Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2016-02-15, 10:12
  #61
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
Jag tänker inte ge mig in i en diskussion eftersom du inte är värd att diskutera med. Jag ska dock klargöra några saker där du brister i argumentation.

Du säger att det finns en gräns. Du har då i uppgift att bevisa detta. De som inte håller med dig borde lägga fram sina bevisa också. Dock har det framställts saker som du betts kommentera, antingen genom att ändra dig eller förkasta det - men då med att du måste lägga fram bevis hur det då förhåller sig. Du ignorerar detta helt.

Jag vet inte om du förstår vad empiri är. Det går naturligtvis inte att bevisa vart denna gränsen finns, och den är med största sannolik inte fix heller utan skiljer sig mellan olika människor och olika levnadsmönster. Dock är det med empiri (i mitt tycke bevisat) att det är osant att säga att det inte finns en gräns. Alla verkar relativt överens om att den praktiska gränsen ligger på 40-70 kcal/kg/dag.

Nu vill ju du inte diskutera, men det är ingenting jag skrivit som är konstigt. Jag har hela tiden poängterat att det är osant att säga att det inte finns en gräns, och att alla exempel man kan se indikerar att gränsen bör ligga vid nämnt intervall. Bevisbördan ligger som du säger även hos de som hävdar att gränsen inte finns, men de kommer ju inte med ett skit. Inte ett enda exempel kan tas upp, och det tycker jag är tillräckligt för att anta att de har fel.
Citera
2016-02-15, 10:51
  #62
Avstängd
Alltidxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Bevisbördan ligger som du säger även hos de som hävdar att gränsen inte finns
Så är det ju, och det har inte framkommit så mycket från andra hållet som tyder på att gränsen som är satt som riktmärke inte skulle stämma väl. Gränsen har stöd av empiri och är även uppmätt med det underlag man hade. Den bästa poängen för att gränsen inte är rätt (eller alls existerar) är den given av buffedbygod: att man sett på folk som gått vlcd ändå behållt förvånansvärt mycket muskelmassa jämfört med vad 70kcal riktmärket säger. Där tror jag man måste komma ihåg två saker: vi diskuterar ju gränsen för att tappa ingen muskemassa alls, inte "lite" muskelmassa med högre utväxling för mer förlust av fett, och hur resultatet lär vara beroende på hur man ser ut från början. D v s en person som har mycket "överflödig" muskelmassa lär tappa mer tidigare än någon som aldrig tränat skulle tappa sin miniminivå av muskelmassa. Samtidigt så håller ju styrketränande på med saker som är gynnsamt för att behålla muskelmassa: man lyfter vikter och äter mer protein, så dessa kanske, som Ola spekulerat i, kan ligga på lite högre underskott och ändå behålla musklerna. Så högre muskelmassa -> högre risk för tapp, men samtidigt: styrketräning och proteinrik kost -> bättre förutsättningar för att behålla muskler på högre underskott. 70kcal verkar i slutändan vara ett bra riktmärke är min uppfattning.
__________________
Senast redigerad av Alltidxx 2016-02-15 kl. 11:02.
Citera
2016-02-19, 09:06
  #63
Medlem
Mr Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gymnasten1982
För en individ som skapar energi ur tomma intet är det där knappt gåtakt. Han moonwalkar fan i dubbla den hastigheten.

FÖR I HELFWETE....det är att klassa som dråp det här. Jag höll för bövelen på att sätta kaffet i halsen.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback