Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2017-01-11, 22:08
  #97
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allstar1
Menar de att folk med utländska personnummer kommer få lägre betyg? Och kommer det gälla för de som söker ht17?

Nej, han skriver om personer med utländska meriter - inte utländska personnummer.

Bra svar från UHR för övrigt. Sakligt.
Citera
2017-01-12, 16:33
  #98
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Hur många gånger har inte KMPA och jag sagt detta? Om det nu var så otroligt svårt att komma in i BI så skulle folk inte kunna komma in där med Gy-11. Nu finns det drösvis med elever som har kommit in i BI med sina Gy-11-betyg.

Sedan är det inte svårare att få 20,0 i Gy-11 än Lpf94, det bara ser ut så. Tvärt om, det är enklare att få meritvärdet 2,5 nu just för att flera ämnen är meriterade än vad de var under LPf-94.

Nej, det är inte drösvis med Gy-11 elever som kom in på KI VT2017 i BI-gruppen. Det kan man inse genom att studera antagningspoängen i BIex.

Av de 72 antagna i BIex kom 32 stycken först in i andra antagningen. Det var således 32 av 72 (44.4%) i BIex (med NBS) som hade meritpoäng mellan 21.77-21.85. Då lär det inte varit många som hade över 22.47 vilket krävdes för att komma in i BI.

Å andra sidan lär det inte varit många GBS-elever som kom in på BI heller eftersom de med så höga betyg redan påbörjat en utbildning. Istället var det troligen nästan enbart studenter med utländska meriter som knep BI-platserna denna gång.
__________________
Senast redigerad av DickeFix 2017-01-12 kl. 16:37.
Citera
2017-04-06, 22:31
  #99
Medlem
jeppedeppes avatar
Hallå, Tänkte kanske om nån av er kunde kommentera mitt tänk lite. BLEX försvinner nu till hösten och vi som har betyg från det nya betygsystem ska nu konkurrera med de från de gamla systemet. Nu till min fråga:

Om ett program har 18.00 MP för BI(100 sökande) och 17.00 MP för BLEX(100 sökande) under hösten16. Om vi sedan antar att samma personer med samma betyg ansöker nu hösten17 när BLEX är borta och dessa 200 personer nu alla konkurrerar om de platserna som är i BI. Visst är det så att nivån 18.00 MP inte höjs? Eller tänker jag fel?
Citera
2017-04-06, 22:37
  #100
Medlem
Hur tror Ni det kommer påverka antaget via HP? Och kan det innebära att det krävs högre hp-resultat om man söker via det?
Citera
2017-04-06, 22:45
  #101
Avstängd
Felpost.
__________________
Senast redigerad av Marcop0lo 2017-04-06 kl. 22:55.
Citera
2017-04-07, 06:40
  #102
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jeppedeppe
Hallå, Tänkte kanske om nån av er kunde kommentera mitt tänk lite. BLEX försvinner nu till hösten och vi som har betyg från det nya betygsystem ska nu konkurrera med de från de gamla systemet. Nu till min fråga:

Om ett program har 18.00 MP för BI(100 sökande) och 17.00 MP för BLEX(100 sökande) under hösten16. Om vi sedan antar att samma personer med samma betyg ansöker nu hösten17 när BLEX är borta och dessa 200 personer nu alla konkurrerar om de platserna som är i BI. Visst är det så att nivån 18.00 MP inte höjs? Eller tänker jag fel?

Det gamla systemet fungerar som sådant:

Du har 100 personer som söker 100 platser

40 av dessa personer är från BIex
20 personer är från BI
20 personer är från BII
20 personer är från HP

Av dessa personer söker BIex också i BI.
60 personer söker alltså inom samma kategori.
Nu går datorn igenom ansökningarna för BIex, där hittar de enbart 40st och hamnar på 18,00 när sökande var slut.
Nu går datorn igenom ansökningarna från BI och tar in dem som INTE kom in i BIex.
Det fanns några kvar så de tog in ytterligare 20 BI och siste man hade 17,00

Med nya systemet kommer BIex och BI slås ihop och bli föjande:

C;a 33 personer kommer att söka i BI/BII/BF
C:a 33 personer kommer att söka i HP
c:a 33 personer kommer att söka i annat urval.

Gruppen betyg fördelas sedan så att:

c:a 20 personer tas från BI
c:a 10 personer tas från BII
c:a 3 personer tas från BF

Då kör datorn samma urvalssystem som förut och kör på i BI tills datorn får slut på sökande, platser eller kommer ned till 10,0. Sedan går datorn och söker i BII tills platserna eller sökande tar slut. Och sedan går den ner till BF för att ta de sista sökande till de sista stolarna.
Citera
2017-05-01, 00:43
  #103
Medlem
tigerrakets avatar
Så om BLEX tas bort, så kommer samtliga andra grupper öka antal platser som de kan ta? Eftersom där är en mindre att "dela kakan med"?
Citera
2017-05-01, 08:24
  #104
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Så om BLEX tas bort, så kommer samtliga andra grupper öka antal platser som de kan ta? Eftersom där är en mindre att "dela kakan med"?

De som sökte i BIex sökte även i BI så snarare tvärtom. BI får lika stor del av kakan som tidigare användes för BI+BIex. Men eftersom BIex:are även sökte i BI så är det snarare så att fler får plats i BI-kvoten efter att BIex försvinner.
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback