Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-02-05, 10:57
  #1
Medlem
Hej,

Jag kan inte om Windows 8, min version är Vista.

Min granne som är pensionär ville ha hjälp med hans antivirus, han sa att han har köpte en antivirus för länge sen.
Han berättar att han uppdaterade hans Windows från 7:an till 8:an och på 8:an ingår redan en antivirus i den så han tycker att det är onödigt att har den som kostar om redan ingår i den nya versionen av Windows. Stämmer det?
Det låter konstigt men jag kan inte om Windows 8 bestämde jag att fråga här först innan jag börjar på hans dator.

Vad säger ni som kör Windows 8?
Citera
2016-02-05, 11:12
  #2
Medlem
gurexs avatar
Ingår väl ett enklare har jag för mig. Men se till att uppgradera till 8.1 och kanske 10 då det är gratis. Via store/market place eller vad det nu heter. Sedan finns det ju bra gratis varianter typ Avast.
Citera
2016-02-05, 13:22
  #3
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reborn-swe
Hej,

Jag kan inte om Windows 8, min version är Vista.

Min granne som är pensionär ville ha hjälp med hans antivirus, han sa att han har köpte en antivirus för länge sen.
Han berättar att han uppdaterade hans Windows från 7:an till 8:an och på 8:an ingår redan en antivirus i den så han tycker att det är onödigt att har den som kostar om redan ingår i den nya versionen av Windows. Stämmer det?
Det låter konstigt men jag kan inte om Windows 8 bestämde jag att fråga här först innan jag börjar på hans dator.

Vad säger ni som kör Windows 8?

Det kommer alltid med ett Av till Windows och om man är en riktigt riktigt försiktig användare så kan det räcka men det är bättre att använda något som är bättre. Det finns många som är gratis som är betydligt bättre och nästintill lika bra som betalprogram. De brukar räcka för de flesta.
Citera
2016-02-06, 18:07
  #4
Medlem
OMG!!!!!!!

Min granne uppdaterade inte till Windows 8, han uppdaterad till 10:an!!!! Sorry, mitt fel....



Citat:
Ursprungligen postat av gurex
Ingår väl ett enklare har jag för mig. Men se till att uppgradera till 8.1 och kanske 10 då det är gratis. Via store/market place eller vad det nu heter. Sedan finns det ju bra gratis varianter typ Avast.

Jag använder Avast och är nöjd med det, jag ska rekommendera till honom.

Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Det kommer alltid med ett Av till Windows och om man är en riktigt riktigt försiktig användare så kan det räcka men det är bättre att använda något som är bättre. Det finns många som är gratis som är betydligt bättre och nästintill lika bra som betalprogram. De brukar räcka för de flesta.

Ok, ska man avaktiverar den som "ingår" i Windows 10 om han skulle vilja ha ngt annat?
Hur avaktiverar man det i så fall?
Citera
2016-02-06, 18:16
  #5
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reborn-swe
Ok, ska man avaktiverar den som "ingår" i Windows 10 om han skulle vilja ha ngt annat? Hur avaktiverar man det i så fall?

Det inbyggda AV blir inaktiverad när ett 3-partsprogram installeras.
Citera
2016-02-08, 13:11
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Det inbyggda AV blir inaktiverad när ett 3-partsprogram installeras.

Ahannn, då så...

Tackar, jag ska till grannen när jag har tid.
Citera
2016-02-08, 13:18
  #7
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reborn-swe
Ahannn, då så...

Tackar, jag ska till grannen när jag har tid.

Välj något av dessa - https://www.av-test.org/en/antivirus...ws/windows-10/
Citera
2016-02-08, 13:53
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Välj något av dessa - https://www.av-test.org/en/antivirus...ws/windows-10/

Jätte bra sidan!

Hur vet jag om hans Windows 10 är 32 eller 64 bitars?
Citera
2016-02-08, 14:16
  #9
Medlem
cykelsadels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reborn-swe
Jätte bra sidan!

Hur vet jag om hans Windows 10 är 32 eller 64 bitars?

https://support.microsoft.com/en-us/kb/827218
Citera
2016-02-17, 08:32
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cykelsadel
https://support.microsoft.com/en-us/kb/827218

Va bra, Tack!


En fråga till alla som kör Windows 10:

Hur kommer jag åt Windows 10 inbyggda för att konfigurerar, undersöka mm.?
Vilka vägar ska det gå till? Jag kollade på Microsofts hemsidan men hittade inte info om det, kanske finns men jag hittade inte det.
Någon som kan vägen?

_
Citera
2016-02-17, 09:09
  #11
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reborn-swe
Va bra, Tack!


En fråga till alla som kör Windows 10:

Hur kommer jag åt Windows 10 inbyggda för att konfigurerar, undersöka mm.?
Vilka vägar ska det gå till? Jag kollade på Microsofts hemsidan men hittade inte info om det, kanske finns men jag hittade inte det.
Någon som kan vägen?

_


Hmm, menar du - INSTÄLLNINGAR - som det numera heter vilken finns i utforskaren och på startmenyn.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback