Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-02-02, 00:31
  #1
Medlem
Googlas avatar
Tjo, försöker dra den gamla historien kort. Åkt på diskbråck för 2 år sedan, under tiden testat sjukgymnaster, naprapat, kiropraktor, akupunktur samt håller igång med träningen samt rehab schema.

Jag har haft ont i höger sida av ryggen, 6-7/10 smärtskala kanske 60-70% del av dygnet. Inga bensmärtor.

Sedan den första januari så har smärtorna blivit värre, det har alltså spridit sig från höger sida av ryggen till vänster sida, så nu har jag ont i hela nedre delen av ryggen. Jag har börjat känna svaga smärtor i båda benen. Jag gjorde röntgen för 4 månader sedan som visade diskbråck på l4 och l5. Min tanke är att det måste blivit något mer pajat där eftersom smärtan blivit mer.

Dem säger att de inte tänker operera pga jag inte har knivskarp smärta i benen, känselbortfall eller svårigheter att kissa/bajsa (dem sade det ej så men det är så det är)

Har varit till doktorn flera gånger, han skriver ut NSAID samt Tramadol, dock så får jag tom ont i magen och urinvägarna av Alvedon & NSAID, har inte tagit tramadol ännu.


Min livsgnista är 0, jag har ångest varje dag, har börjat sova på golvet, kan hjälpa till mindre med sysslor hemma. Fått lov att neka jobbdagar och hoppat på en utbildning för att få bidrag från CSN(sköter plugget dock) men känner mig väldigt invalid, tränar lätta styrketräningspass samt bålstabilitet som sjukgymnasten anordnat. Jag är 23 år och det känns redan som jag är död. Jag har hus, tjej, barn, vissa timmar under dagen så kan jag gå runt och verka som en smärtfri människa, men sedan kommer dessa timmar då jag lägger mig ned på golvet av smärta och önskade att jag inte fanns. Jag kan inte hjälpa till med allt jag borde och svärmor som snart är 60 får hjälpa till med vissa saker som kräver små lyft och det känns som det mesta faller samman.

Vad ska jag göra? Har gjort all research jag hittat på internet, det enda jag kommer fram till är att operation troligen skulle göra det bättre, dock finns det en liten chans det skulle kunna göra det värre och försöker så gott jag kan med träningen och kosten samt tar piller om jag känner det verkar vara inflammerat.

Det enda alternativet jag har att testa förutom att se om tiden tar hand om detta är Marijuana, då det verkar vara det smartaste sättet att hantera smärtor på i lång sikt då det inte kommer paja mina organ om jag hade fått lov att göra som sjukvården säger och ta Tramadol regelbundet hade jag nog varit död vid 30-40.
Citera
2016-02-02, 00:38
  #2
Medlem
kattvraks avatar
Knapra lite tramadol de tillfällen det gör som mest ont? Man kan bli lite skön på dom ifall du käkar lite mer än vad som är ordinerat. Akta dig för kramp bara.

Själv tycker jag tramadol suger, går ju knappt knarka på så svagt som det är. Hjälper dock mycket bättre än alvedon mot smärta.
Citera
2016-02-02, 00:39
  #3
Medlem
Prova Tramadol och återkom om det inte fungerar. Varför skulle Tramadol ta livet av dig innan 40?
Citera
2016-02-02, 00:39
  #4
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Googla
Det enda alternativet jag har att testa förutom att se om tiden tar hand om detta är Marijuana, då det verkar vara det smartaste sättet att hantera smärtor på i lång sikt då det inte kommer paja mina organ om jag hade fått lov att göra som sjukvården säger och ta Tramadol regelbundet hade jag nog varit död vid 30-40.

Först och främst tycker jag dom kunde stelopererat kotor i din rygg.

Över till grönt röka. Det är i Sydamerika av uppfattningen att röka grönt är bra för leder i kroppen. Det är också smärtstillande. Tycker gott du kan testa om det skulle minska din smärta. Farligt för din kropp är det inte men akta så du inte blir beroende och röker bort bra saker du har.
Citera
2016-02-02, 00:43
  #5
Avstängd
Tibetanleguans avatar
Fan vad jobbigt TS.

Nu vet jag inte hur det är specifikt med ryggen men i USA så behandlade man cancerpatienter med svamp för deras smärta i form av ett experiment så jag vet inte om det kanske kan vara värt att prova. Även gräs med hög CBD halt kanske vore något att prova..
Citera
2016-02-02, 01:09
  #6
Medlem
Googlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Först och främst tycker jag dom kunde stelopererat kotor i din rygg.

Över till grönt röka. Det är i Sydamerika av uppfattningen att röka grönt är bra för leder i kroppen. Det är också smärtstillande. Tycker gott du kan testa om det skulle minska din smärta. Farligt för din kropp är det inte men akta så du inte blir beroende och röker bort bra saker du har.

Jo har läst mycket om det där, verkar fungerar bra för många. Nej tänkte inte att Marijuana är farligt för kroppen, var Tramadol jag tänkte på som bör påverka organen negativt.

Citat:
Ursprungligen postat av Tibetanleguan
Fan vad jobbigt TS.

Nu vet jag inte hur det är specifikt med ryggen men i USA så behandlade man cancerpatienter med svamp för deras smärta i form av ett experiment så jag vet inte om det kanske kan vara värt att prova. Även gräs med hög CBD halt kanske vore något att prova..

Jo har hört gott om CBD, dock verkar det det vara en djungel där ute om vilken "art" eller vad man kan kalla det som har got ratio mellan CBD och THC, syftet är inte att bli hög men i medicinskt syfte finna dem bladen som har högre CBD än THC och som kan fungera väl som smärtstillande samtidigt som jag kan fungera som en vanlig person på jobb.

Verkar endast vara folk med MS som får Sativex/Marinol utskrivet i Sverige.
Citera
2016-02-02, 09:28
  #7
Medlem
Tråkigt att du har så pass ont. Men testa att kombinera tramadol med alvedon när det behövs. Fungera det ej borde din läkare förskriva något mer passande. Tror också att det kan vara bra att stärka bålen, men det har du säkert fått övningar för av din sjukgymnast. Cbd-olja tror jag inte mycket på. Men ligg på sjukvården och se till att få bra hjälp, kanske är en operation vad du behöver. Är absolut ingen expert men detta tror jag är bäst. I vissa fall kan även antidepressiva till god hjälp för att minska den upplevda smärtan om man dessutom börjat känna sig nedstämd.

Lycka till!
Citera
2016-02-02, 09:40
  #8
Avstängd
frifarts avatar
rekomenderar TS att inte träna nått när du har smärta , och skit i knarket !! ta upp med med din läkare om hur mycket smärta du har och när du har det , att operera är alltid en risk att du blir invalid från den kotan och nedåt i kroppen det händer vid 3-4 operationer varje år i Sverige så förstår att de inte vill operera förens det är värre .
Citera
2016-02-08, 01:55
  #9
Medlem
Har du prövat citodon? har en lite annorlunda verkningsmekanism än tradolan.
Det fungerade bättre för mig än Tradolan när jag hade en nervrelaterad ryggskada
Edit: annars är väl nästa steg Oxycontin och liknande.
__________________
Senast redigerad av s4nd33p 2016-02-08 kl. 01:56. Anledning: tillägg
Citera
2016-02-08, 03:58
  #10
Medlem
Du kan ta en stark opiat, inte tramadol eller citadon. Ingen ha visat mig varför dessa ska massutskrivas om man jämför med rent morfin, vilket inte heller sliter så mkt på kroppen.
Och sen slutar du när smärtan gått ner, om det läker eller du opereras. Det är 1-3 veckor jobbig tid efter intag, pallar du eller ej, du väljer. Marijuana kan funka bra, likaså en rad andra meds som torde verka, off label.
Citera
2016-02-08, 10:31
  #11
Medlem
Har du fått komma till någon smärtklinik? Om inte, be om en remiss.
Citera
2016-02-08, 10:47
  #12
Medlem
Panzerschlaffses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattvrak
Knapra lite tramadol de tillfällen det gör som mest ont? Man kan bli lite skön på dom ifall du käkar lite mer än vad som är ordinerat. Akta dig för kramp bara.

Själv tycker jag tramadol suger, går ju knappt knarka på så svagt som det är. Hjälper dock mycket bättre än alvedon mot smärta.

Citat:
Ursprungligen postat av E1
Prova Tramadol och återkom om det inte fungerar. Varför skulle Tramadol ta livet av dig innan 40?
Komiskt att ni vill lura in ts i ett missbruk med opioider, opiater eller opioider ska inte användas för kronisk smärta. Faller du in i ett missbruk som du med all säkerhet kommer göra med det preparatet så kommer du värdera din smärta som 15/10 när dom tillslut inte funkar längre utan endast gör dig normal.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback