Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-11-14, 16:43
  #1
Medlem
Malmsteens avatar
http://surl.se/pictures/200511/24799.jpg <-- där har ni programmet.

För att förklara, så är den övre delen en dag och den under en dag. Av alla de övningar som står under varje muskelgrupp, så väljer jag ut en varje pass, sedan vid nästa pass bytar jag, så jag cirkulerar mellan de fyra.

Så dag1 ser ut så:
Uppåtlutande bänkpress
Axelpress med hantlar
Dips
Stela marklyft

Dag2 blir så:
Smala latsdrag
Skivstångsrodd
Frontböj
Marklyft

etc

-----------------------------------------------

Tränar runt 5 dagar i veckan,

Satsa på 20-30 reps eller 30-40 reps per övning (beronde på vilken muskelgrupp de handlar om), så gör man 3r får man göra minst 7 set.


48h är tillräcklig vila för mig, utan tvekan och jag växer då jag kör få övningar per pass, men flera gånger i veckan istället. Dock är jag rädd för att bli övertränad, då vissa övningar på quad/lats/biceps-dagen även tar på muskler som tränas på pec/ham/deltoid/tricep-dagen.

Vad tror ni?
Citera
2005-11-14, 17:12
  #2
Medlem
Fungerar säkert alldeles utmärkt och jag tycker två-split och ganska hög frekvens är en utmärkt idé, men jag har några åsikter om övningarna.

Flyes - meningslös
Press (bakom) - meningslös om du kör hantelpressar och pushpress, dessutom potentiellt farlig
Bencurl - räcker med liggande eller sittande, lägg till good mornings istället eller glute/ham-raises om du har en sådan manick
Benspark - jag skulle hellre köra böj lite oftare, eller utfall, eller hacklift/squat
Vadpress - blir inte mycket träning för vaderna om du bara kör dem var 4:e pass

Annars är det bara att rocka på.
Citera
2005-11-14, 18:08
  #3
Medlem
Malmsteens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pragmatist
Flyes - meningslös
Stretchar något otroligt bra.

Citat:
Press (bakom) - meningslös om du kör hantelpressar och pushpress, dessutom potentiellt farlig
Kör den i smith.

Citat:
Bencurl - räcker med liggande eller sittande, lägg till good mornings istället eller glute/ham-raises om du har en sådan manick
Sittande är som tyngst i startfasen och tvärtom. De går inte att jämnföra. Kompletterar vartandra.

Citat:
Benspark - jag skulle hellre köra böj lite oftare, eller utfall, eller hacklift/squat
Gillar benspark som pumpövning, går inte att få samma pump med böj.

Citat:
Vadpress - blir inte mycket träning för vaderna om du bara kör dem var 4:e pass
Vader sux, växer ändå inte. Testat att köra dem två dagar i veckan och hur många övningar som helst, inte ens lite ändringar.

Jag kör även benspark, flyes, hantellyft etc, för att låta muskelgrupperna få lite träning, men inte tung sådan, så de kan få återhämta sig lite extra.
Citera
2005-11-14, 18:13
  #4
Medlem
KönsKlass avatar
Varför är flyes meningslös? Jag har fått skitbra resultat med den övningen. Så pass bra resultat att endast en övning i min bröstträning är med skivstång.
Iofs så kanske jag blandar ihop flyes med denna övning, vilken är den jag tänker på?
http://www.ast-ss.se/html/page.asp?id=119
http://www.ast-ss.se/html/page.asp?id=110
Edit: Sorry det var jag som tänkte på fel övning.
Citera
2005-11-14, 18:30
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KönsKlas
Varför är flyes meningslös? Jag har fått skitbra resultat med den övningen. Så pass bra resultat att endast en övning i min bröstträning är med skivstång.
Iofs så kanske jag blandar ihop flyes med denna övning, vilken är den jag tänker på?
http://www.ast-ss.se/html/page.asp?id=119
http://www.ast-ss.se/html/page.asp?id=110
Edit: Sorry det var jag som tänkte på fel övning.

det är hantelpress.. vid flyes ligger du likadant på bänken med utsträckta lätt böjda armar, och släpper ut dom åt sidorna så du ligger som ett kors, och sedan upp igen
Citera
2005-11-14, 19:04
  #6
Medlem
oxidates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmsteen
Stretchar något otroligt bra.

Vad spelar det för roll? Varför är det ett argument för att flyes är en viktig övning? Vill man stretcha kan man göra det separat eller köra extreme/fascial-stretching.

Citat:
Ursprungligen postat av Malmsteen
Kör den i smith.

Blir PBN mindre meningslös för att man kör den i smithmaskin?

Citat:
Ursprungligen postat av Malmsteen
Sittande är som tyngst i startfasen och tvärtom. De går inte att jämnföra. Kompletterar vartandra.

Vad spelar det för roll? Ska man också köra bänkpress ifrån varenda vinkel som finns? De bästa övningar är sådana som involverar så många leder som möjligt samtidigt, att försöka prickskjuta muskeln från alla olika vinklar och på alla olika sätt är lika meningslöst som när en överviktig människa försöker få magrutor genom att göra många situps. Glute/ham-raises, rakbensmarklyft och good mornings är övningar att föredra - på alla plan!

Citat:
Ursprungligen postat av Malmsteen
Gillar benspark som pumpövning, går inte att få samma pump med böj.

Vad för fördelar har "pump" på proteinsyntesen och uppbyggnaden av ett starkare CNS?

Citat:
Ursprungligen postat av Malmsteen
Vader sux, växer ändå inte. Testat att köra dem två dagar i veckan och hur många övningar som helst, inte ens lite ändringar.

Dina kanske. Mina växer hur bra som helst.
Citera
2005-11-14, 19:54
  #7
Medlem
Malmsteens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oxidate
Vad spelar det för roll? Varför är det ett argument för att flyes är en viktig övning? Vill man stretcha kan man göra det separat eller köra extreme/fascial-stretching.
Aldrig klarat av att ta mig tid till att strechta, därför känns det för mig bra, att kombinera det med en sådan övning.

Citat:
Blir PBN mindre meningslös för att man kör den i smithmaskin?
Varför skulle den vara värdelös? Tycker övning blir annorlunda, jämnfört med pushpress och axelpress med hantlar. Vill variera så mycket som möjligt för att CNS inte ska bli däst.



Citat:
Vad spelar det för roll? Ska man också köra bänkpress ifrån varenda vinkel som finns? De bästa övningar är sådana som involverar så många leder som möjligt samtidigt, att försöka prickskjuta muskeln från alla olika vinklar och på alla olika sätt är lika meningslöst som när en överviktig människa försöker få magrutor genom att göra många situps. Glute/ham-raises, rakbensmarklyft och good mornings är övningar att föredra - på alla plan!
Vill även köra övningar som är delvis isolerade, rumpan får tillräckligt med träning på ryggdagen.


Citat:
Vad för fördelar har "pump" på proteinsyntesen och uppbyggnaden av ett starkare CNS?
Allt är teori, men jag gillar känslan där benen känns helt uppsvullnad.
Citera
2005-11-14, 20:05
  #8
Medlem
oxidates avatar
Ditt sätt att tänka har aldrig producerat några starka killar, det har däremot mitt. "Pump" är en myt. Arnold sa det och folk trodde på det. Faktum är att det inte spelar någon jävla roll ifall man får pump eller inte. Blir man kontinuerligt starkare i alla övningar så blir man också större. Tränar man för att få "pump" varje träningspass behöver man inte nödvändigtvis lägga på sig ett endaste gram muskelmassa per år.
Citera
2005-11-14, 20:18
  #9
Medlem
Malmsteens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oxidate
Ditt sätt att tänka har aldrig producerat några starka killar, det har däremot mitt. "Pump" är en myt. Arnold sa det och folk trodde på det. Faktum är att det inte spelar någon jävla roll ifall man får pump eller inte. Blir man kontinuerligt starkare i alla övningar så blir man också större. Tränar man för att få "pump" varje träningspass behöver man inte nödvändigtvis lägga på sig ett endaste gram muskelmassa per år.
Det är i en övning jag kör efter lite pump. Herre gud, tycker dock inte att benspark är värdelös för det, utan att det är en lagom övning som tar lite men ändå inte sliter ut helt. Lite extra vila så att säga.
Citera
2005-11-15, 22:42
  #10
Medlem
Malmsteens avatar
Inte någon som har något åsikt om övningar från rygg-dagen som kroppen med övningar från bröst-dagen? D.v.s. där övningarna biter hårt på samma muskelgrupp så man riskerar överträning?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback