Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-07-27, 23:57
  #373
Medlem
Jag har ett lån hos Lendify som bytte namn till Lunar, eller blev en del av det, whatever.

Plötsligt började de dra 500kr extra per månad. Nu har de gjort så senaste två dragningar.
När jag kollar mina meddelande så står det några gånger att räntan har höjts med 0.25 procent enheter (totalt 1 procent enhet) under 2023. Tror knappast att det innebär 500kr extra per månad.

Jag tänkte ringa dem imorgon, men de kommer säkert komma med massa bortförklaringar. Jag tycker det är helt galet att man går från 2700kr/månad till 3200kr/månad utan att jag ens blir meddelad.
Har iaf tagit bort autogiro och valt e-faktura så jag kan titta noggrant på vad fan håller de på med.

Någon som kanske vet varför?
Citera
2023-07-28, 20:30
  #374
Medlem
rallykalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BalkanBiker
Jag har ett lån hos Lendify som bytte namn till Lunar, eller blev en del av det, whatever.

Plötsligt började de dra 500kr extra per månad. Nu har de gjort så senaste två dragningar.
När jag kollar mina meddelande så står det några gånger att räntan har höjts med 0.25 procent enheter (totalt 1 procent enhet) under 2023. Tror knappast att det innebär 500kr extra per månad.

Jag tänkte ringa dem imorgon, men de kommer säkert komma med massa bortförklaringar. Jag tycker det är helt galet att man går från 2700kr/månad till 3200kr/månad utan att jag ens blir meddelad.
Har iaf tagit bort autogiro och valt e-faktura så jag kan titta noggrant på vad fan håller de på med.

Någon som kanske vet varför?

Det är inte bara bolånen som blivit mycket dyrare. I det finstilta står det att de har rätt att höja räntan på befintliga konsumentkrediter om styrräntan höjs och den har ju höjts många gånger nu senaste 18 månaderna.
Citera
2023-07-29, 10:38
  #375
Medlem
ethernals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BalkanBiker
Jag tänkte ringa dem imorgon, men de kommer säkert komma med massa bortförklaringar. Jag tycker det är helt galet att man går från 2700kr/månad till 3200kr/månad utan att jag ens blir meddelad.

Fick du något svar? Visst räntan har ju höjts rejält senaste tiden men håller med om att det är lite skumt att du inte fick någon sorts meddelande som förklarade att din månadsavgift kommer höjas
Citera
2023-07-31, 08:34
  #376
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ethernal
Fick du något svar? Visst räntan har ju höjts rejält senaste tiden men håller med om att det är lite skumt att du inte fick någon sorts meddelande som förklarade att din månadsavgift kommer höjas

Har inte ringt än, men ska göra det under veckan.
Det är jävligt märkligt att höja månadskostnaden med 20%.
Mindre än 1% höjning under året kan inte höja avgiften så mycket.
Citera
2023-08-14, 09:37
  #377
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ethernal
Fick du något svar? Visst räntan har ju höjts rejält senaste tiden men håller med om att det är lite skumt att du inte fick någon sorts meddelande som förklarade att din månadsavgift kommer höjas

De tog bort "Ränterabatt - Rewards".
Vi skrev på ett avtal inklusive Rewards och sen tar de bort. Jag valde dem över andra långivare då jag kunde sänka min ränta. Känner mig lurad. Det känns olagligt och något jag ska ta vidare.

Dessutom märkte jag att de tar 19kr i avi-avgift varje månad, för autogiro. Det är ingen som administrerar utan det skickas automatiskt. Ren stöld.
__________________
Senast redigerad av BalkanBiker 2023-08-14 kl. 09:53.
Citera
2023-08-14, 12:49
  #378
Medlem
rallykalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BalkanBiker
De tog bort "Ränterabatt - Rewards".
Vi skrev på ett avtal inklusive Rewards och sen tar de bort. Jag valde dem över andra långivare då jag kunde sänka min ränta. Känner mig lurad. Det känns olagligt och något jag ska ta vidare.

Dessutom märkte jag att de tar 19kr i avi-avgift varje månad, för autogiro. Det är ingen som administrerar utan det skickas automatiskt. Ren stöld.

Lendify (Lunar) sålde ju P2P delen så det är inte konstigt att bonusprogram upphör att gälla.

Står rätt tydligt att rewards upphör 1 juni 2023, så tror inte du kan göra något åt det.
https://www.lunar.app/se/privat/rewards
__________________
Senast redigerad av rallykalle 2023-08-14 kl. 12:58.
Citera
2023-08-15, 09:44
  #379
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle
Lendify (Lunar) sålde ju P2P delen så det är inte konstigt att bonusprogram upphör att gälla.

Står rätt tydligt att rewards upphör 1 juni 2023, så tror inte du kan göra något åt det.
https://www.lunar.app/se/privat/rewards

Jag behöver titta på avtalet. Jag är ganska säkert att det jag och Lendify skrev under innehöll rewards och inte att de kommer ta bort det i framtiden.
Konstigt nog hittar jag inte det jag skrev under, men de lär ha det i arkivet någonstans och jag ska begära det. Det kan vara avtalsbrott.

Jag började med att betala 2700kr/månad. Med max rewards hamnade jag på 2400kr. Nu är jag uppe i 3200kr. Med prickfria betalningar i nästan 5 år. What the fuck liksom.
Citera
2023-08-15, 11:56
  #380
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BalkanBiker
Jag behöver titta på avtalet. Jag är ganska säkert att det jag och Lendify skrev under innehöll rewards och inte att de kommer ta bort det i framtiden.
Konstigt nog hittar jag inte det jag skrev under, men de lär ha det i arkivet någonstans och jag ska begära det. Det kan vara avtalsbrott.

Jag började med att betala 2700kr/månad. Med max rewards hamnade jag på 2400kr. Nu är jag uppe i 3200kr. Med prickfria betalningar i nästan 5 år. What the fuck liksom.
Summorna säger inte så mycket utan att veta vad du har för lånesumma, men att räntorna går upp är väl ingen nyhet och stalltipset för alla som har något blancolån är att det ska man amortera av omgående, helst igår, eller för ett år sen för den delen.

Att räntan går upp behöver inte aviseras, visst eventuellt är det något fuffens med din rabatt som rykt men räntorna går ändå upp så vara förberedd dig på att det kommer fortsätta öka framöver.
Citera
2023-11-26, 12:31
  #381
Medlem
Skulle behöva redovisa alla mina kreditförluster hos Lendify men nu när de blivit uppköpta av Savelend kommer jag inte längre åt några årsrapporter på plattformen och inte finns det några kontaktuppgifter.
Dum som jag är sparade jag inte ner rapporterna.
Hade väl lite drygt 250k som mest på plattformen.

Jag pratade med Savelend men de menade att de inte kan hjälpa bakåt i tiden före uppköpet.
Någon som har några idéer?
Citera
2023-11-26, 13:35
  #382
Medlem
rallykalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivanhoe1881
Skulle behöva redovisa alla mina kreditförluster hos Lendify men nu när de blivit uppköpta av Savelend kommer jag inte längre åt några årsrapporter på plattformen och inte finns det några kontaktuppgifter.
Dum som jag är sparade jag inte ner rapporterna.
Hade väl lite drygt 250k som mest på plattformen.

Jag pratade med Savelend men de menade att de inte kan hjälpa bakåt i tiden före uppköpet.
Någon som har några idéer?

Lendify heter Lunar nu för tiden, Savelend köpte bara P2P delen.
https://www.lunar.app/se/privat/lendify

Provat att kontakta dem?
https://www.lunar.app/se/privat/kontakt
Citera
2023-11-26, 14:13
  #383
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle
Lendify heter Lunar nu för tiden, Savelend köpte bara P2P delen.
https://www.lunar.app/se/privat/lendify

Provat att kontakta dem?
https://www.lunar.app/se/privat/kontakt

Tack! Skall testa.
Citera
2024-01-09, 17:53
  #384
Medlem
Enterprises avatar
Jag gick in och kollade på gamla Lendify-investeringar och det är bara att konstatera att de numera är katastrofala.
På många av portföljerna ligger cirka 50 % ligger på Inkasso (nästan ingen recovery rate). Kreditprövningen måste ha varit ytterst slapp, i motsats till vad som hävdats i marknadsföringen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback