Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-02-08, 01:18
  #1
Medlem
boryokudans avatar
Jag blev för en kort tid sedan bestulen på min plånbok (Mastercard, id-kort), förövaren hann köpa ett par öl på krogen innan pengarna tog slut och jag spärrade kortet dagen därpå.

Nu funderar jag lite, kan han på något sätt använda mitt spärrade kort med hjälp av mitt leg?
Och vad händer om han försöker? Kommer butiken se att det är spärrat och anmäla det? Kanske är lite önsketänkande men jag vill att snorvalpen åker fast!
Citera
2016-02-08, 01:26
  #2
Medlem
swebarbs avatar
Är det spärrat kan han inte göra ett skit och ja visst kan han åka fast men det beror vilken butik man är ju inte direkt smart som försöker handla med ett stulet kort.
Citera
2016-02-08, 02:03
  #3
Medlem
kraftfoders avatar
Du har väl spärrat ID-kortet också?
Bankkortet är värdelöst efter det du har spärrat det, så no problems där i alla fall.
Citera
2016-02-08, 05:51
  #4
Medlem
sebnies avatar
Om det är ett kreditkort eller betalkort, dvs att du får en faktura eller att pengarna dras i slutet på månaden, kan det användas ett tag efter att det blivit spärrat, om det är så att butiken inte har någon uppkoppling mot banken utan "slutkör" alla transaktioner via till exempel en telefonuppkoppling i slutet på dagen.

Anledningen är såklart att för att kortapparaten ska veta att kortet är spärrat så måste den ladda ner en spärrlista periodvis om det är så att den inte är direktuppkopplad mot banken (online). Och har den då inte en jättefräsch lista, då kan det påföras transaktioner på kortet ändå.
Detta är reglerat i avtalet också mellan butik och kortinlösare, hur ofta de måste ladda hem spärrlista för att transaktioner mot spärrade kort ska vara giltiga. Ett sådant villkor kan vara typ att spärrlistan får vara max 1 dygn gammal, vilket innebär att om de har en aktuell lista, så kommer butiken ha ansetts agerat korrekt och transaktionen kommer godkännas i efterhand.

Då kommer du bli skyldig att betala ändå om inte banken väljer att stå för fiolerna. Det avgör deras bedrägeriavdelning om du hanterat kortet aktsamt.

Ett bankkort, där pengarna dras direkt från kontot när du handlar, brukar dock vara kodat så det kräver kontroll mot banken för att godkännas, vilket innebär att den givetvis kommer kontrollera om kortet är spärrat.
Det betyder att om terminalen inte är uppkopplad, så kommer antingen terminalen göra en tvingad uppringning via modemet, och får den ingen kontakt så säger den i stil med "Terminal är ej online" eller "Ingen kontakt med bank", eller så kör den via internetuppkopplingen, och då är det samma här, får den ingen kontakt med servern så klagar terminalen.


Om man försöker använda ett spärrat kort kommer terminalen säga "Transaktion avvisad av bank", och kassörskan kommer säkert försöka hjälpa den som använder kortet typ "Men har du pengar på kontot?", "Har du några beloppspärrar på kortet?" etc - MEN kassörskan kan INTE kringgå spärren, blir transaktionen avvisad av bank så går det inte, punkt.

Däremot kan PIN-koden kringgås med legitimation. I många fall frågar de inte ens om legitimation utan det räcker att säga att man glömt koden så trycker de den på signatur.


Då är Mastercardet löst.

Sedan när det gäller ditt leg är det bra att spärra ditt legitimation hos transportstyrelsen/polisen/banken (vem som utfärdat legget) ja. Tänk dock på att det inte ger dig ett fullgott skydd, utan var beredd på att någon kanske öppnar mobilabonnemang och liknande i ditt namn, eftersom operatörerna slarvar med ID-kontrollen, och de ringer definitivt inte och kollar om ID-kortet är spärrat. Om du upptäcker det, anmäl direkt, både till polisen och mobiloperatören. Med hjälp av en sådan polisanmälan kan du sedan spärra din identitet hos alla kreditupplysningsbolag.

En spärr av ID-kortet hjälper i praktiken bara mot banker, då det är dessa som ringer och kollar om det finns spärr på kortet. Vissa myndigheter brukar kolla också.
__________________
Senast redigerad av sebnie 2016-02-08 kl. 05:56.
Citera
2016-02-08, 11:09
  #5
Medlem
tchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boryokudan
Jag blev för en kort tid sedan bestulen på min plånbok (Mastercard, id-kort), förövaren hann köpa ett par öl på krogen innan pengarna tog slut och jag spärrade kortet dagen därpå.

Nu funderar jag lite, kan han på något sätt använda mitt spärrade kort med hjälp av mitt leg?
Och vad händer om han försöker? Kommer butiken se att det är spärrat och anmäla det? Kanske är lite önsketänkande men jag vill att snorvalpen åker fast!


Ett spärrat kort är alltid spärrat. Legget känns värre.
Citera
2016-02-09, 11:50
  #6
Medlem
kraftfoders avatar
"Då kommer du bli skyldig att betala ändå om inte banken väljer att stå för fiolerna. Det avgör deras bedrägeriavdelning om du hanterat kortet aktsamt."

-Struntsnack. Inga transaktioner efter spärr behöver kunden stå för. Det du pratar om är transaktioner före spärr.

Exempel:
Kund upptäcker kl 00:00 att kort är borta.
Kund spärrar kortet 00:10.

Transaktioner på kortet:
-100 kr kl 00:05 (kund får stå för)
-100 kr kl 00:15 (om det slank igenom får banken/kortutgivaren stå för det)
Citera
2016-02-09, 13:17
  #7
Medlem
sajebiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Om det är ett kreditkort eller betalkort, dvs att du får en faktura eller att pengarna dras i slutet på månaden, kan det användas ett tag efter att det blivit spärrat, om det är så att butiken inte har någon uppkoppling mot banken utan "slutkör" alla transaktioner via till exempel en telefonuppkoppling i slutet på dagen.

Bara lite nyfiken, vilken typ av terminaler rör det sig om och i vilka branscher kan man då hitta dessa? Taxi?

Har haft en mängd olika varianter på mitt jobb allt från inpluggad i tele-jack till uppkopplad via mobilnätet och finns det ingen kontakt nekas köpet. För en tio år sen kunde man kringgå det hela om man inte hade kontakt genom att trycka "efterreg." och då det frågades efter kontrollnr. kunde man trycka 00 (mening var egentligen att man skulle ringt banken och fått ett kontrollnr.) men den funktionen är borta nu iaf på mina senaste terminaler.
Citera
2016-02-09, 13:42
  #8
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sajebis
Bara lite nyfiken, vilken typ av terminaler rör det sig om och i vilka branscher kan man då hitta dessa? Taxi?

Har haft en mängd olika varianter på mitt jobb allt från inpluggad i tele-jack till uppkopplad via mobilnätet och finns det ingen kontakt nekas köpet. För en tio år sen kunde man kringgå det hela om man inte hade kontakt genom att trycka "efterreg." och då det frågades efter kontrollnr. kunde man trycka 00 (mening var egentligen att man skulle ringt banken och fått ett kontrollnr.) men den funktionen är borta nu iaf på mina senaste terminaler.

En annan grej, som måste vara "legacy": Den präglade texten/siffrorna på kortet. Präglingen var ju till för att kunna dra slippar (pappers-) i en såndär kortdragare. (Därför saknar maestro och andra onlinekort djupprägling). Finns sådana kortdragare kvar i bruk? Om inte: Varför djuppräglas fortfarande korten? Någon som vet?
Citera
2016-02-09, 13:45
  #9
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sajebis
.
Nja, de flesta branscher har idag uppkopplade terminaler. Men det finns en fallback där terminalen kan mellanlagra transaktionen. Ett exempel på offlineterminal som finns idag är automaten för lösbiljetter på västtrafiks spårvagnar, denna är offline och dras först då spårvagnen anländer och "töms" i garaget.

Huruvida offline-transaktioner tillåts, beror BÅDE på inlösenavtalet OCH kortet.
För att offline-transaktioner utan kontrollringning ska vara tillåten, så måste terminalen vara inställd för detta (dvs att inlösenföretaget godkänner detta), SAMT att kortet har en flagga som anger att detta är tillåtet. (det avgör utfärdande bank).
Normalt sett brukar då flaggan att offlinetrans utan kontroll är OK på de större kredit/betalkorten med hög limit. På kreditkorten med lite lägre limit så kan det vara inställt att kontrollringning måste ske, just för att man inte ska kunna överskrida kreditlimiten.
Ibland kan det finnas beloppgränser för detta också.

På bankkorten, dvs de som är kopplade mot konton, brukar det dock vara avstängt, dvs inga offlinetransaktioner tillåtna. Ibland kan det vara ställt att lägre belopp är tillåtna, just för att man ska kunna handla på västtrafiks automat till exempel.

Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
.
Stämmer inte. Känner till ett fall där innehavaren fått stå för transaktioner även efter spärr.
Skillnaden före/efter spärr är dock att bedömningen på oaktsamhet är mildare.
Dvs före spärr, så bedöms du enligt en hårdare mall på oaktsamhet, än efter spärr.
Vet en som hade förvarat sitt kreditkort synligt på passagerarsätet i en bil. Bilinbrott, och kortet spärrades givetvis bara minuter efter detta. Några dagar senare hade det gjorts signaturtransaktioner på kortet (dvs utan kod), trots att kortet faktiskt var spärrat, och vid utredning så visar det sig att den tidpunkten då transaktionerna gjordes ursprungligen i butiken, var efter tidpunkten då man ringde in och spärrade kortet.
Banken medgav att transaktionerna hade gjorts på tidpunkter då kortet var spärrat, men då sade banken i stil med att det var något som hade bedömts som "grov oaktsamhet" om kortet inte varit spärrat, men på grund av spärren som gjordes i tid så bedömdes det bara vara "oaktsamhet", och innehavaren fick stå för cirka halva beloppet (~10-20k var det någonting), och att "innehavaren borde inse att det kan finnas fördröjningar innan en spärr gått ut i nätverken och att man inte enbart ska förlita sig på att kortet går att spärra, utan att kortet skall förvaras som om det vore kontanter".

(Detta var dock typ 10-15 år sedan)
Citera
2016-02-09, 18:44
  #10
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Nja, de flesta branscher har idag uppkopplade terminaler. Men det finns en fallback där terminalen kan mellanlagra transaktionen. Ett exempel på offlineterminal som finns idag är automaten för lösbiljetter på västtrafiks spårvagnar, denna är offline och dras först då spårvagnen anländer och "töms" i garaget.

Huruvida offline-transaktioner tillåts, beror BÅDE på inlösenavtalet OCH kortet.
För att offline-transaktioner utan kontrollringning ska vara tillåten, så måste terminalen vara inställd för detta (dvs att inlösenföretaget godkänner detta), SAMT att kortet har en flagga som anger att detta är tillåtet. (det avgör utfärdande bank).
Normalt sett brukar då flaggan att offlinetrans utan kontroll är OK på de större kredit/betalkorten med hög limit. På kreditkorten med lite lägre limit så kan det vara inställt att kontrollringning måste ske, just för att man inte ska kunna överskrida kreditlimiten.
Ibland kan det finnas beloppgränser för detta också.

På bankkorten, dvs de som är kopplade mot konton, brukar det dock vara avstängt, dvs inga offlinetransaktioner tillåtna. Ibland kan det vara ställt att lägre belopp är tillåtna, just för att man ska kunna handla på västtrafiks automat till exempel.


Stämmer inte. Känner till ett fall där innehavaren fått stå för transaktioner även efter spärr.
Skillnaden före/efter spärr är dock att bedömningen på oaktsamhet är mildare.
Dvs före spärr, så bedöms du enligt en hårdare mall på oaktsamhet, än efter spärr.
Vet en som hade förvarat sitt kreditkort synligt på passagerarsätet i en bil. Bilinbrott, och kortet spärrades givetvis bara minuter efter detta. Några dagar senare hade det gjorts signaturtransaktioner på kortet (dvs utan kod), trots att kortet faktiskt var spärrat, och vid utredning så visar det sig att den tidpunkten då transaktionerna gjordes ursprungligen i butiken, var efter tidpunkten då man ringde in och spärrade kortet.
Banken medgav att transaktionerna hade gjorts på tidpunkter då kortet var spärrat, men då sade banken i stil med att det var något som hade bedömts som "grov oaktsamhet" om kortet inte varit spärrat, men på grund av spärren som gjordes i tid så bedömdes det bara vara "oaktsamhet", och innehavaren fick stå för cirka halva beloppet (~10-20k var det någonting), och att "innehavaren borde inse att det kan finnas fördröjningar innan en spärr gått ut i nätverken och att man inte enbart ska förlita sig på att kortet går att spärra, utan att kortet skall förvaras som om det vore kontanter".

(Detta var dock typ 10-15 år sedan)

Struntsnack om att spärrade kort går att använda och att kunden ska få stå för "fiolerna".
Har man som kund spärrat sitt kort, så är det spärrat. Tidpunkten efter spärren är den som gäller.
Det du pratar om är annan oaktsamhet med kortet. Har kunden spärrat kortet, så är det spärrat efter tidpunkten kunden spärrade kortet! Är kortet spärrat, är kortet spärrat! (Även om kunden har varit oaktsam gällande det fysiska kortet)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback