Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-02-05, 11:06
  #1
Medlem
Hej! Jag har en Ipad (4:e generationen) liggandes här hemma och har slutat fungera. Den va min mammas innan och hon har skött den som man ska, laddat vid behov och inga revor, sprickor eller skador på annat sätt. Aldrig blivit utsatt för något, varken fukt eller blivit tappad. Men för ett tag sen började den knasa sig och stängde av sig och tog inte emot laddning direkt. Så gjorde den några gånger och gav sedan upp helt. Nu startar den inte överhuvudtaget. Någon som vet om det finns något att göra åt detta? Eller är det enda alternativet att lämna in den? Och skulle det löna sig att kanske köpa en ny då istället?

Mvh
Citera
2016-02-05, 11:08
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Millann92
Hej! Jag har en Ipad (4:e generationen) liggandes här hemma och har slutat fungera. Den va min mammas innan och hon har skött den som man ska, laddat vid behov och inga revor, sprickor eller skador på annat sätt. Aldrig blivit utsatt för något, varken fukt eller blivit tappad. Men för ett tag sen började den knasa sig och stängde av sig och tog inte emot laddning direkt. Så gjorde den några gånger och gav sedan upp helt. Nu startar den inte överhuvudtaget. Någon som vet om det finns något att göra åt detta? Eller är det enda alternativet att lämna in den? Och skulle det löna sig att kanske köpa en ny då istället?

Mvh


Kan det inte vara så simpelt att batteriet är dött och det är glapp i sladd/ingång?
Citera
2016-02-05, 11:27
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapt0s11
Kan det inte vara så simpelt att batteriet är dött och det är glapp i sladd/ingång?

Har haft mina funderingar om det jag med. Har testat laddaren och adaptern i min Iphone 5 och den funkar, det vore ju om glappet sitter i Ipadens ingång. När jag fick hem den testade jag att återställa den, först genom att hålla nere hemknappen och on/off knappen men inget hände. Då kopplade jag in den i datorn och försökte sätta den i "recovery mode" (heter det så?) genom att hålla hemknappen medan jag stoppade in USB kabeln och då sa datorn till att den hittat en enhet som befinner sig i recovery mode, men den gick inte att återställa och Ipaden är fortsatt död efter detta och nu vill den inte ens in i det läget längre. Så någon sorts kontakt fick den ju där ett tag iaf.

mvh
Citera
2016-02-05, 11:33
  #4
Medlem
SkateBlinds avatar
Har du provat att rensa uttaget för laddsladden? Ibland samlas det damm och smuts där som gör att laddaren ej får kontakt, ioförsig vanligare på iPhone, men kanske kan hjälpa dig. Rensa genom att peta försiktigt med en tandpetare. Du kan lysa in i uttaget och se om du ser smuts eller skador.
Citera
2016-02-08, 01:09
  #5
Medlem
Om det är mjukvarufel brukar det funka att återställa surfplattan via DFU Mode. Rent förenklat är det ett särskilt återställningsläge för mer avancerade tillämpningar

http://osxdaily.com/2010/12/04/ipad-dfu-mode/
Följ anvisningarna på sidan helt enkelt. När du kommit så långt som att koppla in plattan mot iTunes så ska det bara vara att trycka på Återställ-knappen i iTunes när plattan dykt upp på datorns skärm. Om du får någon felkod så återkom för ofta finns det ganska enkla lösningar där.

SÄkerställ också att du inte laddar iPaden med en iPhone-laddare, det är det vanligaste skälet till att jag möter folk i mitt yrke vars iPad "inte tar laddning längre/tar en vecka att ladda" Laddaren som medföljer iPhone är helt enkelt väldigt klen jämfört med iPad-laddaren. Se bilder nedan om du är osäker.

iPhone-laddare: http://i01.i.aliimg.com/wsphoto/v0/5...ne-Charger.jpg
iPad-laddare: http://i.ebayimg.com/00/s/MzAwWDMwMA==/z/b6EAAOSwnDZUIy~q/$_35.JPG?set_id=2
Citera
2016-02-08, 01:22
  #6
Medlem
tryck in hemknappen samtidigt som strömbrytaren i 5-10 sekunder så gör du en snäll återställning...brukar funka
Citera
2016-02-11, 16:50
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av s4nd33p
Om det är mjukvarufel brukar det funka att återställa surfplattan via DFU Mode. Rent förenklat är det ett särskilt återställningsläge för mer avancerade tillämpningar

http://osxdaily.com/2010/12/04/ipad-dfu-mode/
Följ anvisningarna på sidan helt enkelt. När du kommit så långt som att koppla in plattan mot iTunes så ska det bara vara att trycka på Återställ-knappen i iTunes när plattan dykt upp på datorns skärm. Om du får någon felkod så återkom för ofta finns det ganska enkla lösningar där.

SÄkerställ också att du inte laddar iPaden med en iPhone-laddare, det är det vanligaste skälet till att jag möter folk i mitt yrke vars iPad "inte tar laddning längre/tar en vecka att ladda" Laddaren som medföljer iPhone är helt enkelt väldigt klen jämfört med iPad-laddaren. Se bilder nedan om du är osäker.

iPhone-laddare: http://i01.i.aliimg.com/wsphoto/v0/5...ne-Charger.jpg
iPad-laddare: http://i.ebayimg.com/00/s/MzAwWDMwMA==/z/b6EAAOSwnDZUIy~q/$_35.JPG?set_id=2

Hej! Testade idag att ladda den ca 40 min med original laddaren som kom med den. Det jag lade märke till då var att när jag laddat den med iPhone laddare har den inte blivit varm, men det blev den nu med original laddaren. Då blev både laddare och baksidan av iPaden varm. Jag gjorde då den där DFU mode saken och nu hittade iTunes iPaden och att den behövde återställas. Jag klickade på återställ och datorn hämtade ned uppdatering och försökte sedan återställa den. Men när det sedan stod i iTunes att den försökte få kontakt med iPaden så kom ett felmeddelande upp, det stod: "iPad-enheten "iPad" kunde inte återställas. Ett okänt fel uppstod (4005)". Jaha, och vad betyder detta då tro?
Citera
2016-03-05, 16:32
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Millann92
Hej! Jag har en Ipad (4:e generationen) liggandes här hemma och har slutat fungera. Den va min mammas innan och hon har skött den som man ska, laddat vid behov och inga revor, sprickor eller skador på annat sätt. Aldrig blivit utsatt för något, varken fukt eller blivit tappad. Men för ett tag sen började den knasa sig och stängde av sig och tog inte emot laddning direkt. Så gjorde den några gånger och gav sedan upp helt. Nu startar den inte överhuvudtaget. Någon som vet om det finns något att göra åt detta? Eller är det enda alternativet att lämna in den? Och skulle det löna sig att kanske köpa en ny då istället?

Mvh

Går det inte på självriksen?
Citera
2016-03-11, 11:22
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbsfil
Går det inte på självriksen?

Självrisken på vad? Garantin eller? Isf nej, den är köpt 2011/2012 (minns inte exakt) så den har några år på nacken och varken garanti eller reklamationsrätt kvar..


Fick lite svar från företag som lagar Apple produkter som gissade på att det var batteriet, detta skulle då kosta 750 kr att laga. Tråkigt bara om jag lämnar in den och det visar sig vara något helt annat som kostar skjortan att laga. Kanske bättre att köpa ny då när denna ändå är så gammal.
Citera
2016-03-11, 23:23
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Millann92
Hej! Testade idag att ladda den ca 40 min med original laddaren som kom med den. Det jag lade märke till då var att när jag laddat den med iPhone laddare har den inte blivit varm, men det blev den nu med original laddaren. Då blev både laddare och baksidan av iPaden varm. Jag gjorde då den där DFU mode saken och nu hittade iTunes iPaden och att den behövde återställas. Jag klickade på återställ och datorn hämtade ned uppdatering och försökte sedan återställa den. Men när det sedan stod i iTunes att den försökte få kontakt med iPaden så kom ett felmeddelande upp, det stod: "iPad-enheten "iPad" kunde inte återställas. Ett okänt fel uppstod (4005)". Jaha, och vad betyder detta då tro?

Om din iOS-enhet förlorar anslutningen under uppdateringen eller återskapningen eller om iTunes inte kunde meddela enheten att återskapas kan du se ett av följande meddelanden:

iPhone [enhetens namn] kunde inte återskapas. Ett okänt fel inträffade (9).
iPhone [enhetens namn] kunde inte återskapas. Ett okänt fel inträffade (4005).
iPhone [enhetens namn] kunde inte återskapas. Ett okänt fel inträffade (4013).
iPhone [enhetens namn] kunde inte återskapas. Ett okänt fel inträffade (4014).

Prova med dessa steg för att återskapa din iOS-enhet:

Installera den senaste versionen av iTunes.
Starta om datorn.
Kontrollera om det finns uppdateringar till din Mac eller PC. Om du startar om din dator för en uppdatering kontrollerar du om det finns uppdateringar igen efter omstarten.
Försök återskapa enheten med en annan USB-kabel.
Försök återskapa enheten med en annan dator.
Tvinga enheten att starta om.
Citera
2016-03-21, 15:19
  #11
Medlem
napsterdreams avatar
Du kanske borde byta ut batteriet?
Citera
2017-04-13, 01:40
  #12
Medlem
Arbetarbroders avatar
Lånar tråden.
Min iPad Air började krångla med laddningen, så köpte två nya laddare och nu visas bara -Loggan när man försöker starta den samt att den visar att den börjar ladda, men sen startar jag den och då syns bara  tills den laddat ur.

Är den död eller är finns det nått magiskt knep, typ trycka in några knappar så funkar det igen? ..eller är det kanske dags för nytt batteri? Kan man byta det på typ Elgiganten?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback