Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-02-07, 18:47
  #1
Medlem
Blodsritens avatar
Musik har alltid varit ett brinnande intresse för mig. Genom åren har jag också försökt göra en del låtar och har nu bestämt mig att spela in mitt material. De jag nu pendlar med är att på vilket sätt borde man spela in allt. Det stora dilemmat är vilken typ av utrustning jag borde välja, eller om möjlighet finns, studio. Men som studerande så har man knappt med tillgångar/tid så det blir knappast det.

Har funderat på en portabelstudio(typ zoom r24). Det enda kriteriet är att man skall kunna spela in trummor på den, så åtminstonde 8 spår man kan spela in samtidigt. Fördelen med att sköta inspelningen själv är att man inte har nån tidspress och kan spela in låtar med lugn och ro.

Någon som vill ge input/förslag om hur jag borde gå tillväga? Alla tips uppskattas!
MVH "Blodsriten"
Citera
2016-02-07, 19:01
  #2
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blodsriten
Musik har alltid varit ett brinnande intresse för mig. Genom åren har jag också försökt göra en del låtar och har nu bestämt mig att spela in mitt material. De jag nu pendlar med är att på vilket sätt borde man spela in allt. Det stora dilemmat är vilken typ av utrustning jag borde välja, eller om möjlighet finns, studio. Men som studerande så har man knappt med tillgångar/tid så det blir knappast det.

Har funderat på en portabelstudio(typ zoom r24). Det enda kriteriet är att man skall kunna spela in trummor på den, så åtminstonde 8 spår man kan spela in samtidigt. Fördelen med att sköta inspelningen själv är att man inte har nån tidspress och kan spela in låtar med lugn och ro.

Någon som vill ge input/förslag om hur jag borde gå tillväga? Alla tips uppskattas!
MVH "Blodsriten"

Varför inte ett externt ljudkort och sen rakt in i ett DAW?
Citera
2016-02-07, 19:21
  #3
Medlem
Blodsritens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingMeToSleep
Varför inte ett externt ljudkort och sen rakt in i ett DAW?
externt ljudkort? kan du förklara eller länka ett exempel?
MVH
Citera
2016-02-08, 00:32
  #4
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blodsriten
externt ljudkort? kan du förklara eller länka ett exempel?
MVH

Det kopplas med USB eller Firewire rakt in i datorn. Ditt DAW (Pro Tools, Cubase eller vad du nu kör med) får in ljudet på separata kanaler i ditt projekt.

Här har du ett med åtta kanaler till exempel:
http://www.4sound.se/dator/ljudkort/...iobox-1818-vsl

Rekommenderar att du googlar runt lite. Hoppas du hittar något som passar dina behov!
Citera
2016-02-08, 01:59
  #5
Medlem
BaalZeBubs avatar
Du kan börja med ett enklare externt ljudinterface. Själv har jag nyligen skaffat denna, som samtidigt är en mixer och som man kan ansluta gitarrer, kondensatormikrofoner (som får sin strömförsörjning av mixern) m.m till. Sedan kan man låta det hela gå till en dator via usb.
Behringer Xenyx 302 USB
http://www.music-group.com/Categorie...302USB/p/P0ADV

Du hittar den för 400 kronor, och den är absolut inte skräp.

Sedan finns det gott om programvara för datorn, både gratis och om man gillar sådant, väldigt dyr.

Dock kan man uppleva programvaran som krånglig. Så enkelt som det var att göra med musik på 80-talet med en Tascam 244 portastudio blir det nog aldrig igen. Fast det beror ju på att man själv krånglar till det.
__________________
Senast redigerad av BaalZeBub 2016-02-08 kl. 02:07.
Citera
2016-02-08, 03:22
  #6
Medlem
Blodsritens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingMeToSleep
Det kopplas med USB eller Firewire rakt in i datorn. Ditt DAW (Pro Tools, Cubase eller vad du nu kör med) får in ljudet på separata kanaler i ditt projekt.

Här har du ett med åtta kanaler till exempel:
http://www.4sound.se/dator/ljudkort/...iobox-1818-vsl

Rekommenderar att du googlar runt lite. Hoppas du hittar något som passar dina behov!
Tack! Jag trodde ljudkort betydde annat. Faktiskt så har jag en enkel presonus-interface med en mickutgång. som jag har bandat in gitarr med fungerar fintfint. Nu i efterhand så känner jag mig korkad när jag borde ha satsat mina slantar på en sådan med flera utgängar....jaja lätt att vara efterklok. Ska faktist ta och titta närmare på det.
Citera
2016-02-08, 03:25
  #7
Medlem
Blodsritens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Du kan börja med ett enklare externt ljudinterface. Själv har jag nyligen skaffat denna, som samtidigt är en mixer och som man kan ansluta gitarrer, kondensatormikrofoner (som får sin strömförsörjning av mixern) m.m till. Sedan kan man låta det hela gå till en dator via usb.
Behringer Xenyx 302 USB
http://www.music-group.com/Categorie...302USB/p/P0ADV

Du hittar den för 400 kronor, och den är absolut inte skräp.

Sedan finns det gott om programvara för datorn, både gratis och om man gillar sådant, väldigt dyr.

Dock kan man uppleva programvaran som krånglig. Så enkelt som det var att göra med musik på 80-talet med en Tascam 244 portastudio blir det nog aldrig igen. Fast det beror ju på att man själv krånglar till det.
Ja, portastudiotiderna e nåt ja lite saknar ibland. Därför var tankarna på en zoom r24, just så att man skulle slippa ta datorn med sig om man ska banda in någonting. Datorn bör man använda sig av för efterredigering i mitt tycke. Förstår lite grunderna i hur man använder program för inspelning men de e allt
Citera
2016-02-15, 07:04
  #8
Medlem
Blodsritens avatar
Men kräver det inte en del prestanda från datorn om man spelar in 8 spår samtidigt?
Citera
2016-02-15, 09:35
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blodsriten
Men kräver det inte en del prestanda från datorn om man spelar in 8 spår samtidigt?
Nja, borde inte vara problem. Ljudkortet tar större delen av smällen så att säga. Vilken hyfsat modern dator som helst borde klara av det.

(Man behöver ju inte ha alla vst-pluggar igång då man spelar in, utan lägga på dem först vid mix.)
Citera
2016-02-15, 17:52
  #10
Medlem
Blodsritens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av w123mb
Nja, borde inte vara problem. Ljudkortet tar större delen av smällen så att säga. Vilken hyfsat modern dator som helst borde klara av det.

(Man behöver ju inte ha alla vst-pluggar igång då man spelar in, utan lägga på dem först vid mix.)
Sant, men om man ska spela in trummor så behöver man minst 4 mickar kopplade samtidigt (2 över trumsetet, en för bas samt en för virvel) för att få ett någorlunda hyffsat resultat. Har experimenterat med 1 mikrofon men det blev inte så bra.
Citera
2017-05-17, 13:12
  #11
Medlem
Blodsritens avatar
Efter lite research har jag kommit över några alternativ som kunde vara lämpliga

https://www.thomann.de/se/behringer_xenyx_x2222_usb.htm prismässigt helt schysst men är det sen motiverande att ha en massa mixerknappar när man ändå använder ljudredigeringsprogrammet?

https://www.thomann.de/fi/zoom_r24.htm

https://www.thomann.de/se/tascam_16x08.htm

hur skulle ni resonera?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback