Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2016-02-02, 08:21
  #49
Medlem
Ultraviolences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Ja, det är ju problemet att det är så lätt att få fienden att självmant sminka upp sig till en önskad fiendebild...

Men det är väl i så fall ett väldigt "arabiskt" sätt att tänka (ursäkta... ) - "Mina fienders fiende är min vän", typ...

Men hur förs en kultur vidare till det uppväxande släktet? Kan den till och med ge avtryck i generna? Kan en människa i vuxen ålder "omprogrammeras" och i så fall från vilka kulturer till vilka andra? Under vilka materiella förutsättningar? Är någon kultur dominant, så att också en minoritet med den kulturen kan programmera om majoriteten, men inte tvärtom? Har kultur betydelse för materiellt välstånd?

Det finns seriösa frågor. Som förtjänar seriösa svar. Inte Karlstens högavlönade tyckande och kännande.


Inaveln i MENA har bevisligen gjort avtryck i arabernas DNA. Föraktet mot bildning, annat än religiös, har säkerligen också spelat in.

Citat:
Low intelligenceSeveral studies show that children of consanguineous marriages have lower intelligence than children of non-related parents. Research shows that the IQ is 10-16 points lower in children born from related parents and that abilities related to social behavior develops slower in inbred babies:

http://en.europenews.dk/-Muslim-Inbr...ety-78170.html
__________________
Senast redigerad av Ultraviolence 2016-02-02 kl. 08:25.
Citera
2016-02-02, 08:44
  #50
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ultraviolence
Inaveln i MENA har bevisligen gjort avtryck i arabernas DNA. Föraktet mot bildning, annat än religiös, har säkerligen också spelat in.

Inaveln har säkert en betydelse. Annars tänkte jag mera på att den genetiska sidan kommer lite på efterkälken vid kulturella förändringar, men naturligtvis har en växelverkan med kultur, som hur utbrett förtroende för främlingar är, individualism-kollektivism osv.

Inte minst finns det skillnader mellan kulturer/folkgrupper när det gäller stresstålighet i den tidiga barndomen. Vilket kan förklara en liten del störda personligheter där det varken finns någon spädbarnsvård eller orosanmälningar till socialtjänsten. Och sen kommer de störda personerna till Sverige...

Det är förstås för Karlsten en klockrent rasistisk hypotes, så den här nazistartikeln skulle han aldrig ens ta i med tång

http://scan.oxfordjournals.org/content/5/2-3/203.full
__________________
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2016-02-02 kl. 08:47.
Citera
2016-02-02, 11:10
  #51
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Det finns ju en nyckelfras i Karlstens argumentation och det är:
"Men rasism är inte längre bara kopplat till biologi."

Det är kärnan i hans argumentation.

Så, håller den meningen för närmare analys?
Givetvis inte.
Det är ett ad hoc argument, dvs ett argument man bara skapat för detta syftet.
För vem avgör att rasism inte längre är kopplat till biologi?
Du?
Jag?
Karlsten?
Nej.

Vad det troligen handlar om är att de personerna som talar för en extremt hög invandring behöver ett stigmatiserande epitet att kunna fästa på sina meningsmotståndare för att slippa argumentera för sina argument om varför det skulle gynna Sverige att ta in extrema volymer av invandrare. Så därför vill man ombilda betydelsen av rasism för att passa deras syften.

Precis. Det är också därför jag inte skriver under på dessa nytolkningar av ordet rasism. Att ordet inte har någon klar definition stämmer, som du säger, inte alls utan de flesta kan göra tydlig skillnad på vad som är kritik mot ett leverne, kultur och ideologi och vad som är kritik baserat på en specifik ras (rasism).

Dessa nytolkningar av ordet gäller dessutom i princip endast i massmedia och bland extremister på vänsterkanten. Få skulle klara av att föra argumentationen att kulturkritik är likställt med rasism ty det är helt väsensskillda då kulturer, ideologier, trosuppfattningar osv kan bestå av alla möjliga människor. Det finns t ex gott om vita som bekänner sig till Islam likväl som det finns gott om araber som bekänner sig till Kristendomen. Inget konstigt överhuvudtaget, men det som detta faktum gör är att det helt underkänner ett likställande av kritik av kultur, ideologi och trosuppfattningar med ordet rasism.
Citera
2016-02-02, 11:30
  #52
Medlem
Bo-Charlies avatar
Citat:
Du behöver inte hålla med om den här definitionen av rasism, du behöver inte gilla att ordets betydelse har utvecklats.

Vem är den här hönan Karlsten att omdefiniera ord? Och varför sådan besatthet av ordets betydelse och effekt? Lägg ner tramset, tycker jag. Det börjar bli tjatigt.

Citat:
Du kan till och med hata att rasistkortet slängs fram så fort du försöker diskutera invandring. Men du bör åtminstone förstå vad det är din motståndare försöker säga när de kallar dina argument för rasistiska. Annars kommer den här debatten aldrig komma framåt.

Hur menar han att debatten kommer framåt genom att stämpla andras åsikter? Det är ju precis tvärtom. Att kalla någons argument för rasistiskt är lika produktivt och moget som om jag skulle svara ”Men durå, bajskorv!” Direkt där stannar ju diskussionen. Och det har väl varit syftet med att slänga fram rasistkortet - att tysta motståndet.

Det är uppenbart nu att man desperat försöker höja rasistkortets värde efter en enorm inflation. För vem bryr sig egentligen längre? Nu har snart hela folket gått och blivit rasister (enligt maktelitens definition) - och det är väl en orsak till att andra ord gapas allt oftare, såsom nazist och extremist. De orden är ganska avskräckande för de flesta normala. Än så länge, men jag anar att även dessa termer kommer vara ganska uttjatade inom en snar framtid.

Emanuel Karlsten borde ge sig ut och smaka på verkligenheten istället för att bolla med ord i sin pk-bubbla.

OT: Jag skulle inte känna mig trygg på stan i hans sällskap.
Citera
2016-02-02, 11:37
  #53
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bo-Charlie
Vem är den här hönan Karlsten att omdefiniera ord?

Han är en så kallad shååårnalist.

Därför anser han sig ha rätt att omdefininera ord. Och tala om för svenska folket vad som gäller. En så kallad shååårnalist är nämligen lite förmer. Lite bättre, lite klokare, lite godare.

Därför kan shååårnalisten klappa resten av det svenska folket på huvudet och lite nedlåtande berätta för oss hur ord ska definieras.
Citera
2016-02-02, 11:50
  #54
Medlem
Ultraviolences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Inaveln har säkert en betydelse. Annars tänkte jag mera på att den genetiska sidan kommer lite på efterkälken vid kulturella förändringar, men naturligtvis har en växelverkan med kultur, som hur utbrett förtroende för främlingar är, individualism-kollektivism osv.

Inte minst finns det skillnader mellan kulturer/folkgrupper när det gäller stresstålighet i den tidiga barndomen. Vilket kan förklara en liten del störda personligheter där det varken finns någon spädbarnsvård eller orosanmälningar till socialtjänsten. Och sen kommer de störda personerna till Sverige...

Det är förstås för Karlsten en klockrent rasistisk hypotes, så den här nazistartikeln skulle han aldrig ens ta i med tång

http://scan.oxfordjournals.org/content/5/2-3/203.full

Det där med depression och asocialt beteende såg jag själv, på svart och vitt, när jag besökte Statens institutionsstyrelse. Det fanns ingen brist på svartskallar bland deras ärenden. Det är intressant och ytterligare ett argument mot invandring, icke-vit adoption och miscegenation.
Citera
2016-02-02, 12:27
  #55
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
http://www.gp.se/kulturnoje/1.297500...for-rasistiska

"För det är en sak att peka på problem, en annan att kedja ihop problemet med en kultur eller religion och hävda att alla som tillhör dessa automatiskt har det i sin natur. Då rasifierar man.

Du behöver inte hålla med om den här definitionen av rasism, du behöver inte gilla att ordets betydelse har utvecklats. Du kan till och med hata att rasistkortet slängs fram så fort du försöker diskutera invandring. Men du bör åtminstone förstå vad det är din motståndare försöker säga när de kallar dina argument för rasistiska. Annars kommer den här debatten aldrig komma framåt."

Har Karlsten rätt?

Nej, Karlsten presenterar en semantisk akrobatik, där det enda syftet är att förminska eventuella motståndares förmåga att tänka själv.
Citera
2016-02-02, 12:45
  #56
Medlem
V-Villessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KortStubin
Nej, Karlsten presenterar en semantisk akrobatik, där det enda syftet är att förminska eventuella motståndares förmåga att tänka själv.

Karlsten är en snål horbög som skriver vad fan som helst för att tjäna pengar. Troligen han han och Pascalidou hemliga möten där dom heilar och skålar för tredje riket.
Citera
2016-02-02, 13:46
  #57
Medlem
sjelvefans avatar
Jag håller med OM man håller sig till hans definiering. Men det gör man inte, även hans exempel på vad som borde vara fullt rimlig och icke-rasistisk kritik stämplas ju ofta också som rasism.

Så rent hypotetiskt håller jag med om att vissa "islamkritiker" samtidigt KAN vara rasister, när man övergeneraliserar så som han beskriver. Men tyvärr klumpar många ihop ALLA slags kritiker, helt utan några sådana nyanser. Så han har väl både fel och rätt i mina ögon från fall till fall.
Citera
2016-02-02, 14:04
  #58
Medlem
På sätt och vis har han väl en poäng.
Män stör sig exempelvis på feminister som säger "män våldtar", speciellt om de avskyr våldtäktsmän.

På samma sätt kan jag tänka mig att en arab som följer svensk lag stör sig om man säger att araber är kriminella.

Problemet är att diskussionen stannar där, man börjar diskutera om personen eller påståendet är rasistiskt eller manshatande istället för metoder att lösa de verkliga problemen.

Araben skriker rasist rasist! Istället för att säga:
Nu generaliserar du men inom islam har vi effektiva metoder för att hantera tjuvpack.
Vi inom *** förbundet kommer aktivt verka för hårdare straff mot brottslingar speciellt om de är muslimer eftersom kriminella muslimer ger oss alla ett dåligt rykte.

På samma sättskulle svenska män kunna säga att: De flesta normala män avskyr våldtäkter. Kanske kan vi tillsammans verka för en hårdare lagstiftning där sexförbrytare hängs ut efter bestraffning så att vi kan skydda våra kvinnor och barn mot dem.
Där (exempelvis) sveriges supporterklubbar går samman och säger att oavsett stad du kommer till så kommer du åka på stryk om du våldtar i Sverige.

Om Karlsten sedan vill ha den sortens folkliga, konstruktiva diskussioner är väl en annan sak
__________________
Senast redigerad av RMgX 2016-02-02 kl. 14:36.
Citera
2016-02-02, 14:11
  #59
Medlem
Krakems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Jag anammar den nya definitionen och tar den till mig. Jag är rasist.

Jag är också rasist.
Citera
2016-02-02, 14:35
  #60
Medlem
sjelvefans avatar
Då är väl inte jag rasist enligt hans definiering då, vilken tur. Eller nåt.

För jag kritiserar både jihadister, hederskulturer och hedersrelaterat våld, som ju är helt rimligt att göra:

"Det är helt rimligt att säga att du tycker det är obehagligt med till exempel muslimsk jihad. Det är också okej att säga att det i Iran finns en hederskultur och hedersrelaterat våld."

Men jag gör det nog inte på det här övergeneraliserande sättet:

"Däremot är det rasistiskt att säga att muslimer i sin natur är våldsamma. Och det är rasistiskt att säga att iransk kultur alltid innebär hederskultur. För det är en sak att peka på problem, en annan att kedja ihop problemet med en kultur eller religion och hävda att alla som tillhör dessa automatiskt har det i sin natur."
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback