Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-11-14, 01:10
  #1
Avstängd
cruelsteins avatar
Någon mer än jag som tycker att tempoväxlingar kan vara så jäkla höjande för en låt?

Det finns ju massvis med exempel på låtar som ändrar karaktär - oftast från relativt långsam till snabb.

Black Sabbath - Heaven and hell - tycker jag innehåller en klassisk tempoväxling. Första halvan av låten är jäkligt tung och skön - men när den ökar farten i mitten någonstans så får man ju gåshud.

Queen - Bohemian Rhapsody - ja...den går från ballad till opera till hårdrock...effektivt , tycker jag.

Dagens s k popmusik experimenterar alltför lite med sånt här - Per Gessle till exempel har väl aldrig låtit någon låt förändra takten?
Citera
2005-11-14, 05:09
  #2
Medlem
jag_ger_upps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cruelstein
Någon mer än jag som tycker att tempoväxlingar kan vara så jäkla höjande för en låt?

Det finns ju massvis med exempel på låtar som ändrar karaktär - oftast från relativt långsam till snabb.

Black Sabbath - Heaven and hell - tycker jag innehåller en klassisk tempoväxling. Första halvan av låten är jäkligt tung och skön - men när den ökar farten i mitten någonstans så får man ju gåshud.

Queen - Bohemian Rhapsody - ja...den går från ballad till opera till hårdrock...effektivt , tycker jag.

Dagens s k popmusik experimenterar alltför lite med sånt här - Per Gessle till exempel har väl aldrig låtit någon låt förändra takten?

I min mening har herr gessle aldrig gjort någon låt men gudarna ska veta att han har försökt.
Citera
2005-11-14, 05:22
  #3
Medlem
Subb[a]s avatar
Lyssnar inte på sån där gitarrhjältemusik, så jag vet inte exakt vad du vill ha men finns några sköna blueslåtar där man inte ändrar tempo utan taktgång... från rak till vad de nu kallades, ni musikteorinördar vet säkert vad jag talar om

Pennywise - Stand by me, lyssnade jag på när jag var 15 bast och den börjar i vanliga tempot "stand by me-tempot", sen blir det stenhård punk/rock... Skönt, ja!
Citera
2005-11-14, 09:07
  #4
Medlem
Capones avatar
En klassiker som jag genast kommer att tänka på är Iron Maiden - The Phantom of the Opera. Efter ett snabbt och hurtigt solo-parti i 6/8-takt (eller vad det nu kan tänkas heta) saktar de ner och går över till 4/4. Det låter så jävla snyggt!
Citera
2005-11-14, 09:53
  #5
Avstängd
cruelsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capone
En klassiker som jag genast kommer att tänka på är Iron Maiden - The Phantom of the Opera. Efter ett snabbt och hurtigt solo-parti i 6/8-takt (eller vad det nu kan tänkas heta) saktar de ner och går över till 4/4. Det låter så jävla snyggt!

Ja - det kan bli maffigt när man gör en temposänkning också.

Egentligen har rocken mycket att lära av klassisk musik där. Mycket av styrkan och effekten i en låt ligger i pauseringar och tempoväxlingar. Men det ska användas med måtta och inte göras för sakens skull i syfte att briljera.
Citera
2005-11-14, 17:41
  #6
Medlem
GreenManalishis avatar
Stairway to Heaven
börjar ju lugnt och fint som en ballad men avslutas i högt tempo
Citera
2005-11-14, 19:14
  #7
Avstängd
Dotoars avatar
Har man sagt Stairway så måste man säga Child in time. (Gammalt tempoväxlingsordspråk)
Citera
2005-11-14, 19:19
  #8
Medlem
comendantes avatar
Orkar fan inte nämna en låt. Jag säger bara ZAPPA PÅ 70-TALET!
Citera
2005-11-14, 19:22
  #9
Medlem
Acklacks avatar
Min favvo-tempoväxling e ju sackar, alltså temposänkningar, gärna i nån triol-takt eller nåt. Väldigt tungt.

Rage against the machine har många snygga växlingar. Introt på Bombtrack, verserna på Freedom.

editerar om jag kommer på fler.
Citera
2005-11-14, 19:27
  #10
Medlem
TB-303s avatar
Skulle de första låtarna från Sabbat på skivan Dreamweaver räknas in här? Kanske är det de olika gitarriffen som lurar mig...
Citera
2005-11-14, 19:57
  #11
Medlem
johnny_viciouss avatar
en låt som inte bara börjar lugnt och går till en tempoökning utan håller på och hoppar fram och tillbaka är ju My Michelle av Guns n´Roses. jävligt bra låt!
Citera
2005-11-14, 20:40
  #12
Avstängd
cruelsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av comendante
Orkar fan inte nämna en låt. Jag säger bara ZAPPA PÅ 70-TALET!

Zappa på 70-talet är så jävla bra - har man lyssnat på t ex "Overnight Sensation", "One Size Fits All" eller "Apostrophé" så känns det väldigt tamt att sätta på en "vanlig" rockplatta efteråt.

Många av hans kompositioner bestod ju av ständiga taktbyten och han lämnade ofta den röda tråden. Vissa låtar gick in i varandra och det kunde vara svårt att avgöra när den ena slutade och den andra började. Men det känns som om det snarare handlade om taktbyten och strukturella experiment.

Jag tänkte snarare på renodlade rocklåtar som får en extra dimension av att man skruvar upp, alternativt sackar ned, tempot.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback