Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-19, 10:52
  #157
Medlem
LendifyABs avatar
Tänkte tipsa om en intervju som Finwire.tv gjorde med oss. Kan vara en bra introduktion för den som är nyfiken på Lendify: https://www.youtube.com/watch?v=lZGHO1NmSxc
Citera
2017-09-20, 22:55
  #158
Medlem
Ännu ett skitföretag som erbjuder värdelösa lån eller? gemensamt är att dom alla erbjuder skiträntor.

Skulle aldrig gå med på ett privatlån med mer än 4.5% ränta på 12 år. (~3% inkl ränteavdrag).
Citera
2017-09-22, 21:15
  #159
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Bong
Ännu ett skitföretag som erbjuder värdelösa lån eller? gemensamt är att dom alla erbjuder skiträntor.

Skulle aldrig gå med på ett privatlån med mer än 4.5% ränta på 12 år. (~3% inkl ränteavdrag).
Polare har lånat ut 100.000 som ger en avkastning på 8% per år. Sen ska 30% dras från det... ingen vidare investering för oss småfiskar. Finns det några bättre alternativ?
Citera
2017-09-28, 12:48
  #160
Medlem
phosphors avatar
Hur försäkrar de långivaren? Finns det någon form av säkerhet för en fordran?
Citera
2017-10-01, 01:32
  #161
Medlem
HRCs avatar
Det räcker ju med att köra deras kalkylator på siten för att se att det är rätt ointressant. Jag startar med 10K och lägger utöver det in 1K i månaden och återinvesterar alla intäkter. Efter 5 år har jag då 80K, bara 10 mer än om jag istället samlat pengarna i en burk hemma. (Och det är helt riskfritt, bortsett från att de kan bli stulna, brinna upp eller något i den stilen.)

Det blir mer lönsamt att dra ner på antalet utemåltider och äta lite mer hemlagat istället under de här åren. Deras ockeravgifter raderar ut vinsten. Nej, det blir inga pengar till Lendify.

Man skulle ha ett sånt bolag istället. Då snackar vi förtjänst......
Citera
2017-10-01, 20:54
  #162
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRC
Det räcker ju med att köra deras kalkylator på siten för att se att det är rätt ointressant. Jag startar med 10K och lägger utöver det in 1K i månaden och återinvesterar alla intäkter. Efter 5 år har jag då 80K, bara 10 mer än om jag istället samlat pengarna i en burk hemma. (Och det är helt riskfritt, bortsett från att de kan bli stulna, brinna upp eller något i den stilen.)

Det blir mer lönsamt att dra ner på antalet utemåltider och äta lite mer hemlagat istället under de här åren. Deras ockeravgifter raderar ut vinsten. Nej, det blir inga pengar till Lendify.

Man skulle ha ett sånt bolag istället. Då snackar vi förtjänst......

Blir ränta på ränta-effekten kanske mer synlig om du drar reglaget till 10 år istället för 5?

Det finns ju inget som hindrar dig att dra ner på kostnaderna som du talar om samtidigt som du investerar pengar i tex lån, aktier eller fastigheter. Du låter bara som om du har svårt för att fokusera.

Kan hålla med om att Lendify tar bra betalt för sin tjänst men efter att så många dissat denna rätt bekväma tjänst tänkte jag att det är bättre att prova själv och sila skitsnacket.

Satte in en mindre summa som annars hade hamnat på ett sk. ”Högräntekonto” med en ränta på hela 0,7%.
Mindre än tre månader senare så har faktiskt insatsen förräntat sig med 0,78% så oavsett om det kommer hålla hela vägen och att pengarna delvis är låsta avbetalningstiden igenom så tycker jag att det är ett intressant komplement till det mer alldagliga buffertsparande som man givetvis har.

Att folk drar på sig dyra lån kan jag heller inte bry mig mindre om, problemet är väl främst om kreditförlusterna skenar. Jag tycker att Lendify har en del att klargöra där och helst innan nästa finanskris.
Vad händer med fordringen tex? Den äger Lendify medan de som inte omfattas av kreditförlustfonden går helt lottlösa?

Kan iofs tänka mig att det är ett sätt att leda den som lånar ut in i rätt ”fålla”, alltså autoinvestering.
Tidigare täckte kreditförlustfonden även uteblivna räntebetalningar och det finns väl en risk för att den i framtiden inte ens kommer täcka uteblivna amorteringar..
__________________
Senast redigerad av Som-nam-na 2017-10-01 kl. 21:02.
Citera
2017-10-01, 22:06
  #163
Medlem
HRCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Vad händer med fordringen tex? Den äger Lendify medan de som inte omfattas av kreditförlustfonden går helt lottlösa?

Näe, den äger du och de andra långivarna. (Hittar ej nu var på siten det står.) Lendify är bara en slags plattform. Avtalen skrivs mellan låntagare och utlånare, låt vara att man inte träffas och skakar hand på saken. Allt är ju automatiserat och förmodligen papperslöst.

Om företaget konkar eller på annat sätt försvinner ska Lindorrf ta över det löpande arbetet så att lånen fortsätter fungera. Låter ju bra.

Den där skyddsfonden ger jag inte mycket för. När ekonomin kraschar i det här landet kommer många, många att sluta betala på sina lån och den där fonden kommer att sina fortare än kvickt.

Och ja, jag har oerhört svårt att fokusera. Det är därför jag aldrig lyckas bli rik :-(
Citera
2017-10-11, 15:00
  #164
Medlem
Omfattas Lendify av insättningsgarantin?
Citera
2017-10-11, 15:15
  #165
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Douche-THN
Omfattas Lendify av insättningsgarantin?
självklart inte


.
Citera
2017-10-24, 01:34
  #166
Medlem
Segments avatar
Mitt största problem med Lendify är egentligen att det är så svårt att hitta lån att slänga sina pengar efter. Ofta när jag går in på mitt konto så finns där bara ett eller inget lån alls.
Citera
2017-10-28, 01:01
  #167
Medlem
Smakkers avatar
Kör Tessin istället grabbar. 8-13% årlig avkastning utan några krusiduller och tramsiga serviceavgifter. Fastighetsinvestering
Citera
2017-10-30, 10:41
  #168
Medlem
LendifyABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Vad händer med fordringen tex? Den äger Lendify medan de som inte omfattas av kreditförlustfonden går helt lottlösa?


Fordringen ägs av investeraren direkt. Lendify äger inte skuldebreven utan investerarna äger skuldebreven direkt. Om något skulle hända Lendify finns skuldebreven kvar. Lendify har ett avtal med kredithanteringsbolaget Lindorff, som åtar sig att ta över hanteringen av lånen om Lendify mot förmodan inte skulle kunna driva verksamheten vidare. Så om Lendify inte driver vidare verksamheten så kommer investerarna fortfarande ha kvar sina skuldebrev och administrationen tas över av Lindorff.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback