Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-02-07, 21:02
  #1
Avstängd
gummistovlans avatar
Jag minns när jag som barn satt och tittade på nyheterna med morfar på 80-talet.
Flyktingar och invandrare presenterades med strålande entusiasm.

Men morfar sa att invandringen bara skulle leda till kaos, kriminalitet, våldtäkter, överfall, finansiella problem - ja allt vi ser idag!

Han hade erfarenhet från resor i Mellanöstern och Afrika i sitt arbete.
"De är våldsamma och farliga. Kriminella och ofta oförmögna att utföra ett gott arbete. Ljuger och smusslar. Lata och översexuella. Destruktiva och omöjliga att integrera i ett europeiskt samhälle."

"Fy vad taskigt sagt" tänkte jag, men vågade förstås inte säga emot.

Men i skolan fick vi lära oss att multikultur var toppen. Att vi rika och allmänt bäst-på-allt svenskar självklart skulle välkomna flyktingar.
Grupparbeten om kultur i Afrika, Sydamerika och Mellanöstern. I musiken fick vi sjunga sånger därifrån. I syslöjden sydde via poncho från Chile.

I Kamratposten och diverse tillrättalagda ungdomsböcker fick man lära känna svenskarna Hassan, Mehmet och Fatima ifall man, som jag, hade oturen att bo i en kommun som inte haft förmånen att ännu få uppleva multikulturen.
Vad trist det var där vi bodde! De enda invandrarna man såg var en och annan alkholiserad finne.

Det var fortfarande okej att säga zigenare, och alla tjejer älskade böckerna om zigenarflickan Katitzis äventyr bland elaka och rasistiska svenskar. Negerbollar gick att köpa i tobaksaffären vid bushållplatsen.

Även om man inte hade någon ickesvensk kompis så fixade man en "rör inte min kompis" knapp.

Inne i centrala Stockholm kunde man se chilenska gatumusikanter och gäng av iranska killar som stod och skrek efter tjejer som passerade förbi. När det gällde svarta personer så var de så sällsynta att afro-hår blev en gratisbiljett till filmroller och medverkande i melodifestivalen.

När morfar sa att allt detta skulle leda till "Sveriges undergång", kanske till och med inbördeskrig så tyckte jag att han var rasist och taskig mot människor som hade det svårt. Jag tyckte han var fixerad och löjligt mörk i sin framtidstro.

Han dog innan han fick se att hans domedagsprofetior besannats.
Men nu är det mycket nära hans allra värsta skräckscenario.

Tänk att det som lät så överdrivet, långsökt, taskigt och rasistiskt kom att bli sanning. Kram på dig älskade morfar - du hade rätt hela tiden! Vi ses!

Vem har haft liknande erfarenheter?
Citera
2016-02-07, 21:11
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gummistovlan
Jag minns när jag som barn satt och tittade på nyheterna med morfar på 80-talet.
Flyktingar och invandrare presenterades med strålande entusiasm.

Men morfar sa att invandringen bara skulle leda till kaos, kriminalitet, våldtäkter, överfall, finansiella problem - ja allt vi ser idag!

Han hade erfarenhet från resor i Mellanöstern och Afrika i sitt arbete.
"De är våldsamma och farliga. Kriminella och ofta oförmögna att utföra ett gott arbete. Ljuger och smusslar. Lata och översexuella. Destruktiva och omöjliga att integrera i ett europeiskt samhälle."

"Fy vad taskigt sagt" tänkte jag, men vågade förstås inte säga emot.

Men i skolan fick vi lära oss att multikultur var toppen. Att vi rika och allmänt bäst-på-allt svenskar självklart skulle välkomna flyktingar.
Grupparbeten om kultur i Afrika, Sydamerika och Mellanöstern. I musiken fick vi sjunga sånger därifrån. I syslöjden sydde via poncho från Chile.

I Kamratposten och diverse tillrättalagda ungdomsböcker fick man lära känna svenskarna Hassan, Mehmet och Fatima ifall man, som jag, hade oturen att bo i en kommun som inte haft förmånen att ännu få uppleva multikulturen.
Vad trist det var där vi bodde! De enda invandrarna man såg var en och annan alkholiserad finne.

Det var fortfarande okej att säga zigenare, och alla tjejer älskade böckerna om zigenarflickan Katitzis äventyr bland elaka och rasistiska svenskar. Negerbollar gick att köpa i tobaksaffären vid bushållplatsen.

Även om man inte hade någon ickesvensk kompis så fixade man en "rör inte min kompis" knapp.

Inne i centrala Stockholm kunde man se chilenska gatumusikanter och gäng av iranska killar som stod och skrek efter tjejer som passerade förbi. När det gällde svarta personer så var de så sällsynta att afro-hår blev en gratisbiljett till filmroller och medverkande i melodifestivalen.

När morfar sa att allt detta skulle leda till "Sveriges undergång", kanske till och med inbördeskrig så tyckte jag att han var rasist och taskig mot människor som hade det svårt. Jag tyckte han var fixerad och löjligt mörk i sin framtidstro.

Han dog innan han fick se att hans domedagsprofetior besannats.
Men nu är det mycket nära hans allra värsta skräckscenario.

Tänk att det som lät så överdrivet, långsökt, taskigt och rasistiskt kom att bli sanning. Kram på dig älskade morfar - du hade rätt hela tiden! Vi ses!

Vem har haft liknande erfarenheter?


Var din morfar sjöman? Jag har en del marina känningar och de har nästan alltid rätt! Sjöfolket.

Sverige hade en avsevärd handelsflotta en gång i tiden, och samtliga ombord på ett fartyg vet vad ett miniatyr-samhälle är och vet nog ganska exakt vad som krävs för att alla skall dra åt samma håll.
Citera
2016-02-07, 21:19
  #3
Avstängd
gummistovlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krutoman
Var din morfar sjöman? Jag har en del marina känningar och de har nästan alltid rätt! Sjöfolket.

Sverige hade en avsevärd handelsflotta en gång i tiden, och samtliga ombord på ett fartyg vet vad ett miniatyr-samhälle är och vet nog ganska exakt vad som krävs för att alla skall dra åt samma håll.

Inte dålig gissning. Om jag säger hans jobb så outar jag mig nästan eftersom det var mycket högprofilerat och ett ganska smalt område. Det var inte som sjöman men han hade mycket med handelsflottan att göra och respekterade dem.

En del av hans iakttagelser var baserade på hur besättningar från olika länder betedde sig, hur handel gick till i de här områdena och hur konflikter löstes.

Baserat på hans insikter i de här kulturerna från yrkeslivet, så skrämde det honom oerhört att folk från de här länderna började anlända i Sverige som "flyktingar" och att detta prisades som något gott. Han var bl.a. orolig för kvinnors säkerhet runt de här människorna minns jag, men även mycket annat.
Kan inte direkt påstå att han fällde några tårar när Palme sköts.
Citera
2016-02-07, 21:20
  #4
Medlem
beardbraids avatar
Jag minns Bamse-tidningens antirasistpropaganda och fick lära mej hur nordvietnamesiska soldater lärde sig läsa under marsch på varandras ryggsäckar

Mina morföräldrar var dock bara försiktigt misstänksamma.
Citera
2016-02-07, 21:23
  #5
Avstängd
gummistovlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beardbraid
Jag minns Bamse-tidningens antirasistpropaganda och fick lära mej hur nordvietnamesiska soldater lärde sig läsa under marsch på varandras ryggsäckar

Mina morföräldrar var dock bara försiktigt misstänksamma.

Ja Bamse var verkligen pigg på flyktingar, invandrare och antirasism!
Socialdemokrat var han också.
Men snäll och mysig
Citera
2016-02-07, 21:25
  #6
Medlem
Dr.Rutigs avatar
Jag.
Från att irakierna började komma i min ungdom märkte vi att dom var "sliskigare" än andra.
Dom hade jeansen till midjan så hela paketet syntes och var väldigt påträngade. Började undervikda dom från 10 meters avstånd redan då, och det har besparat mig mkt problem.

Allteftersom klasserana började få sina invandrare tillkom stöket. Det var alltid invandrarna som var dom stökiga, fast dom pratande flytande svenska och alltså haft alla chanser att integreras.
Men att jämföra sitt lands förhållningsätt med "mesiga sverige" är inget man tvättar bort. Man passade på att skaffa sig "makt" genom att göra sånt vi svenskar av empati inte gör mot varann, som att gapa högst, skäna mest och ge sig på handikappade.
Varje klass hade ungefär endast 2 invandrare men tillsammans med de andra skapade dom många konflikter. Detta bortförklarades av pedagogerna redan då med att dom kände sig ovälkomna mm.

Vi skulle anstränga oss mer ...


Det har man alltså gjort hela tiden, men inte har det blivit bättre av det
https://www.gp.se/nyheter/goteborg/1...-sjumilaskolan
Citera
2016-02-07, 22:11
  #7
Medlem
Owe Thörnqvists låt "Sverigebesöket" från 1981 är ju slående:

https://www.youtube.com/watch?v=drXDFQaok1U
Citera
2016-02-07, 22:28
  #8
Medlem
I min Realskola i mitten av 1950-talet hade vi en religionslärare som klart och bestämt basunerade ut att Kom ihåg, Islam och muslimerna är farligare än ett tredje världskrig. De har som enda mål att inta hela jorden.

Jag ser honom framför mig och hör hans röst. Det har etsat sig fast.

Och nu är vi långt på väg.
Citera
2016-02-07, 22:59
  #9
Avstängd
gummistovlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regnidagigen
I min Realskola i mitten av 1950-talet hade vi en religionslärare som klart och bestämt basunerade ut att Kom ihåg, Islam och muslimerna är farligare än ett tredje världskrig. De har som enda mål att inta hela jorden.

Jag ser honom framför mig och hör hans röst. Det har etsat sig fast.

Och nu är vi långt på väg.

Intressant! Det var sånt här jag ville få fram i tråden.
Även intressant att du fortfarande minns detta!
Citera
2016-02-07, 23:03
  #10
Medlem
NeverCryWolfs avatar
Mamma är en siare och hon brukade alltid prata om hur viktigt det är att hålla den vita rasen ren. Det var hennes största rädsla, att rasen blandas. Hon nästan svimmade när syrran berättade att hon har gift sig med en man i Kanada och stirrade sig nästan blind på det suddiga fotografiet där hans hudfärg inte syntes tydligt. Syrran vägrade berätta mera om honom. Senare kom det fram att han var en afrikan, stackars morsan

Han förstörde allt han rörde och ingen av oss kan tåla honom, vi fick nog av honom under de åren han bodde i Finland. Det är ju inte normalt att varje gång han gick på bio blev han utkastad av polisen eftersom han störde alla andra. Han skrek ju förstås att det var rasism

Vi borde ge ett eget land åt dessa nya invandrare i Europa. Klarar dom av att överleva för sig själv så får dom stanna, om inte så är det bara att åka tillbaka till det soliga hemlandet och "chilla"
Citera
2016-02-07, 23:08
  #11
Avstängd
gummistovlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lxuk
Owe Thörnqvists låt "Sverigebesöket" från 1981 är ju slående:

https://www.youtube.com/watch?v=drXDFQaok1U

Vad var det för invandring 1981 som han sjunger om?
Jugoslaver? Kände jag inte till.
En och annan grek eller turk i Södertälje trodde jag var allt.
Det kanske började styras up i Tensta vid det laget? Ingen aning....
Men jag vet att Tensta till en början befolkades av svenskar.

Jag känner igen Törnkvists namn men var inte han en folkkär artist?
Hur i allsindar kunde han få säga sånt här direkt invandringskritiskt?

Eller dumpades han av etablissemanget omedelbart efteråt - det kanske är därför han inte var med senare på 80 talet?
Citera
2016-02-07, 23:12
  #12
Avstängd
gummistovlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeverCryWolf
Mamma är en siare och hon brukade alltid prata om hur viktigt det är att hålla den vita rasen ren.

Ojoj! Hur kommer det sig att hon funderade på det i Finland - det var ju kritvitt fram till rätt nyligen.... Eller var hon gammal nog att fått med sig nazist-ideer?

Har hon haft några otäcka visioner om resultaten av rasblandning då? Med tanke på att hon är sierska..... ?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback