Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-02-06, 22:49
  #1
Medlem
Jag tycker att kvarg är radikalbra för att byta ut måltider med under deff, för att minska på kaloriintag, hämma nedbrytning av muskler, (öka hypertrofi), samt sist men inte minst för att man/jag blir så mätt så få kalorier i förhållande till den mängd man äter.

Jag tänkte göra så varje dag. Men jag har blandat müsli i kvargen (plus lightsaft). Istället ska jag använda havregryn hädanefter, för jag läste att müsli är en sockerbomb. Jag kommer inte att väga min mat, räkna exakt kaloriintag, etc. Jag kommer ha ett långsiktigt perspektiv på mitt mål med viktnedgången, utan att gå full-OCD om saken. Kommer att styrketräna mycket, cardioträna en del (skilda dagar från varandra, gym vs cardio asså, för det är inte förenligt för nära inpå varandra av olika orsaker).. Kommer jag lyckas gå ned i vikt med denna metod tror ni? Jag är övertygad.

Tanken är alltså att få dessa fördelar: 1. Mättnad. 2. Kalorisnålt mål. 3. Rikt på protein.

Har ni andra metoder eller tips, för att underlätta ett kaloriunderskott?
Några invändningar mot min attityd o tillvägagångssätt här?


Sen har jag fått Elvanse - vilket är amfetamin utskrivet. 160mg om dagen, 70 är ju maxdos egentligen.
Det borde väl i sig underlätta viktnedgång, tänker jag. Exakt hur mycket vet jag inte, men aptiten minskar iaf. markant o behagligt, av medicinen.
Citera
2016-02-06, 23:28
  #2
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Jag orkar inte kommentera något annat av allt man skulle kunna fråga dig, utom att säga att kvarg är schysst för man blir mätt och får i sig bra med protein. Så i den detaljen verkar du ju vara på spåret.
Citera
2016-02-06, 23:45
  #3
Medlem
Morötter. Köpte ett kilo och 1.5L mjölk nu i veckan på jobbet när jag glömde maten. Åt morötter i bilen medan jag körde och var proppmätt hela dan. Hade säkert 7 morötter kvar till nästa dag. Så det rekommenderas.

Om du inte räknar kalorier så får du ändå räkna på något sätt så du ändå hamnar på ett underskott som verkar rimligt.
Citera
2016-02-06, 23:48
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
...

Ok, tack för svar! Vet du fler tips eller tillvägagångssätt för att öka chanserna till bra resultat, kunna må bättre på kaloriunderskott, måltider för mättnad, kosttilskott, etc under deff?

Men då skriver jag det mkt kortfattat till dig: Allt som krävs för att gå ned i fett kan vara att byta ut vissa mål mot kvarg, istället för att bry mig om tusen andra detaljer. (Sen äter jag inte onödig/fel mat, eller stora portioner när jag äter annat än kvarg)

Kan det vara så enkelt som så, att gå ned i vikt o undvika att tappa muskelmassa? Smärtfriaste enklaste sättet jag kan komma på iaf.
Citera
2016-02-07, 00:03
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Morötter...
Tack för tipset! Det ska jag kolla närmre på.

Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
...
Nej, jag behöver inte räkna, det är inte nödvändigt. Jag vet helt enkelt att om jag brukar äta "såhär mycket" för att hålla mig på vikten jag är på nu, så kommer jag minska i vikt om jag då exempelvis byter ut vissa mål mot kvarg istället. Men jag kommer ju minska på mängden vid alla dagens mål samtidigt också, för att det ska gå lite snabbare ändå. Speciellt i början, då det kommer motivera mig att fortsätta av lite snabbare resultat.
Citera
2016-02-07, 00:24
  #6
Medlem
DonLatinos avatar
God idé, uppdatera oss gärna.

Lycka till.
Citera
2016-02-07, 16:20
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirectorRolph
Tack för tipset! Det ska jag kolla närmre på.

Nej, jag behöver inte räkna, det är inte nödvändigt. Jag vet helt enkelt att om jag brukar äta "såhär mycket" för att hålla mig på vikten jag är på nu, så kommer jag minska i vikt om jag då exempelvis byter ut vissa mål mot kvarg istället. Men jag kommer ju minska på mängden vid alla dagens mål samtidigt också, för att det ska gå lite snabbare ändå. Speciellt i början, då det kommer motivera mig att fortsätta av lite snabbare resultat.

Var det jag menade. Att du på något sätt håller koll så du ligger på underskott.
Citera
2016-02-07, 19:21
  #8
Medlem
Killer-queens avatar
Själv tycker jag kvarg mättar dåligt, eller i varje fall den fettsnåla. Visst, man blir trött på det snabbt och äter inte så mycket i varje sittning, men efter bara någon timme eller två är jag vrålhungrig igen.

Därmed inte sagt att jag dissar kvarg, det är ett bra livsmedel. Och känner folk att det mättar bra så… ja good for you.
Citera
2016-02-08, 19:07
  #9
Medlem
rebekks avatar
Knäckebröd
Citera
2016-02-11, 09:27
  #10
Medlem
Mina luncher brukar bestå av skånemejeriers yoghkvarg 500g, en avocado och en näve valnötter eller mandlar som jag slänger ner i kvargen. väldgit lite socker, grymt goda smaker och krämig som fan. Perfekt mättnad.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback