Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-02-02, 17:41
  #1
Avstängd
Tränade mycket kampsport i tonåren, främst MMA och Thaiboxning. Tävlat lite i SW, men är främst en stående fighter, så inget jag är intresserad av att hålla på med längre (åtminstonde inte enbart). Ej tränat på länge nu pga. ägnar mig åt saker som kräver en skarp hjärna, och är rädd för att på sikt fördummas av alla smällar. Vad jag har förstått hjälper inte huvudskydd heller, läste att huvudskydd gör att hjärnan tar ännu mer skada http://www.dailymail.co.uk/health/ar...-injuries.html . Tycker mma och thaiboxning är de roligaste sporterna, men vet ju själv att man får ta mycket smällar hela tiden som känns, och kan inte tänka mig att det är nyttigt att göra det 2-3 gånger i veckan i 10-20 år. Är det så tråkigt att det inte finns något sätt att skydda huvudet bra, så det inte är värt det om man vill bevara hjärnan?
Citera
2016-02-02, 17:58
  #2
Medlem
Maymons avatar
Då tror jag att Tor Troéng kan vara en förebild för dig. Läs lite om honom.
Citera
2016-02-02, 19:22
  #3
Medlem
Sparra inte hårt då? Problem solved.
Citera
2016-02-03, 12:05
  #4
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maymon
Då tror jag att Tor Troéng kan vara en förebild för dig. Läs lite om honom.
Inom svensk thaiboxning finns det en hel del ganska skarpa hjärnor skulle jag vilja påstå, en och annan doktorand, samt några civilingenjörer, dessa har hållit på med thai (och kickboxning) hyffsat länge och vad jag vet funkar dessa personer väldigt bra fortfarande, så gissningsvis är din oro aningen obefogad.

Någon sa "sparra inte så hårt", det tyder ju på att just i det avseendet har det ju tänkts kreativt med
Citera
2016-02-03, 12:12
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av impasto
Sparra inte hårt då? Problem solved.
lättare sagt än gjort
Citera
2016-02-03, 15:26
  #6
Medlem
hjälmens syfte är väl först o främst för att minska chansen för cuts, sedan är det ju så att hjälm i det stora hela inte hjälper, du får hjärnskador med eller utan hjälm. att inte gå full kontakt som folk skrivit innan är ju smart, men det är svårt .

jag är också rädd att få hjärnskador efter alla år man sett folk bli knockade , grejen är ju att det är kontrollerat våld vi håller på med och man får helt enkelt räkna med att man tar stryk på ett eller annat sätt, men vi alla vill ju komma hem hela och det handlar om ömsesidig respekt med sparring partners. får din motståndare mycket kontakt mot ditt huvud så får du helt enkelt svälja stoltheten och tacka för dig och sedan fråga om han kan demonstrera var dina luckor är. hjärnskador är inget man bör ta lätt på, det kan ta många många år innan dom blir synliga och lättaste sättet för en person att veta om det är att röntga hjärnan och tar du slag som får dig stapplandes gäller LÅNG VILA
Citera
2016-02-03, 16:22
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ejkreativ
lättare sagt än gjort

Hur menar du? Har du ingen kroppskontroll eller är dina klubbkamrater ointresserade att köra lugnt? Kanske dags att byta klubb då. Alla jag tränar med är alltid villiga att köra mjukt och tekniskt om man vill det.
Citera
2016-02-04, 01:15
  #8
Medlem
Apologists avatar
Kanske du skulle byta klubb till någon som är mindre hårdsatsande. Lätt sparring har varit det som gällt för mig på de flesta klubbar. Dvs hårt på kroppen o knappt någon huvudkontakt annat än lättar slag.
Om inte annat så byt art helt o hållet, Kyokushinkai Karate kanske skulle vara någonting som ligger nära thaiboxningen?
Citera
2016-02-04, 12:52
  #9
Medlem
withnonames avatar
Du har ju snurrat upp dig i tanken på att din hjärna kommer bli skadad? Det finns ju många fighters som är notoriskt svåra att träffa och bygger hela sin fightingstil runt rörlighet och att vara svårträffad.
Det är dom som skiter i vad läkare säger och går in och fightas trots hjärnskakningar osv som riskerar att bli mossiga.
Sluta tänk och bara gör,be om lugn sparring pga tidigare hjärnskakning (vit lögn) eller skit i sparringen och gå hårt på säckarna istället.Vill man bara träna Muay Thai för träningen och att hålla sig "fit" så är sparring overkill.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback