Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-02-08, 06:53
  #37
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Jag bortser från sådant som "försvarligt att lämna" eftersom den bedömningen kan slå lite hur som helst. Hur vet du om en rattfylla hos en högt uppsatt är försvarlig att lämna ut? Det kan ju tvärtom vara att det anses vara irrelevant för den högt uppsattes uppdrag och att uppgiften därför är oförsvarlig att lämna.

Därför bortser jag från sådana "extrema" undantagsfall.
Nej det kommer det inte att bli med mindre än att vi håller på att få en diktatur, och då är det redan för sent. Som vanligt svävar du iväg i en massa halmgubbar/red herrings om hur alternativa scenarier kan fantiseras ihop, med tonvikt på fantisera...

Håll dig till vi vet och hur rättspraxis funkar idag så blir allt så mycket enklare och närmare sanningen än att du svävar ut i dina hittepåscenarier.
Citera
2016-02-08, 09:46
  #38
Medlem
Tycker inte att man ska måla upp satan på väggen. Tror inte att flashback kommer att påverkas. Spontant tänker jag att förslaget kan vara lite bra, men vi får se.
Citera
2016-02-08, 13:41
  #39
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
.

Ledaren? Är det Kim-Jong-un du idoliserar? Eller är det Ledaren i TV-serien "V" som inspirerat dig?

Du resonerar som att det är en enda person(alternativt en elit) som ska fatta beslut, och därmed ska avgöra vad som ska vara tillåtet för den enskilda individen; att beskriva vad den enskilde har observerat.
Ditt förespråkande av elitism är skrämmande och avslöjar dig som en indoktrinerad nickedocka. Du presenterar slutsatser utan att ha något som helst perspektiv på vad det kan innebära, och vad det faktiskt resulterar i, att begränsa människors frihet. .

Konsekvenserna av en sådan dystopi( eller enligt dig, Utopi) beskriver G. Orwell alldeles utmärkt i romanerna "1984" och "Djurfarmen".

"Alla djur är jämlika, men några är jämlikare än andra." - Djurfarmen, 1945

“Storebror ser dig.” ― 1984: Nitton åttiofyra, 1948

Läs gärna böckerna och begrunda!
(Observera att jag inte anser dig vara tvungen att läsa; det är endast en rekommendation.)
Citera
2016-02-08, 22:14
  #40
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Kan inte staten döda mig nu bara?

Snart så, men inte riktigt än. Automatiseringen har en liten bit kvar.
Citera
2016-02-08, 22:22
  #41
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Fast det är fullständigt irrelevant i de flesta fall, vad ledaren gör på sin fritid.

Den enda gången det kan vara relevant för allmänheten att veta om sådant, är exempelvis om någon lagt ett förslag om att förbjuda alkohol till exempel. Då kan det finnas ett allmänintresse i att kunna visa på att ledaren dricker ju faktiskt alkohol.
Eller om ledaren vill förbjuda hundar och katter. Då är det av allmäninresse ifall ledaren själv har hund eller katt.

förstår ni?
Men sålänge ledaren inte lagt ett sådant förslag, så är det fullständigt irrelevant för samhället ifall någon högt uppsatt går runt alkoholpåverkad eller har hund eller katt.

Därför är det bara bra ifall sådant "censureras". Varför skall makten behöva tåla näthat för? De är människor precis som alla andra.

Du låter som en partifunktionär från gamla Sovjetunionen som försöker förklara logiken i det totalitära samhället. Jag ryser.
Citera
2016-02-18, 10:22
  #42
Avstängd
En näthatare är alltså en person som hatar andra (personer) på nätet, inte en
person som hatar nätet i sig. Men vad kallas en sådan ?
Citera
2016-02-18, 10:49
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thunk
En näthatare är alltså en person som hatar andra (personer) på nätet, inte en
person som hatar nätet i sig. Men vad kallas en sådan ?


Nätluddit, kanske?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ludditer
Citera
2016-02-18, 21:28
  #44
Medlem
Holdingbreaths avatar
Det ska bli intressant att se vad som händer när människor efter bilder av officiella dokument. Eller citera dem. Någon döms för förskingring. Deras advokat närvarande medicinsk vittnesbörd, med argumentet att de lider av en tvångs spelberoende. Kan det citeras?

Kina tillåter inte Facebook. Det kommer att bli svårare att koppla bort Sverige från Internet.

DN, SVT, SR kommer att njuta varje övertygelse om en hater som misskreditera de traditionella medierna.

Men hur är det kändisskvallertidningar? Detta kan inte vara bra för dem
Citera
2016-02-18, 21:39
  #45
Medlem
Maulcas avatar
Sverige är världsmästare på att starta utredningar om allt och alla, och stifta "gummiparagrafer" om i princip allt. En eventuell Näthatslag kommer blir lika otolkbar som begreppet "skälig levnadsnivå" i Socialtjänstlagen SoL.
Många huvuden kommer gnuggas inför vad som är ett näthatsbrott eller icke. Då gäller hellre fria än fälla. Är det bara ett desperat försök att visa för allmänheten att man gör något åt opinionen?

Kommer begreppet detta naggas av offentlighetsprincipen?
Citera
2016-02-20, 21:46
  #46
Medlem
Haha fyfan vad sjukt!

Räknas emojis som näthat? Kanske borde avskaffa dem då också!
Citera
2016-06-23, 00:00
  #47
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Jag tror inte folk riktigt har klart för sig vad det här innebär för ytterligt omfattande inskränkningar av den fria debatten och möjligheten att diskutera brottsmål fritt.

Den fria debatt vi ser idag kommer troligen om något år bara ett minne blott och hårda straff vänta den som diskuterar och granskar en rättegång och förundersökningen.

Detta är i mångt om mycket en mans verk vars idéer genomsyrar utredningen och vara personliga preferenser där yttrandefrihet konstant får stå tillbaka för bisarra idéer om en "personlig sfär" som aldrig existerat tidigare. Juridikprofessorn Mårten Schultz är en av de obehagligaste och mest inflytelserika yttrandefrihetsmotståndarna någonsin i Sverige.

Utrymmet för enskilda att uttrycka sig fritt i samhällsfrågor om dessa innehåller några som helst personlig uppgifter kommer snart att vara oerhört begränsat.
Citera
2016-06-23, 01:31
  #48
Medlem
Hiroshima15s avatar
JAG HATAR MONA SAHLIN!

Åtala mig eller sluta tjafsa!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback