Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-02-06, 05:39
  #1
Medlem
JihadJoes avatar
En uggla har bestämt sig för att bosätta sig i någon av alla 50+ träd utanför mitt fönster och den vägrar vara tyst. ''OooOOoo, ooooOOoo, OOOoOooo'' är det enda jag hört i över 2 timmar nu, så jag har tagit en halv natts fundering på hur jag ska bli kvitt min mobbare en gång för alla. Tack vare ett ''OoOOoO'' för mycket så har jag kommit fram till att den ska dö, helst ikväll.

Nu undrar jag hur man lokaliserar en uggla och dödar den på bästa sätt? Även om jag vill ge den en lång och smärtsam död så är det fortfarande ett djur och ska avrättas smärtfritt.
Finns det något att vara orolig över på den juridiska sidan?

Edit: Tysta tips att bli kvitt min mobbare på är att föredra då jag bor i lägenhetsområde.
__________________
Senast redigerad av JihadJoe 2016-02-06 kl. 05:43.
Citera
2016-02-06, 05:48
  #2
Medlem
Cornholio.s avatar
Köp ett luftgevär!
Citera
2016-02-06, 06:33
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JihadJoe
En uggla har bestämt sig för att bosätta sig i någon av alla 50+ träd utanför mitt fönster och den vägrar vara tyst. ''OooOOoo, ooooOOoo, OOOoOooo'' är det enda jag hört i över 2 timmar nu, så jag har tagit en halv natts fundering på hur jag ska bli kvitt min mobbare en gång för alla. Tack vare ett ''OoOOoO'' för mycket så har jag kommit fram till att den ska dö, helst ikväll.

Nu undrar jag hur man lokaliserar en uggla och dödar den på bästa sätt? Även om jag vill ge den en lång och smärtsam död så är det fortfarande ett djur och ska avrättas smärtfritt.
Finns det något att vara orolig över på den juridiska sidan?

Edit: Tysta tips att bli kvitt min mobbare på är att föredra då jag bor i lägenhetsområde.


har du en uggla hos dig! de är sjukt ovanliga och fridlysta.
Om du dödar den så kan du åka dit på det.

Försök fånga den med lite mat fälla , kör långt ut i skogen med den.
Citera
2016-02-06, 07:03
  #4
Medlem
JihadJoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kneedrag
har du en uggla hos dig! de är sjukt ovanliga och fridlysta.
Om du dödar den så kan du åka dit på det.

Försök fånga den med lite mat fälla , kör långt ut i skogen med den.
Är dom verkligen så ovanliga? Brukar höras rätt ofta här ute.

Om dom nu är fridlysta kanske man ska ge fan i att döda den då. Men det leder mig till nästa fråga, hur får man bort den? Att öppna rutan och kasta ut en Cobra 6 funkar inte då insatsstyrkan skulle vara här inom 15 minuter.
Citera
2016-02-06, 11:10
  #5
Medlem
Är du säker på att det är en uggla? Finns många fåglar som låter på det sätt du beskriver.
Citera
2016-02-06, 11:15
  #6
Avstängd
Callidacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starbury
Är du säker på att det är en uggla? Finns många fåglar som låter på det sätt du beskriver.

Precis. Det kan vara en vråk eller en full skåning.

Men vill du du bli av med fanskapet så rekommenderar jag slangbella med minst 16 mm ammo, glaskulor är billiga och fungerar utmärkt.
Citera
2016-02-06, 11:23
  #7
Medlem
Pungsnoppens avatar
Kan vara duvliknande fågel som man kan tro vara ugglan för att den låter OOoooooh uuuooooh uhoouhoo. Den ser ut som en duva men lite fetare och lite annorlunda färg.
Citera
2016-02-06, 18:30
  #8
Medlem
Harbards avatar
Ugglor är inte så ovanliga, i alla fall inte i södra sverige.

Döda den Absolut inte, de är fridlysta och skulle fel person hitta den dumpad med luftgevärsdiabol i skallen så är det illa för dig.

Skaffa ficklampa och lys på den, de brukar flyga iväg då och fortsätt göra detta. Kommer inte dröja länge förrens den byter ställe.

Jag antar att den utnyttjar belysningen från ditt hem till att förbättre sitt mörkeséende för att fånga mat...
Citera
2016-02-07, 11:17
  #9
Medlem
JihadJoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harbard
Ugglor är inte så ovanliga, i alla fall inte i södra sverige.

Döda den Absolut inte, de är fridlysta och skulle fel person hitta den dumpad med luftgevärsdiabol i skallen så är det illa för dig.

Skaffa ficklampa och lys på den, de brukar flyga iväg då och fortsätt göra detta. Kommer inte dröja länge förrens den byter ställe.

Jag antar att den utnyttjar belysningen från ditt hem till att förbättre sitt mörkeséende för att fånga mat...
Får testa gå ut och lysa nästa gång. Hörs att den sitter i något träd precis utanför, nu har den dock inte hörts på någon dag. Långsökt kanske, men ''flyttar dom runt'' ofta?
Citera
2016-02-07, 15:17
  #10
Medlem
Döda den för i helvete INTE!
Citera
2016-02-07, 16:22
  #11
Avstängd
I Pisasverige kan man inte längre skilja på ringduva och en uggla, Sverige är på väg åt fel håll
Citera
2016-02-07, 18:40
  #12
Medlem
Harbards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JihadJoe
Får testa gå ut och lysa nästa gång. Hörs att den sitter i något träd precis utanför, nu har den dock inte hörts på någon dag. Långsökt kanske, men ''flyttar dom runt'' ofta?

Ugglor brukar flytta runt men det brukar vara från ett träd till det andra i typ samma område, om den trivs.

När jag är på fältet och lyser så har det hänt flera gånger att en uggla börjar cirkulera mig och sen försöker utnyttja min belysning för att själv hitta mat, obehagligt för det ser ut som spöken

Plusset är väl att du slipper möss och sånt runt huset, se den som en flygande katt
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback