Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-02-06, 01:57
  #1
Medlem
Silltunnas avatar
Att Metallica är ett av världens mest framgångsrika band genom tiderna vet ju redan alla. Det jag undrar är om någon känner till hur de olika medlemmarna står sig i konkurrens med sina respektive instrument. Hur tekniskt begåvade är dem egentligen. Går det att jämföra ens, och hur?
Citera
2016-02-06, 02:03
  #2
Avstängd
Tibetanleguans avatar
Dom är duktiga musiker ja. En duktig musiker kan t.ex. spela allt från jazz till blues till rock till klassiskt och göra det bra.

Grabbarna i Metallica har jobbat hårt för att ta sig dit dom är idag. Visst krävs en viss uns av talang men 90% är rent hårt arbete.

Ingen kan födas och bli nya Jimi Hendrix över en natt precis..
Citera
2016-02-06, 02:15
  #3
Medlem
Wretch32s avatar
Kirk Hammet är absolut en skicklig musiker, ett riktigt geni på el gitarr.
Citera
2016-02-06, 02:18
  #4
Medlem
Metallica är definitivt mycket mer berömda än de är skickliga musiker.

James och Rob skulle jag säga är helt ok. Kirk och Lars däremot. Nja. Lars har blivit helt värdelös på trummor. Så värdelös att det numera verkligen hörs på livespelningar. Kirk gör det han ska, men allt han spelar är väldigt simpla saker. Jag förstår inte varför många tror att han är en så skicklig gitarrist.

Det är inte svårt att hitta musiker som rent tekniskt överglänser samtliga medlemmar i Metallica med råge.

Citat:
Ursprungligen postat av Wretch32
Kirk Hammet är absolut en skicklig musiker, ett riktigt geni på el gitarr.
Citera
2016-02-06, 02:19
  #5
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Inom gitarrscenen anses Kirk vara en rätt dålig gitarrist. James däremot har gott anseende som en stabil och innovativ rytmgitarrist.

Det är onekligen så att den mest intressanta musikern i Metallica var Cliff.

Oaktat ovanstående bedömningar så tillför alla sin del till Metallica-soundet vilket är unikt och väldigt bra. Själv ser jag James som den musiker som får Metallica att vara ett fenomen snarare än ytterligare ett metalband i mängden.
Citera
2016-02-06, 02:23
  #6
Medlem
Silltunnas avatar
Hur kan Hammet ha så låg status? Han drar ju iväg några jävla sköna solon på varje konsert!
Citera
2016-02-06, 02:25
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SingMeToSleep
Det är onekligen så att den mest intressanta musikern i Metallica var Cliff.
Jag ställer mig faktiskt lite tveksam till att han hade ansetts som så intressant om han inte hade dött i början av deras karriär.

Citat:
Oaktat ovanstående bedömningar så tillför alla sin del till Metallica-soundet vilket är unikt och väldigt bra. Själv ser jag James som den musiker som får Metallica att vara ett fenomen snarare än ytterligare ett metalband i mängden.
De har onekligen fått till ett visst sväng, och det är lättlyssnat. Men till stor del tror jag de är stora för att de är stora. Och tittar man på tidig Metallica har definitivt Mustaine haft en hel del inflytande på soundet även om han blev kickad innan första skivan.
Citera
2016-02-06, 02:26
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Hur kan Hammet ha så låg status? Han drar ju iväg några jävla sköna solon på varje konsert!
Du spelar inte gitarr va?
Citera
2016-02-06, 02:28
  #9
Medlem
Silltunnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Du spelar inte gitarr va?

Nä. Litegrann.
Så du menar att det är enkla saker han sysselsätter sig med?
Citera
2016-02-06, 02:32
  #10
Medlem
Silltunnas avatar
Här visar Hammet lite "skills". Men det gör ni väl om allihop?

https://www.youtube.com/watch?v=nGYwwvWiCi8
Citera
2016-02-06, 02:35
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Nä. Litegrann.
Så du menar att det är enkla saker han sysselsätter sig med?
Det är väldigt enkla saker han pysslar med, och han gör det inte ens bra.

Missförstå mig inte. Han kan spela, men med tanke på hur stora Metallica är är det inte direkt kvarterets trubadur som är en lämplig jämförelse. Tittar man på gitarrister i band av liknande kaliber är han rent ut sagt kass.

Här har du exempel på gitarrister som är ljusår förbi Kirk:
https://www.youtube.com/watch?v=02RRM-4A1m4
https://www.youtube.com/watch?v=3q9RZXS7IMw
https://www.youtube.com/watch?v=Al3tRlzOREg
Citera
2016-02-06, 02:37
  #12
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Nä. Litegrann.
Så du menar att det är enkla saker han sysselsätter sig med?

Främst har han en horribel ton, slarvig teknik och är rätt så tråkig i sitt uttryck. Majoriteten är mollpenta vilket inte måste vara tråkigt, men det är oerhört konventionellt i hans tappning. Hans ideliga användande av wah-wah för att dölja ovanstående brister är ofta som att sminka en gris.

Minns att någon i en av dom brittiska tidningarna (var det Guthrie Govan?) för några år sedan var vansinnig på honom för hans tendens att hålla sig till en eller två mollpentor per solo, främst Em och Bm, och hans överanvändande av klyschor. Det var ett riktigt karaktärsmord.

Med det sagt tycker jag att han har sina stunder och det är framförallt när han går utanför sin "comfort zone". Till exempel the Unforgiven och Fade to black är två favoritsolon.

Det är talande att det mest intressanta i gitarrväg på Metallicas skivor är rytmgitarrerna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback