Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2016-10-26, 11:57
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orensata
Är det inte ett mediadrev ? Det rapporteras mer men statistiken är oförändrad ?

Det är som med mycket annat att många inte kan skilja på medial uppmärksamhet och på faktisk frekvens. Det här är troligen ett exempel på detta då läkare är ett högstatusyrke, kombinerat med det maktförhållande läkare har över patienter.
Om bilmekanikern Börje tafsar på kunder blir det knappast en riksnyhet men om läkaren Mats blir påkommen med samma sak mot patienter så blir det uppmärksammat.

Det har inte framkommit något alls i tråden som tyder på att det skett en ökning men ändå ser man folk som skriver att det är uppenbart eller utan tvekan så och fortsätter som om det vore en vedertagen sanning.
Nu säger jag inte att det inte skett en ökning, det kan det mycket väl ha gjort. Men det har inte framkommit något bevis alls för att det är så i den här tråden.
Citera
2016-10-26, 12:00
  #26
Medlem
Fnissturkens avatar
I takt med att yrket blir alltmer blattefierat så kommer vi se mer brott begångna av läkare.
Citera
2019-01-02, 02:23
  #27
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Håller med; visst har det dykt upp många högprofilbrott med läkare som gärningsmän den senaste tiden. En stor anledning tror jag kan vara att läkare, liksom t.ex. polis och jurist, förväntas av samhället att vara goda laglydiga människor. Så när en läkare väl gör något skapar det större rubriker, och man vill gärna skriva ut yrket (inte lika sensationellt med "civilingenjör slår barn", eller "ekonomistudent döms för barnporr" osv). Det är också möjligt att fel sorts människor dras till yrket, kanske p.g.a. pengar, status och tillgång till personer med begränsad möjlighet att värna sig. Vem vet?

För övrigt tycker jag inte att man skall fästa för mycket uppmärksamhet kring Ulf Åsgårds uttalande. Hans enda "källa" är:
"– Enligt min kliniska erfarenhet finns det en påtaglig överrepresentation av läkare."
Löjeväckande att han inte ens har försökt hitta minst anstymmelse till statistik
.

Varför kan vi inte lita på Åsgård? Hans kliniska erfarenheter av detta yrke torde ju vara gigantiska vid det här laget?

Slår vad om att du är läkare och tog åt dig personligen av Åsgårds uttalande.
Citera
2019-01-02, 04:24
  #28
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thenewlife
Man läser ofta nuförtiden att läkare begår brott. Sexbrott, mord, forskningsfusk är en av vanligaste brott de begår.

Frågar är vad som har hänt med läkarna? Varför begår allt fler brott?
Läkaryrkets rykte har alltid varit i topp genom tiderna, håller den glänsande bra ryktet att försvinna tror ni?

Finns flera exempel bara i år:
Sexbunkerläkare misstänkt för fler brott
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22153121.ab

Läkare i Falun misstänks för sexuella övergrepp på barn
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6354140

Läkarstudent dömdes för barnporr – fick gå kvar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kr...cle22081226.ab

Sexdömd gynekolog la ut film på porrsajt
http://www.expressen.se/gt/sexdomd-g...m-pa-porrsajt/

Läkare misshandlade tonåring - åtalas
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kr...cle22159298.ab

(FB) Professor i Umeå tog ut dubbla löner.


Utan att veta kan jag gissa att flertalet är invandrade läkare.. NEJ det skall inte bli en rasistisk orgie nu..

MEN Staten har I sin iver anställt de som kommer in i landet aldeles för lättvindligt.. Läkarbristen, Invandringen Ivern att hålla invandrares "förträfflighet" högt har skapat ett Sverige vi Svenskar inte känner igen..

Invandrare med läkarutbildning som kanske fuskats fram eller köpts i hemlandet godkänns.. Fusk på prov, kontakter i socialstyrelsen och liknande skapar osäkra läkare o9ch sköterskor.

Samtidigt så lättas kraven även för "vita" läkare som glider med i ivern av att fylla tomma läkarplatser.. Vi ser detta i alla "bristyrken" såväl vårdpersonal spm lärare, socialarbetare, vårdgivare ute i landet.. även bil besiktare och liknande drabbas av ivern att tillsätta billig invandrad arbetskraft.

Samhället bryts sakta ned då kraven sänks..

rnl. min åsikt startar det redan i skolan..Somalie barnen klarar inte kraven.. lösning.. sänk kraven för alla.. då kan alla få "mvg" och plugga vidare.. hepp nu måste ju kraven i gymnasiet sänkas. och en stund senare även på högskolenivå..DEN "lösningen" fördummar landet Sverige och borde överges omedelbart..
Citera
2019-01-02, 05:11
  #29
Medlem
Antalet läkare i Sverige har ökat mycket kraftigt. Antal läkare per 100 000 invånare har ökat 20% sedan 2005. I absoluta tal är ökningen då än starkare. Så TS har nog rätt.
Citera
2019-01-02, 05:28
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Animale
Säkert till stor del därför att det idag finns fler läkare av utländsk härkomst.

Det tror jag också ABSOLUT! (om man får tro det!?)
(Det har ju på senare tid dykt upp flera fall med FALSKA läkare. Liksom hur lätt är det för en svensk att förfalska en läkarleg.?)
Citera
2019-01-02, 05:40
  #31
Medlem
Gissningsvis är andelen lagförda läkare betydligt lägre än andelen lagförda fordonsförare.
Vi vet att kopplingen mellan utbildningsnivå och brottslighet är mycket stark. Kopplingen mellan begåvning och brottslighet är också mycket stark. Kumla befolkas inte av snillen . Flertalet som sitter där är ganska korkade.
Citera
2019-01-02, 06:51
  #32
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Varför kan vi inte lita på Åsgård? Hans kliniska erfarenheter av detta yrke torde ju vara gigantiska vid det här laget?

Slår vad om att du är läkare och tog åt dig personligen av Åsgårds uttalande.
Min invändning var att han saknade statistik för att styrka sitt påstående. Det är ett underbetyg till honom som läkare. Alla läkare (borde?) veta att hjärnan har stor snårig djungel av cognitive biases att bekämpa. Vi människor har lätt för att bilda oss en uppfattning som är helt felaktig. Därför har vi statistik för att jämföra hur verkligheten förhåller sig. Inom medicinen är expert opinions värt obetydligt mindre än åsikterna från en magic 8-ball. Jag gjorde ett halvhjärtat försök att googla upp lite statistik men gav upp efter två minuter nu på morgonkvisten. Det man kan säga är att det finns statistik inom ämnet och om nu dr Åsgård är en gigant inom sitt ämne kan man fråga sig varför inte använde detta för att underbygga sitt påstående.

Min egen uppfattning är att läkare är överrepresenterade inom vissa brottsgrenar, men eftersom jag inte har någon statistik på det låter jag det vara osagt.
Citera
2019-01-02, 11:02
  #33
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Min invändning var att han saknade statistik för att styrka sitt påstående. Det är ett underbetyg till honom som läkare. Alla läkare (borde?) veta att hjärnan har stor snårig djungel av cognitive biases att bekämpa. Vi människor har lätt för att bilda oss en uppfattning som är helt felaktig. Därför har vi statistik för att jämföra hur verkligheten förhåller sig. Inom medicinen är expert opinions värt obetydligt mindre än åsikterna från en magic 8-ball. Jag gjorde ett halvhjärtat försök att googla upp lite statistik men gav upp efter två minuter nu på morgonkvisten. Det man kan säga är att det finns statistik inom ämnet och om nu dr Åsgård är en gigant inom sitt ämne kan man fråga sig varför inte använde detta för att underbygga sitt påstående.

Min egen uppfattning är att läkare är överrepresenterade inom vissa brottsgrenar, men eftersom jag inte har någon statistik på det låter jag det vara osagt.

Vad skall man samla in statistik för om man inte har någon hypotes, eller "cognitive bias", eller "magkänsla" som man vill pröva mot verkligheten?

Självklart är Åsgårds "känsla" viktig för att kunna ställa relevanta frågor. Se på BRÅ:s statistik, ofta helt värdelös därför att den inte styrs av hypoteser som behöver prövas, utan tvärtom försöker omöjliggöra prövning av hypoteser.
Citera
2019-01-02, 17:04
  #34
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Vad skall man samla in statistik för om man inte har någon hypotes, eller "cognitive bias", eller "magkänsla" som man vill pröva mot verkligheten?

Självklart är Åsgårds "känsla" viktig för att kunna ställa relevanta frågor. Se på BRÅ:s statistik, ofta helt värdelös därför att den inte styrs av hypoteser som behöver prövas, utan tvärtom försöker omöjliggöra prövning av hypoteser.
Jag citerar mig själv
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Min invändning var att han saknade statistik för att styrka sitt påstående.
Jag har inte klagat på människor som har en hypotes och som antingen diskuterar denna på lunchrasten eller över frukostbordet eller för den delen som med sin hypotes använder data för att pröva denna mot verkligheten.

Men när en "expert" utviker sig i Aftonbladet och i sin roll som framträdande sakkunnig gör magkänslepåståenden som han framställer som sanning är det dumt och farligt. Hela följande citat är kasst:
Citat:
Ursprungligen postat av Aftonbladet
Att en läkare begår allvarliga brott är inte ovanligt säger Ulf Åsgård. Enligt hans uppfattning är läkare till och med överrepresenterade.

– Enligt min kliniska erfarenhet finns det en påtaglig överrepresentation av läkare.

Vad det beror på kan han inte svara på exakt.

– Men det finns väldigt många märkliga brott som har begåtts av läkare.
Gör han det utan en gnutta (för oss visad) vetenskap. Oproffsigt och ovärdigt en riktig kliniker.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback