Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2016-02-04, 21:22
  #85
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allmogen
Du ljuger som vanligt. Det är bara drygt ett år sedan vi hade ett nyval utlyst. Vad dina förutsägelser och utsagor är värda vet vi sen tidigare.

(FB) Det är kört för SD!
.

Kan inte låta detta gå oemotsagt. Utlyser man nyval så kan man inte dra tillbaka det. Han påstod att han ämnade utlysa nyval så fort det var möjligt. Vilket han sedermera inte gjorde.
Citera
2016-02-04, 21:29
  #86
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Kan inte låta detta gå oemotsagt. Utlyser man nyval så kan man inte dra tillbaka det. Han påstod att han ämnade utlysa nyval så fort det var möjligt. Vilket han sedermera inte gjorde.

Ja, det är möjligt att jag i något hänseende tabbat mig på den exakta vokabulären. Antar att du menar att det finns någon definition av vad "utlyst" innebär i lagstiftningen.

Hursomhelst var det ett datum utsatt när spektaklet skulle gå av stapeln. Vilket var vad jag menade med utlyst och denna betydelse avviker såvitt jag kan bedöma inte från vad som anses övligt i dagligt tal.
Citera
2016-02-04, 21:43
  #87
Medlem
svenabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GIILAB
För att förenkla för dig, vilka av dessa frågor tror du inte kommer att finnas med i åsiktsförklaringen i Alliansens budgetförslag?

- utredning om NATO medlemskap
- Utökat Europasamarbete
- Utökade vinster i välfärden
- Sänkt a-kassa
- sänkt sjukersättning
- försvagad LAS

Var vänlig att svara på frågan som jag nu ställt fem gånger.

Utökat Europasamarbete i dessa tider? Har moderaterna fortfarande som främsta utrikespolitiska mål, att få med Turkiet i EU? De hade det 2006 och 2010 och jag har inte hör dem göra avbön.

Utökade vinster i välfärden? Konstig formulering. Är det ett må i sig att företag i välfärdssektorn skall göra högre vinster? Innebär inte det skattehöjningar?

Försvagad LAS sa Reinfeldt/Borg uttryckligen att det inte blir tal om. Jag har inte hör någon avbön här heller.

Jag har inte heller i klartext hört någon säga att A-kassa och sjukersättningen bör sänkas. Var har du hört det? Det bör fram i valrörelsen inför extravalet som närmar sig.

NATO blir förmodligen nödvändigt efter Alliansens bravader 2006-2014 oavsett vem som regerar.
Var det en medveten strategi? Att försvaga försvaret så mycket att vi måste gå med i NATO?

Efter valet har SD gått fram 15 av 14 månader medan M nu tillfälligtvis har gått fram i en mätning. Det är verkligen löjeväckande att se hur en propagandamakare som du drar allt för stora växlar på det.
Citera
2016-02-04, 22:18
  #88
Medlem
Floragatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GIILAB
Vi kommer som det ser ut nu aldrig att rösta på ett förslag från SD.
Mycket talande reservation, fullt i klass med AKB:s det är inte aktuellt att samarbeta med SD. Bra att du täcker upp för framtiden.
Citera
2016-02-11, 15:44
  #89
Medlem
Harrison-Bengtssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemskeScven
Med nuvarande fördelning i plenisalen skulle inte MKdFpSD ha tillräckligt mandat utan C. Efter nästa val kan förstås mycket ha hänt.

Problemet är att Kd har haft siffror som innebär att de kanske inte kommer in i riksdagen. Alltså är det vanskligt att räkna med dessa i en allians. Då blir det bara M & L kvar. Allierar de sig med SD kan det gå men vågar / vill de det ?

En intressant fråga är varför c är så invandringsvänliga.
1. Medmänsklighet?
2. För att späda ut arbetskraften med massa outbildade som kan anställas till låg kostnad?
3. De är inte för extrem invandring, men de utger sig för att vara det för att vid förhandlingsbordet kompromissa bort invandringen i utbyte mot frågor som ligger dem närmare om hjärtat?
4. Övrigt ?
Citera
2016-02-11, 17:16
  #90
Medlem
Harrison-Bengtssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemskeScven
Med nuvarande fördelning i plenisalen skulle inte MKdFpSD ha tillräckligt mandat utan C. Efter nästa val kan förstås mycket ha hänt.

Problemet är att Kd har haft siffror som innebär att de kanske inte kommer in i riksdagen. Alltså är det vanskligt att räkna med dessa i en allians. Då blir det bara M & L kvar. Allierar de sig med SD kan det gå men vågar / vill de det ?

En intressant fråga är varför c är så invandringsvänliga.
1. Medmänsklighet?
2. För att späda ut arbetskraften med massa outbildade som kan anställas till låg kostnad?
3. De är inte för extrem invandring, men de utger sig för att vara det för att vid förhandlingsbordet kompromissa bort invandringen i utbyte mot frågor som ligger dem närmare om hjärtat?
4. Övrigt ?
Citera
2016-02-11, 17:32
  #91
Medlem
Y2Ws avatar
Idag flyttar sig M ännu mer från C och den forna "alliansen" ännu mer genom att ta mer av SD:s politik.
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback