Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-02-06, 10:55
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rewriteable
Hur mycket skattefri WHT utdelning kan man göra då?

All utdelning till EU moderbolag blir skattefritt, gräns är oftast holdingbolaget behöver äga minst 10% av aktier.

Du sa bolaget gör ca 2M vinst per år, vet inte om du angav det före eller efter bolagsskatt eller vinst efter löner eller löner medräknat.

Men om bolaget väljer dela ut 2M och du äger 50% så har du 1M skattefritt ut till holdingbolaget som du sedan kan föra vidare utanför EU skattefritt om du gör det rätt.

Så du kan ju välja inte ta ut någon lön alls sedan, bara ta utdelningen.
Citera
2016-02-06, 18:29
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
All utdelning till EU moderbolag blir skattefritt, gräns är oftast holdingbolaget behöver äga minst 10% av aktier.

Du sa bolaget gör ca 2M vinst per år, vet inte om du angav det före eller efter bolagsskatt eller vinst efter löner eller löner medräknat.

Men om bolaget väljer dela ut 2M och du äger 50% så har du 1M skattefritt ut till holdingbolaget som du sedan kan föra vidare utanför EU skattefritt om du gör det rätt.

Så du kan ju välja inte ta ut någon lön alls sedan, bara ta utdelningen.

Okej. Det är här är ju vad jag hört tidigare men saken är alltså då att hodingbolaget sedan måste ligga i UAE där de inte har insyn. Tycker bara den delen känns lite läskig. Det kommer nog ett avtal där också snart.
Citera
2016-02-06, 18:42
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rewriteable
Okej. Det är här är ju vad jag hört tidigare men saken är alltså då att hodingbolaget sedan måste ligga i UAE där de inte har insyn. Tycker bara den delen känns lite läskig. Det kommer nog ett avtal där också snart.

Nej aldrig, lägg det som FZ bolag och fixa dig resident i UAE kostar dig inte speciellt mycket. Så finns inget raportera på bankfront.

Vill du både använda kondom och P-piller fixa en trust som äger UAE holdingbolaget.
Citera
2016-02-08, 13:46
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Nej aldrig, lägg det som FZ bolag och fixa dig resident i UAE kostar dig inte speciellt mycket. Så finns inget raportera på bankfront.

Vill du både använda kondom och P-piller fixa en trust som äger UAE holdingbolaget.

Okej, intressant. Tack så mkt!

Tips på någon/några att vända sig till för bildandet av bolaget i Dubai? Samt för hela den här uppsättningen med Maltesiskt bolag?
Citera
2016-02-08, 19:12
  #17
Medlem
martinvaxjos avatar
Denna tråd får mig att åter inse problemet med olika öppenhet och olika skattenivå i olika länder.
Frihandel och relationer mellan länder är ett problem som skapar detta underbjudande och dränering av välfärd i hela världen. Samtidigt har jag sympati med de som skattefuskar nu när landet leds av politiker som "öppnar sina hjärtan" och stänger ner hjärnan.
Citera
2016-02-08, 19:20
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rewriteable
Okej, intressant. Tack så mkt!

Tips på någon/några att vända sig till för bildandet av bolaget i Dubai? Samt för hela den här uppsättningen med Maltesiskt bolag?

Har bra personliga kontakter både i Malta och UAE/Dubai, dock tänker ägaren av konsultbolaget som registrerar frizoner/offshore i UAE/Dubai lägga ner så vågar inte riktigt skicka dig just nu. Vi har lite övriga affärer tillsammans med, men den ena anställda i det bolaget kommer leta nytt jobb så.

För har själva bolag lite var stans i världen. Malta kan jag ge kontakter till dock, Dubai kan jag ge förslag vad som krävs men inte gå i god för någon övrig exakt.

Kostnader kan jag med beräkna för olika upplägg, dock skiljer pris en hel del % beroende vem du anlitar av alla sedan.
Citera
2016-02-08, 20:47
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinvaxjo
Denna tråd får mig att åter inse problemet med olika öppenhet och olika skattenivå i olika länder.
Frihandel och relationer mellan länder är ett problem som skapar detta underbjudande och dränering av välfärd i hela världen. Samtidigt har jag sympati med de som skattefuskar nu när landet leds av politiker som "öppnar sina hjärtan" och stänger ner hjärnan.

Jag har också sympati med de som skattefuskar pga av politiken i landet. Men politiken kommer att ändra sig, svenskarna har äntligen vaknat.

Med det sagt: jag tycker inte att jag skattefuskar eftersom att jag på riktigt inte kommer att bo i Sverige eller utnyttja Sveriges välfärd. En viss skatt till Sverige kan jag tänka mig att betala eftersom att jag agerar på svensk marknad till viss del, men det är ju befängt att behöva betala över 50% skatt (arbetsgivaravgift + inkomstskatt) när jag bor i ett annat land.
Citera
2016-02-10, 12:13
  #20
Medlem
Hittade denna: http://www.regeringen.se/rattsdokume...-arabemiraten/

Så det vi pratar om att ha ett bolag i Dubai funkar alltså inte.
Citera
2016-02-10, 17:06
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rewriteable
Hittade denna: http://www.regeringen.se/rattsdokume...-arabemiraten/

Så det vi pratar om att ha ett bolag i Dubai funkar alltså inte.

Det funkar, du ska se till blir ett resident bolag samt skaffa residency i landet. Då omöjligt rapportering för AEOI. Även om dom kan göra manuell förfrågan så krävs det underlag, och du bryter inte mot någon lag då du följer alla lagar med det upplägg. Bolaget följer alla lagar.


Om du vill ha 100% sekretess så får du skapa en trust som äger aktierna med.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback