Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-02-01, 12:42
  #1
Avstängd
creepingdeaths avatar
Lite nyfiken på att göra en shake med flytande ägg, nån som testat? Ge gärna lite recept på vad man kan blanda med (antar havregryn är vanligast, men sen då, banan? olika bär? finns det nåt annat man kan lägga till för det ska bli extra gotti-gott-gott?)

Lantägg säljer 1kg flytande äggvita på dunk samt 1kg flytande hela ägg på dunk (båda pastöriserade) nån som testat båda och hur skiljer det sig smakmässigt? Spontant känner jag att jag hellre näringsmässigt tar hela ägget.

(antar att större mataffärer säljer ovanstående samt att det kanske går att beställa på nätet från dom mataffärer som kör hem till dörren)
Citera
2016-02-01, 13:12
  #2
Medlem
Fenjal888s avatar
Jag tycker det är gott om majoriteten av shakern är mjölk, sedan tillsätter man äggvita så äggvitan består av en fjärdedel eller till och med häften. Härligt slibbig konsistens som man kanske inte ska köra med för ofta.

Havregryn, proteinpulver i valfri smak, kokosflingor och kakao är gott. Banan som du skrev.
Citera
2016-02-01, 14:58
  #3
Medlem
Lite OT eftersom det inte är en shake, MEN det blir sjukt krämigt och gott att blanda ner äggvita i havregrynsgröt. Koka gröten först så att den inte kokar medans du blandar i ägg bara. Tips!
Citera
2016-02-01, 15:58
  #4
Avstängd
Slackoffs avatar
Meningen är väl att tillgodogöra sig proteinet?


Citat:
Försämrat näringsupptag

I råa ägg finns s.k. trypsininhibitorer vilket betyder ämnen som inhiberar enzymet trypsin. Trypsin är en form av enzymer vilka spjälkar proteiner och gör dessa tillgängliga för humanabsorbtion.

Vidare finns även ett glykoprotein i den råa äggvitan vid namn avidin. Avidin har förmågan att binda B-vitaminet biotin och bilda ett s.k biotin-avidin-komplex. Denna bildning gör biotinet från ägget otillgängligt för absorption och hämmar även upptaget av biotin i den övriga måltiden (2). Nu är ju inte biotinbrist något som förekommer i Sverige då vår kost redan är rikt på biotin men detta är ytterligare en faktor som talar emot det råa ägget och får det valet att förefalla ytterligare mer onödigt.
The precious protein

Sist men absolut inte minst (snarare tvärtom) så innebär faktiskt intag av råa ägg en markant sämre biotillgänglighet av protein. Jag nämnde trypsininhibitorer längre upp och dessa inaktiveras vid tillagning men äter du dina ägg råa kommer en stor del av proteinet åka raka vägen ut i toaletten dessvärre.
http://traningslara.se/raa-agg-macho...idigt-men-bra/
Frågan är hur mycket pastöriseringen av äggvitan på dunk gör för att deaktivera dessa proteiner.
Citera
2016-02-01, 16:23
  #5
Avstängd
Alltidxxs avatar
Jag använder Lantäggs äggvita på dunk varje morgon. Jag tar två hela ägg och sen häller jag på med äggvita och gör scrambled eggs på det viset. Som Rich Piana gör varje morgon i sin nuvarande drive fast jag har två gulor och lite rapsolja också. Det smakar rätt illa, jag vet inte vad de gjort med vitan men det smakar inte ok. Men som Rich också faktiskt säger (två referenser till honom på rad lol) för han pratar inte bara strunt: man gör det som krävs och maten är ett verktyg för träningsresultat framförallt under deff. Mat är då inte till för ens njutning utan för att det ska vara effektivt och näringsriktigt bränsle för träning. Man kan äta gott under uppbyggnad och då använder jag inte vitan på dunk just för att det smakar illa. Äter man gott under deff blir man mer sugen/hungrig och det är inte tanken heller. Det ska helst vara lite trist mat, inte för mycket variation. Det är mer arbete att ha kontroll om man använder många olika matsorter/rätter också.

Conclusion: lantäggs vita på dunk ftw under deff
__________________
Senast redigerad av Alltidxx 2016-02-01 kl. 16:27.
Citera
2016-02-01, 19:56
  #6
Avstängd
creepingdeaths avatar
köpte en dunk idag, testade att dricka det som det var och det var inte alls så farligt, mindre slemmig än man kan tro och luktade ingenting. att blanda detta med en banan eller lite mjölk eller bär eller nåt borde smaka bra!
1dl motsvarar 3 ägg så det är ju rätt smidigt.
Citera
2016-02-01, 20:03
  #7
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Meningen är väl att tillgodogöra sig proteinet?

http://traningslara.se/raa-agg-macho...idigt-men-bra/
Frågan är hur mycket pastöriseringen av äggvitan på dunk gör för att deaktivera dessa proteiner.
Pastörisering innebär att råvaran blir uppvärmd under en tid. Och just ägg blir lagom uppvärmda så att kroppen kan ta upp allt protein.
Citera
2016-02-01, 20:40
  #8
Avstängd
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EATCHILDREN
Pastörisering innebär att råvaran blir uppvärmd under en tid. Och just ägg blir lagom uppvärmda så att kroppen kan ta upp allt protein.

Då är det väl bara att hålla för näsan och dricka då.
Citera
2016-02-01, 20:57
  #9
Avstängd
creepingdeaths avatar
behövs inte, det smakar ingenting knappt.
betydligt mer lättdrucket än många proteinpulver
Citera
2016-02-01, 21:12
  #10
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EATCHILDREN
Pastörisering innebär att råvaran blir uppvärmd under en tid. Och just ägg blir lagom uppvärmda så att kroppen kan ta upp allt protein.
Källa?
Citera
2016-02-01, 22:15
  #11
Avstängd
creepingdeaths avatar
är man ängslig att allt protein inte tas upp kan man ju ta en skvätt extra eller blanda med mjölk eller dylikt - problem solved!
Citera
2016-02-02, 11:07
  #12
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Källa?
Lasse Fairing, sommaren 2015, på hans gym.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback