Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2016-02-05, 17:39
  #25
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cirkusregeringus

När han svarar gratulerar jag honom och vi börjar ganska omgående diskutera insändaren i DN. Jag frågar honom varför den verkar så mjäkig - en stil som han annars inte är klär sig i (alltid varit en frispråkig preson). Han berättar till min förvåning att hans ursprungliga artikel egentligen varit dubbelt så lång, men att DN valde, efter att ha frågat om hans tillåtelse, att ta bort vissa delar som det inte fanns "källor" eller "belägg" för. Det som var kvar efter hans insändare, efter att de cherrypickat dess innehåll, var i grund och bottnen ännu en av de likriktade artiklar som florerar på valfri så kallad main stream media.

Han tillät naturligtvis att DN tog bort delar av hans text; möjligtvis på grund av fåfängan det innebär att få sitt namn publicerat i en stor morgontidning. Missförstå mig rätt, jag kastar inga stenar här - jag skulle gjort samma sak.


Citat:
Ursprungligen postat av cirkusregeringus
Under vilka omständigheter går författaren med på det?

Du skrev det själv.
Citera
2016-02-07, 19:30
  #26
Medlem
cirkusregeringuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Du skrev det själv.

Jag tror du missar poängen: Det DN gör är inte rättvist eller moraliskt. Det handlar inte bara om författaren och redaktören, utan även om publiken/läsarna. När de läser artikeln får de intrycket att kloka, vältaliga medborgare faktiskt tycker rätt(dvs i den politiskt korrekta fåran). De matas in en skenbild av vad folk faktiskt tycker och deras slutgiltiga uppfattning blir den som DN vill förmedla; inte den som ursprungligen förmedlades av artikelförfattaren.

Sedan är det en annan femma vilka alternativ DN ger artikelförfattaren, nämligen "Ge oss källor på din påståenden så överväger vi publicera din insändare, eller så reviderar vi bara här, där och här".
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback