars verk som Lynch har lånat.

John Cassavetes - Derek Cianfrance lånar rätt friskt från Cassavetes, hittills med halvdana resultat. Alex Ross-Perry känns också influerad av Cassavetes.
Citera
2016-02-08, 16:51
  #5
Medlem
Situationss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
John Carpenter
Sam Peckinpah
David Cronenberg
David Lynch
John Cassavetes

Finns det några liknande regissörer till dessa fem?

John Carpenter - Brian De Palma, Wes Craven och Tom Holland har väl alla gjort liknande filmer; främst inom skräck- och slashergenren.

Sam Peckinpah - John Ford, Anthony Mann, John Boorman och Samuel Fuller är namn som spontant dyker upp.

David Cronenberg - Ken Russell, Sam Raimi, Shinya Tsukamoto och möjligtvis Paul Verhoeven (tidigare body horror-filmerna)

David Lynch - Luis Buñuel, Chris Marker och Maya Deren/Alexander Hammid är alla regissörer som gjort liknande surrealistiska utforskningar av psyket och omvärlden.

John Cassavetes - Har ju gjort flera filmer influerad av dokumentärstilen Cinéma vérité där regissörer som Robert J. Flaherty och Dziga Vertov varit framträdande gestalter.
Citera
2016-02-08, 18:25
  #6
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwe
David Lynch- Ingmar Bergman, Federico Fellini, Alain Robbe-Grillet och Nic Roeg. Tycker man kan se delar i dessa gubbars verk som Lynch har lånat.

John Cassavetes - Derek Cianfrance lånar rätt friskt från Cassavetes, hittills med halvdana resultat. Alex Ross-Perry känns också influerad av Cassavetes.

Citat:
Ursprungligen postat av Situations
John Carpenter - Brian De Palma, Wes Craven och Tom Holland har väl alla gjort liknande filmer; främst inom skräck- och slashergenren.

Sam Peckinpah - John Ford, Anthony Mann, John Boorman och Samuel Fuller är namn som spontant dyker upp.

David Cronenberg - Ken Russell, Sam Raimi, Shinya Tsukamoto och möjligtvis Paul Verhoeven (tidigare body horror-filmerna)

David Lynch - Luis Buñuel, Chris Marker och Maya Deren/Alexander Hammid är alla regissörer som gjort liknande surrealistiska utforskningar av psyket och omvärlden.

John Cassavetes - Har ju gjort flera filmer influerad av dokumentärstilen Cinéma vérité där regissörer som Robert J. Flaherty och Dziga Vertov varit framträdande gestalter.

Tack för svaren! Anledningen till att jag frågade var för att jag tänkt på dessa fem som en slags amerikansk kvintett: att de alla ger en slags mörk och våldsam bild av USA i sina filmer, som ett genomgående tema eller motiv. Funderade därför sen vilka flera som kan tänkas platsa i samma grupp som dessa filmskapare. Ska genast kolla upp de ni listat. Samuel Fuller t.ex. passar ju perfekt in på detta. Tack än en gång.
__________________
Senast redigerad av chessjamt 2016-02-08 kl. 18:29.
Citera
2017-10-08, 22:49
  #7
Medlem
jsa86-xs avatar
Tips på regissörer som har samma långsamma tempo som Bela Tarr
Citera
2017-10-09, 00:11
  #8
Medlem
skreks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jsa86-x
Har du en favoritregissör ? och vill hitta liknande regissörer, så skriv namnet på din favoritregissör och få tips på regissörer som gör liknande filmer.
Jag börjar väl då och vill ha tips på regissörer som liknar:

Alfred Hitchcock
David Cronenberg
David Lynch
Brian De Palma
Martin Scorsese
Fritz Lang
Roman Polanski

Ett par kommentarer från mig.

Alfred Hitchcock och Brian De Palma (som ju är ganska lik Hitchcock) - kolla upp hela den italienska filmgenren giallo. Här hittar du filmer som ofta är inspirerade av Hitchcock och därmed också liknar De Palma. Mest kända regissörerna lär vara Mario Bava, Dario Argento och Lucio Fulci men det finns hur många andra som helst och dessa regissörer gjorde också filmer i andra genrer som inte liknar ovan nämnda.

David Cronenberg - sett hans sons film Antiviral? Förvisso den enda han gjort men till tema och stil så förvillande lik faderns verk att jag nästan misstänker att David haft en inte så liten okrediterad hand i projektet. Inte lika bra som faderns bästa, men helt klart sevärd.

David Lynch - inget liknar honom egentligen, han har en helt unik stil. Inte ens de som uppenbart försöker kopiera honom liknar honom för de når aldrig hela vägen. Men Andrei Zulawski har gjort en del filmer som rör sig i de trakterna - jag har bara sett den lysande Possession men det ska finnas fler har jag hört. Man kan slänga in Shinya Tsukamoto också, Tetsuo är som en mer intensiv Erasorhead och andra av hans filmer som tex Tokyo Fist har både lite sjuk och mörk humor och knäpp och stundtals obehaglig surrealism. Närmst kommer nog ändå de tidiga filmerna av Peter Weir som har kallats Australiens David Lynch nånstans jag läste, kolla in den lysande Picnic at Hanging Rock för lite krypande Lynch-obehag.
Citera
2017-10-09, 01:33
  #9
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jsa86-x
Tips på regissörer som har samma långsamma tempo som Bela Tarr
Några att spana in som har liknande tempo och där det inte är helt otroligt att de har tagit inspiration från honom eller vice versa.

Andrei Tarkovsky
Tsai Ming-Liang
Lav Diaz
Chantal Akerman
Sarunas Bartas
Apichatpong Weerasethakul
Lisandro Alonso
Carlos Reygadas
Fred Kelemen
Theo Angelopoulos
Benedek Fliegauf
Pedro Costa
Albert Serra
Miklós Jancsó
György Fehér

Den här paneldiskussionen på ämnet kan säkert vara av intresse:
https://www.youtube.com/watch?v=Ru_zMSHZW-E
__________________
Senast redigerad av BlackMetal 2017-10-09 kl. 01:50.
Citera
2018-06-04, 21:28
  #10
Medlem
jsa86-xs avatar
Söker efter regissörer som påminner om :

Francois Truffaut
Jaques Becker
Jean-luc Godard
Jean-pierre Melville
Citera
2018-06-05, 20:31
  #11
Medlem
Mysteriousstrangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jsa86-x
Söker efter regissörer som påminner om :

Francois Truffaut
Jaques Becker
Jean-luc Godard
Jean-pierre Melville

Louis Malle
Claude Chabrol
Alain Resnais
Citera
2018-06-09, 19:55
  #12
Medlem
Regisörer som gör liknande filmer eller som influerats av Alejandro González Iñárritu?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback