Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-03-22, 20:22
  #25
Medlem
Överliggarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Jag har inga bevis.

Jag minns dock dagen då de meddelade på radion att Palme var skjuten, och jag följde nyheterna sedan dess. Ingenting pekade på CP, annat är polisens snabba gripande av en misstänkt. En alkis, som hade noll koll på noll saker. Jag var inte ens 10 år gammal då, men jag minns att det "luktade illa" om hela skiten.

Skulle fylla 16 det året som mordet skedde och jag kan meddela att det började lukta illa redan efter de första veckorna. Holmér grävde med totalt tunnelseende ner sig i kurderna och viftade med två revolvrar i TV. Själv närstående militäranknutna högerkretsar där Palmehatet och fruktan för att han höll på att ge bort Sverige till Sovjetunionen florerade, tänkte jag bara, va fan håller ni på med?
Ni ska ju kolla sådana som oss! Hysterikerna som var emot löntagarfonderna, EAP, NRP, näringslivstopparna, alla med militär, paramilitär eller polisiär anknytning, Säpo, Basebolligan m.m, samt för den internationella dimensionen CIA och KGB/GRU. Här någonstans fanns ju de skyldiga. Klart som korvspad. Men nä. Tog flera år innan något i den vägen ens presenterades och då bara av folk på yttersta vänsterkanten i form av "polisspåret". Sedan hittar man fyllot Christer Pettersson. Det var de åren man insåg att man, som Arne Anka uttryckte det, inte bodde i ett land utan i ett skämt.
Citera
2016-03-22, 20:28
  #26
Medlem
Överliggarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlaBlaBrah
Han greps närmare tre år efter mordet. Det som främst pekar mot honom är Lisbet Palmes vittnesmål.

Lisbeth Palmes vittnesmål är värdelöst och inte bara för den fördärvade vittneskonfrontationens skull. Den man hon säger sig ha sett bakom sig under mordkvällen i den blå jackan (dunjackan?) och identifierade som Christer Pettersson var vittnet Anders Björkman.
Citera
2016-03-22, 20:38
  #27
Medlem
Överliggarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Det mest troliga motivet borde väl ändå vara att Christer Pettersson sköt Olof Palme på uppdrag av den så kallade Bombmannen, Lars Tingström. Detta är vad Gert Fylking påstår att Christer Pettersson angav som motiv, i samband med att Christer Pettersson erkände att han sköt Palme för honom.

Och för vilket Christer Pettersson blev väl betald så att han kunde pröjsa några kabbar malvax till och hålla sig flytande.
Citera
2016-04-06, 21:36
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Överliggaren
Och för vilket Christer Pettersson blev väl betald så att han kunde pröjsa några kabbar malvax till och hålla sig flytande.

Nej, han blev inte betald för att erkänna detta för Gert. De var vänner sedan tidigare och han berättade det för Gert privat. Det har inget med TV3/Aschberg att göra.
Citera
2016-04-09, 22:42
  #29
Medlem
Faktum är att CP är en extremt trovärdig mördare, men inte om vi måste tänka oss att han agerade ensam. Med Roger Östlunds inblandning blir scenariot som jag ser det bland de mest trovärdiga (även om jag personligen har tänkt längre och alltså inte tror på det).

Har personligen känt gamla tjackpundare som kände CP och en jävla massa folk omkring honom och Palmemordet. Fanns både KKK och kommunister som CP i de kretsarna. Bl.a. fanns det långt gångna planer på att spränga Tranebergsbron.

Utifrån de historier m.m. som jag tagit del av personligen så kan jag mycket väl tänka mig att antingen Roger eller Christer sett Palme gå in på bion, bestämt att Roger skulle bevaka och ringa Christer när de kom ut och börjat röra sig hemåt, varpå Christer ställt sig och väntat för att skjuta.

Varför ser jag det som tänkbart och varför berättar jag om det här? Därför att de här personerna hatade samhället och självklart mest av allt politikerna. Punkt slut. Tro mig inte - fine. Men så är det i alla fall. Det var nog få som hade bangat, särskilt inte CP.

Dock, och nu drar jag det här längre, så kan Palmes otur inte ha sträckt sig längre. Det fanns ingen annan plats CP hade kunnat skjuta än vid tunnelgatan. Att han ställt sig där och hoppats på det bästa är maximal otur i det här fallet enligt mig.

Med det menar jag att det här med att CP av en slump befann sig vid tunnelgatan, fick syn på Palme och ställde sig för att lurpassa med max nån enstaka minuts varsel - och sedan med ett skott träffade som han gjorde... Det är helt otänkbart för mig. Oavsett motiv.

Den här idén om en ensam galning som råkade sammanstråla med Palme, och vad den galningen skulle ha haft för anledning... Det hade räckt med Palmes ansikte som motiv. Däremot är sannolikheten att en sån situation uppstod enligt min mening = 0.

CP hade aldrig med några som helst medel klarat att iscensätta en sån situation på något annat sätt än spontant - sant. Att han agerade utan hjälp från RÖ är dock enligt min mening mest att likna vid trams. Spontaniteten började i så fall där de fick reda på att han skulle gå på bio.

Vittnesuppgifter talar emot. Dessutom mest sannolikt att CP hade misslyckats om det nu var som jag beskrivit, då det inte finns några belägg för att han kunde skjuta ens.
Citera
2016-04-18, 14:19
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ben-Benn
Faktum är att CP är en extremt trovärdig mördare, men inte om vi måste tänka oss att han agerade ensam. Med Roger Östlunds inblandning blir scenariot som jag ser det bland de mest trovärdiga (även om jag personligen har tänkt längre och alltså inte tror på det).

Har personligen känt gamla tjackpundare som kände CP och en jävla massa folk omkring honom och Palmemordet. Fanns både KKK och kommunister som CP i de kretsarna. Bl.a. fanns det långt gångna planer på att spränga Tranebergsbron.

Utifrån de historier m.m. som jag tagit del av personligen så kan jag mycket väl tänka mig att antingen Roger eller Christer sett Palme gå in på bion, bestämt att Roger skulle bevaka och ringa Christer när de kom ut och börjat röra sig hemåt, varpå Christer ställt sig och väntat för att skjuta.

Varför ser jag det som tänkbart och varför berättar jag om det här? Därför att de här personerna hatade samhället och självklart mest av allt politikerna. Punkt slut. Tro mig inte - fine. Men så är det i alla fall. Det var nog få som hade bangat, särskilt inte CP.

Dock, och nu drar jag det här längre, så kan Palmes otur inte ha sträckt sig längre. Det fanns ingen annan plats CP hade kunnat skjuta än vid tunnelgatan. Att han ställt sig där och hoppats på det bästa är maximal otur i det här fallet enligt mig.

Med det menar jag att det här med att CP av en slump befann sig vid tunnelgatan, fick syn på Palme och ställde sig för att lurpassa med max nån enstaka minuts varsel - och sedan med ett skott träffade som han gjorde... Det är helt otänkbart för mig. Oavsett motiv.

Den här idén om en ensam galning som råkade sammanstråla med Palme, och vad den galningen skulle ha haft för anledning... Det hade räckt med Palmes ansikte som motiv. Däremot är sannolikheten att en sån situation uppstod enligt min mening = 0.

CP hade aldrig med några som helst medel klarat att iscensätta en sån situation på något annat sätt än spontant - sant. Att han agerade utan hjälp från RÖ är dock enligt min mening mest att likna vid trams. Spontaniteten började i så fall där de fick reda på att han skulle gå på bio.

Vittnesuppgifter talar emot. Dessutom mest sannolikt att CP hade misslyckats om det nu var som jag beskrivit, då det inte finns några belägg för att han kunde skjuta ens.

Två nedgångna knarkare, utan starkt motiv, ska alltså tillsammans ha bestämt sig för att avrätta landets statsminister som de springer på av en slump? Med CP som inte ens hade ett intresse av skjutvapen.

Ditt resonemang haltar betänkligt. Det finns mängder av personer som hatar samhället av olika skäl, men vilka är det som brukar ta till våld mot politiker och makthavare? Politiskt intresserade och engagerade personer. Skulle du kalla CP för en sådan?
Citera
2016-04-18, 19:49
  #31
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av palmeutredningen
Två nedgångna knarkare, utan starkt motiv, ska alltså tillsammans ha bestämt sig för att avrätta landets statsminister som de springer på av en slump? Med CP som inte ens hade ett intresse av skjutvapen.

Ditt resonemang haltar betänkligt. Det finns mängder av personer som hatar samhället av olika skäl, men vilka är det som brukar ta till våld mot politiker och makthavare? Politiskt intresserade och engagerade personer. Skulle du kalla CP för en sådan?

Det är en god poäng att politiker normalt mördas eller attackeras av politiska skäl, men man bör komplicera med att graden av politiska skäl och av organisation bakom mordet varierar. En del mördare är ensamvargar, andra inte och en del har klara politiska idéer, medan andra är mer känslomässiga.

Sedan finns det alltid undantag, som John Hinckley, som attackerade Reagan av icke-politiska motiv.
Citera
2016-04-22, 17:31
  #32
Avstängd
konstapels avatar
Motiv och motiv, scenariot som polis och åklagare vill få oss att tro är ju att CP stötte på paret Palme på väg till eller in till biografen varpå CP fick för sig att nu skulle han minsann knäppa OP varpå han åkte och hämtade en puffra modell "spädgris" för att citera GW och sedan skred till verket.

Låter det knäppt? Ja det tycker nog de flesta normalt funtade människor men så står bevisläget än idag för såvitt polisen angår var det CP som mördade OP.
För att putsa på den fasaden lite så har det från polisens sida nämnts vagt om "samhällshat", att han nån gång sagt att han skulle "skjuta Palme" och att han var polare med Tingström aka Bombmannen men mer handfast än så blir det inte.
__________________
Senast redigerad av konstapel 2016-04-22 kl. 17:33.
Citera
2016-04-22, 23:29
  #33
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Motiv och motiv, scenariot som polis och åklagare vill få oss att tro är ju att CP stötte på paret Palme på väg till eller in till biografen varpå CP fick för sig att nu skulle han minsann knäppa OP varpå han åkte och hämtade en puffra modell "spädgris" för att citera GW och sedan skred till verket.

Låter det knäppt? Ja det tycker nog de flesta normalt funtade människor men så står bevisläget än idag för såvitt polisen angår var det CP som mördade OP.
För att putsa på den fasaden lite så har det från polisens sida nämnts vagt om "samhällshat", att han nån gång sagt att han skulle "skjuta Palme" och att han var polare med Tingström aka Bombmannen men mer handfast än så blir det inte.

Och varför skulle det låta knäppt? Mijailovic fick syn på Anna Lindh på stan och bestämde sig sedan för att mörda henne och det underlättades av att hon inte hade livvakter.

Om CP mördade Palme hände något snarlikt. Jag tror snarast att du som många andra av diverse skäl inte tror på CP, vilket förstås är en möjlig slutsats att dra, och därför våldsamt och nästan uteslutande av känsloskäl överskattar de olika skäl som framförts för att CP inte var en möjlig mördare.

I alla händelser är det där med normalt funtade människor ett mycket bristfälligt argument logiskt. Det enda du menar är att du inte tror teorin och att de som inte delar din åsikt då inte kan vara normalt funtade.
Citera
2016-04-23, 03:59
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Motiv och motiv, scenariot som polis och åklagare vill få oss att tro är ju att CP stötte på paret Palme på väg till eller in till biografen varpå CP fick för sig att nu skulle han minsann knäppa OP varpå han åkte och hämtade en puffra modell "spädgris" för att citera GW och sedan skred till verket.

Låter det knäppt? Ja det tycker nog de flesta normalt funtade människor men så står bevisläget än idag för såvitt polisen angår var det CP som mördade OP.
För att putsa på den fasaden lite så har det från polisens sida nämnts vagt om "samhällshat", att han nån gång sagt att han skulle "skjuta Palme" och att han var polare med Tingström aka Bombmannen men mer handfast än så blir det inte.

Det låter knäppt ja, om man lever i en deckar-fantasi-värld.

Men i realiteten går denna typ av mord ofta till just så; ett hastverk av en ensam galning med ytterst vaga motiv. Det är väldigt mycket enklare för en ensam galning att gå till verket. Det finns gott om sjuka människor ute i samhället.

John Lennon, Anna Lind, Ronny Reagan, osv.

Tveksamt om Mijailovic någonsin hade blivit haffad utan övervakningskameror.

Men det behöver inte ha varit just Chrille P. Det kan likaväl har varit t.ex. låg-oddsaren Chrille A.
Citera
2016-04-25, 22:22
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av palmeutredningen
Två nedgångna knarkare, utan starkt motiv, ska alltså tillsammans ha bestämt sig för att avrätta landets statsminister som de springer på av en slump? Med CP som inte ens hade ett intresse av skjutvapen.

Ditt resonemang haltar betänkligt. Det finns mängder av personer som hatar samhället av olika skäl, men vilka är det som brukar ta till våld mot politiker och makthavare? Politiskt intresserade och engagerade personer. Skulle du kalla CP för en sådan?

Du vet tydligen ingenting om amfetamin. Behöver jag säga mer? De här dårarna kunde få för sig i stort sett vad som helst. Mörda Palme kan mycket väl ha varit nåt de fick för sig p.g.a. nån skitsak, eller bara för att bonda. Nu säger jag dock inte att det var så.

Du saknar både insikt och kunskap.
Citera
2016-06-12, 10:39
  #36
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag undrade mest om det fanns några tecken på att CP var känd Palme-hatare.
Men det här har säkert diskuterats miljoner gånger. Och diskussionen är kanske poänglös.

Tror jag inte. Enda anledningen att CP fick skulden var att han var en känd kriminell och en pundare..

Och japp, Palme lade fram förslaget att Sverige skulle bli mångkulturellt 1975.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback