Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-02-06, 21:10
  #1
Medlem
Ishildurs avatar
Vet inte om detta postats redan, men Norbergs kommun har nu bestämt att inte ta emot fler flyktingar, och kan därför bli ett fall för förvaltningsdomstolen..

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...ngvagrar%3Anyh

Hur kommer detta gå, kommer Norberg att bestraffas?
Borde fler kommuner ta efter?
Citera
2016-02-06, 21:14
  #2
Avstängd
gummistovlans avatar
De borde totalvägra hela vägen för att se vad som händer.
Se om ärendet kan gå genom domstolarna.

Värsta som kan hända är att kommuncheferna blir avsatta på något sätt.
Går det?
Har vi riktig tur så är de beredda att riskera martyrskap för att skydda sin kommun.

Artikeln är usel. Förutom stavfel så förklaras det inte varför kommunen nu vägrar.
Har de dåliga erfarenheter? Slut på lokaler?
Citera
2016-02-06, 21:18
  #3
Medlem
JSelwyns avatar
Alla jävla kommuner borde vägra till dess vi återinfört den flyktingpolitik som rådde innan hösten 2014. Fast o andra sidan så var det väl den som gjorde att det vällde in flyktingar...men jag kan ju ha fel.
Citera
2016-02-06, 21:20
  #4
Medlem
gurkmajjas avatar
Kallas för att ta ansvar. Ett sannolikt okänt begrepp för lejonparten av dagens politiker.
Citera
2016-02-06, 21:28
  #5
Medlem
Den som varit i Norberg på sistone inser varför, så enkelt är det. En av de mest drabbade orterna i landet. Hoppas kommunen står på sig.
Citera
2016-02-06, 21:32
  #6
Medlem
Det har införts en lag om att alla kommuner skall ta emot flyktingar, men det har inte införts några sanktioner för kommuner som vägrar.
Citera
2016-02-06, 21:34
  #7
Avstängd
En.Sann.Negers avatar
Har inte varit i Norberg på 5 år, men är det fullt av somalier nästa vinter när jag åker till Sälen, så hoppar jag fan av och slår en skida i huvudet på någon av dem.
Citera
2016-02-06, 21:42
  #8
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En.Sann.Neger
Har inte varit i Norberg på 5 år, men är det fullt av somalier nästa vinter när jag åker till Sälen, så hoppar jag fan av och slår en skida i huvudet på någon av dem.
Vore det inte bättre att utföra denna handling mot svetsaren, johansson, och han strulputten som inte ens klarade värnplikten och alla andra i regeringen? det är ju dom som bär ansvaret!
Citera
2016-02-06, 21:53
  #9
Medlem
teasardigs avatar
Såhär lät det i november 2015, http://www.svt.se/nyheter/inrikes/fl...lilla-norberg:

Citat:
– Dagens politiker klarar inte den ekonomiska situationen med flyktingarna. De har inte den kapaciteten, säger norbergbon Krister Löfgren.

Citat:
kommunalrådet i Norberg, socialdemokraten Åsa Eriksson
– Det är roligt när vi växer. Men det har varit besvärligt att växa så mycket på så kort tid med så dålig framförhållning.
– Jag tror att det här kommer bli jättebra. Både för Norberg och för Sverige. Vi är en liten kommun som behöver växa. Här får vi massor av nya unga människor som har drivkrafter och erfarenheter som vi behöver. Vi måste göra allt för att de människor som kommer till Sverige nu ska hitta sin plats och få ett jobb, säger hon.
Citera
2016-02-06, 22:06
  #10
Medlem
MisterAdamovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teasardig
Såhär lät det i november 2015, http://www.svt.se/nyheter/inrikes/fl...lilla-norberg:
kommunalrådet i Norberg, socialdemokraten Åsa Eriksson

– Jag tror att det här kommer bli jättebra.
Två månader senare insåg S alltså att det är knappt två år till nästa val och att man behöver röster
Citera
2016-02-06, 22:08
  #11
Medlem
ValdtaktsSemitens avatar
Blir ett intressant fall att följa. Även om man döms till skadestånd bör kommunen kämpa emot och vägra. Även om det blir påföljder och skadestånd. Allt annat är bättre än att få in horder av ensamkommande våldtäktsmän.
Citera
2016-02-06, 22:15
  #12
Avstängd
gummistovlans avatar
Om lokalpolitikerna fullständigt vägrar att assistera med inhysning av flyktingarna så blir det väl inte möjligt att skicka det dem?
Kanske en möjlighet för andra kommuner att testa?

NEJ vi har inga lokaler.
NEJ vi har inte resurser att inventera.
NEJ den där lokalen är inte lämplig för flyktingar.
NEJ vi kan inte assistera vidare i den här frågan, vi har sagt allt vi har att säga.
NEJ vi har inga soc bidrag att erbjuda nyanlända.
NEJ vi har inga skolplatser


osv.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback