Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-02-09, 15:27
  #13
Medlem
LiberalGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Är det inte lite onödigt att skapa dåliga relationer med Danmark och Norge idag? Jag menar det var ju ett par hundra år sedan vi krigade med varandra och man kanske kan ta fram fredspipan någon gång eller förespråkar du en evig vendetta? Vad blir bättre av det i så fall?

Inte daliga relationer. Vi kan fortfarande ha handel, export och sant som beror ekonomi, men daremot forstar jag inte den dar syskonmentaliteten alla ska halla pa med. Tror ni spanjorer ser portugiser som sina syskon? Eller fransman och italienare? Irlandarna och skottarna?

Islanningar vet jag inget om, for jag har aldrig traffat nagon.
Citera
2016-02-09, 16:54
  #14
Medlem
Ankdammsmans avatar
Klagandet på Sverige beror dels på storebrorskomplex och dels på att vi genom en stor portion tur samt vårt geografiska läge sluppit alla krig de senaste 200 åren. Klagandet har sen plockats upp av svenskarna själva, dels i självspäkningssyfte (ibland med märkligt narcisstsisk underton) och dels för att göra diverse politiska poänger.

Första gången vi underlät att ingripa var 1866, trots de svenska skandinavisternas högljudda krigstjut. Här etablerades mönstret där en ideologiskt färgad opinion tar ett krig som ursäkt för att formulera en moraliskt överlägsen ståndpunkt och initiera en svekdebatt. De svenska generalerna ville alltid gå med (de hade en färdig plan för att delta i Barbarossa, bland annat) och har haft sällskap av diverse andra grupper.

Sansade politiker har varje gång stoppat entusiasterna, men det har inte hindrat dem från att skriva sina egna historier i efterhand. Vi har dock varit behjälpliga ibland, exempelvis med frivilliga i Finland flera gånger och genom att utbilda norska och danska exilförband under VK2.

Sverige är inte det moraliska föredöme en del vill påstå, men vi är inte heller förtjänta av det ofta absurda (och egocentiska) skuldtrippande som en del ägnar sig åt.
Citera
2016-02-09, 19:00
  #15
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiberalGuy
Inte daliga relationer. Vi kan fortfarande ha handel, export och sant som beror ekonomi, men daremot forstar jag inte den dar syskonmentaliteten alla ska halla pa med. Tror ni spanjorer ser portugiser som sina syskon? Eller fransman och italienare? Irlandarna och skottarna?

Islanningar vet jag inget om, for jag har aldrig traffat nagon.
Igår sa du tvärt om men det är ju bra om du har ångrat dig.

Jag ser inte att alla håller på med någon syskonmentalitet de nordiska länderna emellan.
Citera
2016-02-09, 20:31
  #16
Medlem
LiberalGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Igår sa du tvärt om men det är ju bra om du har ångrat dig.

Jag ser inte att alla håller på med någon syskonmentalitet de nordiska länderna emellan.

Jag ar absolut for handel och export mellan oss. Men jag tycker vi ska infora vissa regler inom Norden. En nordbo som vill flytta till Sverige maste ansoka om arbetstillstand eller vid inresande ska det inforas ett ESTA-likande visum, aven for resten av Europa.

Jag ser inte vart i historien vi har haft goda relationer? Bara for att man talar ett liknande sprak sa betyder det inte att det ar "brodraskap". En britt kan inte bara flytta till Kanada eller Australien, trots att alla 3 lander har godare relationer och tillhor Common Wealth.

En kanadensare kan inte bara flytta till USA hur som helst, fast de har liknande kultur och talar samma sprak.
Citera
2016-02-10, 18:00
  #17
Medlem
Koljarovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiberalGuy

Jag ser inte vart i historien vi har haft goda relationer? Bara for att man talar ett liknande sprak sa betyder det inte att det ar "brodraskap". En britt kan inte bara flytta till Kanada eller Australien, trots att alla 3 lander har godare relationer och tillhor Common Wealth.
Fast finnarna talar ett totalt annorlunda språk än resten av Norden och inte ens svenskarnas överhöghet under många århundraden har lyckats lära finnarna att prata som folk.
Citera
2016-02-10, 20:17
  #18
Medlem
Zaedrewss avatar
Danskarna är bara sura för att de förlorade. Visar man en dansk kartan över deras rike före och efter de började käbbla med Sverige gråter de. Norge och Finland har ju mest varit allierade till då antingen Danmark eller Sverige. Även om just Finland kan ses som en naturlig del av samma rike och ingen större skillnad.
Citera
2016-02-11, 00:17
  #19
Medlem
LiberalGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koljarov
Fast finnarna talar ett totalt annorlunda språk än resten av Norden och inte ens svenskarnas överhöghet under många århundraden har lyckats lära finnarna att prata som folk.

Min jamnforelse var att det ar storre skillnad pa nordiska spraken (inte finska) an det ar pa engelskan runt om i varlden, bara olika uttal. Det ar ingen skillnad pa engelskan i Kanada och USA tex.
Citera
2016-02-11, 00:20
  #20
Medlem
LiberalGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Danskarna är bara sura för att de förlorade. Visar man en dansk kartan över deras rike före och efter de började käbbla med Sverige gråter de. Norge och Finland har ju mest varit allierade till då antingen Danmark eller Sverige. Även om just Finland kan ses som en naturlig del av samma rike och ingen större skillnad.

Norrmannen har ju mycket mer likheter med islanningar och faringar an med svenskar. Tror Norge, Danmark och Island ser sig som mer fina an Sverige.
Citera
2016-02-11, 00:40
  #21
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiberalGuy
Norrmannen har ju mycket mer likheter med islanningar och faringar an med svenskar. Tror Norge, Danmark och Island ser sig som mer fina an Sverige.

Det man historiskt kan säga är att Danmark/Norge varit mer västerut fokuserade medan Sveriges fokus har varit österut. Har fallit sig ganska naturligt med t.ex då Vikingatiden där det var främst danska/norska/isländska vikingar som for till brittiska öarna medan svenska for österut med bl.a då skapa grogrunden till det som skulle bli ett enhetligt rike med Finland och handelskontakter i öst. Även om det givetvis inte var skrivit i sten att det enbart vad säg danska/svenska vikingar som gjorde en viss sak. Att sedan just Danmark/Norge och Sverige/Finland kämpade om att bli den dominerande makten i norr med ett världsrekord i inbördes krig gjorde väl inte direkt att relationerna blev bättre. Även idag är Danmark och Norge mer i kontakt västerut med bl.a sina kungliga relationer med det brittiska kungahuset.
Citera
2016-02-11, 00:57
  #22
Medlem
LiberalGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det man historiskt kan säga är att Danmark/Norge varit mer västerut fokuserade medan Sveriges fokus har varit österut. Har fallit sig ganska naturligt med t.ex då Vikingatiden där det var främst danska/norska/isländska vikingar som for till brittiska öarna medan svenska for österut med bl.a då skapa grogrunden till det som skulle bli ett enhetligt rike med Finland och handelskontakter i öst. Även om det givetvis inte var skrivit i sten att det enbart vad säg danska/svenska vikingar som gjorde en viss sak. Att sedan just Danmark/Norge och Sverige/Finland kämpade om att bli den dominerande makten i norr med ett världsrekord i inbördes krig gjorde väl inte direkt att relationerna blev bättre. Även idag är Danmark och Norge mer i kontakt västerut med bl.a sina kungliga relationer med det brittiska kungahuset.

Sverige har val nastan alltid haft goda relationer med Tyskland genom historien, inte bara andra varldskriget? Som jag forstatt ratt sa har Sverige och Tyskland haft godare relationer an vi haft med Nordiska lander, vilket gor mig stolt
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback