Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-02-04, 23:42
  #1
Medlem
Växter har funnit på jorden lika länge som djur men hur kan det komma sig att inte en enda växt har blivit intelligent? Djur kan vara dumma som encelliga organismer eller intelligenta som människor men alla växter är så dumma att vi inte ens reflektera över att vi dödar dem när vi äter vegetariskt? Har växter inga som helst känslor? Hur kan det komma sig?

Sen undra jag om det finns djur med lika stor intelligent som växterna skulle man kunna äta såna djur och ändå känna sig som vegetarian?
Citera
2016-02-04, 23:58
  #2
Avstängd
Tibetanleguans avatar
Så köttätande växter har inte evolverat från en icke-köttätande växt? Är inte det att klassa som intelligens?

Växter och träd ska väl också kunna kommunicera med varandra genom ''tickande''-ljud?

http://io9.gizmodo.com/5919973/plant...licking-sounds

Det måste ju ändå klassas som intelligens..
Citera
2016-02-05, 00:07
  #3
Medlem
Avlyssnads avatar
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sensitivasl%C3%A4ktet

Där har du en växt som kan skydda sig på minst två olika sätt; genom att slå ihop sig för att minska värmeförlust samt avvärja hot via de två taggarna. Växten kan också sova. När någon vill röra växten så "krymper" den ihop sig för att skydda sig. Den äter koldioxid och skiter syre. Den dricker vatten som alla andra.

Med detta sagt menar jag att denna växt utför minst lika många aktiviteter som exempelvis nötkreatur gör vilket för mig innebär att vegetarianism bara är en >>hype<< och inget annat.

Jag går dock inte så långt och kallar varken växten som nötkreaturen för intelligenta eftersom intelligens förutsätter en process vari flera komplexa men oberoende av varandra aktiviteter äger rum. Ett exempel är förmågan att på ett skönt vis kunna förstå, njuta av och sedan formulera ens tankar i skrift.
Citera
2016-02-05, 01:26
  #4
Medlem
En växt dör inte då den skördas. Vi kan ta sticklingar,vi kan plocka och beskära.
Vi kan klona en planta flera ggr genom att t skott och sticklingar. Plantan lever och mår bra. Vi kan inte plocka benen av en ko för att äta...
Citera
2016-02-05, 01:38
  #5
Medlem
technoisbests avatar
Och hur vet du det om man får fråga?
Citera
2016-02-05, 08:26
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Växter har funnit på jorden lika länge som djur men hur kan det komma sig att inte en enda växt har blivit intelligent?
Vad skulle en växt göra med någon större intelligens när de har så ytterst begränsad rörelseförmåga?
Citera
2016-02-05, 08:33
  #7
Medlem
technoisbests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Vad skulle en växt göra med någon större intelligens när de har så ytterst begränsad rörelseförmåga?

https://en.wikipedia.org/wiki/Venus_flytrap
Citera
2016-02-05, 09:56
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av technoisbest
https://en.wikipedia.org/wiki/Venus_flytrap
Denna har ingen hjärna men klarar sig bra ändå.
Citera
2016-02-05, 10:04
  #9
Medlem
LazyBlues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Växter har funnit på jorden lika länge som djur men hur kan det komma sig att inte en enda växt har blivit intelligent? Djur kan vara dumma som encelliga organismer eller intelligenta som människor men alla växter är så dumma att vi inte ens reflektera över att vi dödar dem när vi äter vegetariskt? Har växter inga som helst känslor? Hur kan det komma sig?

Sen undra jag om det finns djur med lika stor intelligent som växterna skulle man kunna äta såna djur och ändå känna sig som vegetarian?

Vad exakt tolkar du som intelligens? Om du ger oss dina riktlinjer så är det kanske lättare att svara?
Citera
2016-02-06, 23:50
  #10
Medlem
Ambelains avatar
Beroende på hur man nu väljer att definiera "växt", så finns det iaf en art av blötdjur (eller blötdjurslik), som har en hjärna i början av sitt liv. Då är den rörlig och kan ambulera omkring.
Men målet med dess liv är att bli stationär, borra sig fast och sätta rötter. Bli en "växt" alltså.
Då förlorar den sin hjärna.

Det exemplet kanske ger några ledtrådar till varför växter inte har hjärna.
De behöver ingen sådan. De får sin näring helt automatiskt, och de sköter sin reproduktion också helt automatiskt.

Men som mitt exempel visar så Hade det kunnat fungera med hjärnor på växter, men då bara om de hade olika faser i sina liv. Om de gått från fastvuxna, stationära till rörliga tex - eller tvärtom. Dvs rent principiellt borde det inte vara något hinder vad jag kan se iaf

Men vad jag vet finns det inga exempel på det motsatta förhållandet. Dvs först stationär utan hjärna, och sen rörlig och utvecklad hjärna.
Det kanske finns, men jag känner inte ill det.
Metamorfos är ju inte jätteovanligt, att de byter skepnad. De flygande insekterna har ju levt helt andra liv innan de fick sina vingar.
Och eftersom det hade varit tal om två olika arter (för upptäckaren) så hade det kanske varit svårt att göra kopplingen omedelbart, särskilt om det hade varit antingen fossil, eller sällsynt i svåråtkomlig miljö.
Citera
2016-02-11, 12:59
  #11
Medlem
Läs boken "The secreat life of plants" av Peter Tompkins och Christopher Bird, så får du nog svar på många frågor.
Citera
2016-02-17, 11:40
  #12
Medlem
För att kunna ha en hjärna så krävs ett nervsystem vilket växter inte har. En växt är visserligen "medveten" om sin omgivning och kan och kan förflytta sig och böjer sig åt solens håll till exempel och kan uppfatta saker som berörning och gravitation.

Men istället för nervsystem så utsöndrar de hormoner (precis som människo) för att kommunicera med sitt inre..

För kommunkation så finns det till exempel vissa träd som kan uppfatta att andra träd utsöndrar insekts-repellerande ämnen och således själva börja producera samma ämne. De kan även kommunicera via symbiotiska kanaler, där till exempel en planta utsöndrar kemikalier som signalerar torka som då en annan planta kan uppfatta.

De har även ett slags "minne". Till exempel så måste den köttätande växten venus flugfälla komma ihåg att en fluga måste träffa två av dess hår innan den smäller igen sin "käft". Denna form av minne är dock elektriskt, i annat fall så är minnet oftast epigenetiskt.
__________________
Senast redigerad av sentience 2016-02-17 kl. 11:50.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback