Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-02-02, 22:16
  #13
Medlem
laxen69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alvmagiker
Så svarta hål kan bli till men aldrig upphöra att vara?

Googla Hawkinsstålning.
Detta är en teori där svarta hål långsamt tynar bort pga kvantfluktationer, kommer dock ta tusentals miljarder år.

Har för mig att teorin går ut på att 'virtuella partiklar' som alltid bildas i par och omedelbart försvinner igen råkar bildas på kanten till ett svart hål, den ena partikeln slukas, varvid den andra inte kan upphöra existera. Eftersom energi/massa inte kan skapas och partikeln nu blivit verklig måste den stjäla energi från något närbeläget, vilket är det svarta hålet.
Ungefär så har jag för mig att det går till.
Citera
2016-02-02, 22:20
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laxen69
Googla Hawkinsstålning.
Detta är en teori där svarta hål långsamt tynar bort pga kvantfluktationer, kommer dock ta tusentals miljarder år.

Har för mig att teorin går ut på att 'virtuella partiklar' som alltid bildas i par och omedelbart försvinner igen råkar bildas på kanten till ett svart hål, den ena partikeln slukas, varvid den andra inte kan upphöra existera. Eftersom energi/massa inte kan skapas och partikeln nu blivit verklig måste den stjäla energi från något närbeläget, vilket är det svarta hålet.
Ungefär så har jag för mig att det går till.


Ok tack. Jag känner till detta men ganska ytligt.
Citera
2016-02-02, 22:46
  #15
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laxen69
Googla Hawkinsstålning.
Detta är en teori där svarta hål långsamt tynar bort pga kvantfluktationer, kommer dock ta tusentals miljarder år.

Har för mig att teorin går ut på att 'virtuella partiklar' som alltid bildas i par och omedelbart försvinner igen råkar bildas på kanten till ett svart hål, den ena partikeln slukas, varvid den andra inte kan upphöra existera. Eftersom energi/massa inte kan skapas och partikeln nu blivit verklig måste den stjäla energi från något närbeläget, vilket är det svarta hålet.
Ungefär så har jag för mig att det går till.
Här har jag fått ned några rader, formler om schwarzschild-svarta hål.
(FB) Svarta hål

1.7 Visar hur lång tid det tar. Dock ser jag nu att jag glömt att plocka bort en c² från täljaren i slutet.
Rätt ska vara:
Citat:
t(ev)=(5120πG²M³)/(ħ(c^4))
Citera
2016-02-03, 02:42
  #16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fava098
Men det är väll massan som avgör graviteten...
massan är samma oavsett dens nuvarande storlek.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback